Meer tijd

Als je gepensioneerd bent heb je meer tijd, want je hoeft niet meer naar je werk. Tot zover alles duidelijk. Maar ik heb ook op een andere manier meer tijd gekregen: ik ‘werk’ tegenwoordig veel efficiënter dan voorheen. Wat ik ook doe, schrijven, studeren, huis opruimen, zwemmen, formulieren invullen, corresponderen, ergens heen gaan: alles voer ik uit in de tijd die daar redelijkerwijze voor staat, zonder gezeur en zonder uitstel. Terwijl ik vroeger heel veel tijd verloren moet hebben aan het ertegenaan hangen, tegenzin hebben, uitstellen, moe zijn, saboteren enzovoort. Wat mij in de overtuiging sterkt dat mensen het beste werken wanneer zij dat vrijwillig doen. Slavernij en dwangarbeid zijn inefficiënt. En juist daarom komt er steeds meer dwangarbeid in de versukkelende westerse wereld, die vastbesloten is te stagneren. Waar iets vlot en met plezier gaat verschijnen er al spoedig regulerende ambtenaren.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Duitsland, Nederland, Persoonlijk

Reageer

