Dode hond

Daar heb je het nou al. Ik en een hond, dat is onverantwoord. In mijn droom was ik een weekend weggegaan, van vrijdag tot zondag, zonder aan mijn pas verworven Golden Retriever te denken. Ik had geen gezelschap voor hem geregeld en zelfs geen eten en drinken klaargezet. Pas op de terugweg dacht ik aan hem en schrok vreselijk. Thuisgekomen zag ik eerst dat de woning een ravage was, toen ontdekte ik het dier, dat zielloos neerlag. Zou hij echt helemaal dood zijn? Een kameel kan vijf dagen zonder water, een hond misschien toch drie? Maar hoe zou ik het ooit weer goed kunnen maken met hem? Gelukkig werd ik wakker voordat ik te weten kwam hoe erg het was.
Nee, in werkelijkheid had dit niet kunnen gebeuren. Ik had het uíterlijk bij vertrek gemerkt, en anders had hij zelf wel iets voorvoeld en om aandacht gevraagd.

9 reacties

Opgeslagen onder Dieren, Dromen

9 Reacties op “Dode hond

  1. Roos

    Een beetje een lege reactie, maar ik wil ’t toch even kwijt: wat mooi!

  2. Houdt in dat je toch de behoefte hebt om voor iets of iemand te zorgen en dan ook nog eens je verantwoording te willen nemen, ook al vrees je dat je dat niet kunt. In de praktijk valt het meestal wel mee. Toen wij ons hondje nog hadden maakte dat echt deel uit van iedere planning. Omdat je weet dat een hond zonder ons mensen redelijk snel een probleem heeft. Katten houden het langer vol…

  3. Dat lijkt mij een gat in de markt, ‘de huurhond’. Voor als je eens met een hond wilt wandelen. Gewoon even bij het asiel een dagdeel een hond huren en later breng je hem weer terug, zodat anderen zo’n hond kunnen huren.

  4. Die huur- of leenhond bestaat al, maar zoals alle markten is ook deze in Marburg slecht ontwikkeld. Je kunt inderdaad naar een asyl, maar ook zijn er mensen die blij zijn als je met hun hond gaat wandelen of tijdens hun vacantie erop past. Dog sharing of dog sitting heet dat tegenwoordig.

  5. @Emigrant: Daar had ik geen idee van. Ik wist alleen van uitlaatcentra, die honden ophalen en daarmee 10 breed in recratiegebied over de fietspaden lopen. En een buurman die regelmatig de hond van een andere buurman overhuis heeft als de eerste buurman een paar dagen weg is. Maar het is wel voordehandliggend dat zoiets als leen- of huurhond bestaat. Zal ook vast wel een App voor zijn. Zelf zal ik er niet aan beginnen. Mijn huis is huisdiervrij, op wat grote spinnen na. Soms als ik de deuren tegen elkaar openzet wil er nog wel eens een nieuwsgierige kat naar binnen sluipen. Maar ik ben blij dat ik ook daar niet voor hoef te zorgen.

  6. @Ximaar: Bij een uitlaatcenter denk ik vooral aan een winkel waar ze die ijzeren pijpen verkopen, die achter aan een auto zitten. Zullen we er dan maar Dog Shitting van maken? Engels heeft toch altijd wat meer cachet, these days.

  7. Ha, ik dacht dat dit soort dromen voorbehouden was aan moeders. Dat hoewel de kinderen allemaal reeds lang volwassen en zelfstandig zijn je toch regelmatig wakker schrikt met het idee dat er nog een baby op zolder ligt die je al een week geen eten of drinken hebt gegeven. Brrr.

  8. @aargh: O, die moederdroom kende ik niet. Zo blijkt maar weer dat dromen zich net als literaire werken naar een beperkt aantal genres en motieven laten rangschikken.

Reageer

