Bejaardenhuis

Maandag heb ik een oude kennis bezocht, die sinds kort in een (Duits) bejaardenhuis woont. Iedereen was verbaasd toen hij daar vrijwillig heen ging: hij is nog zo fit. Maar ik was aangenaam verrast daar! Niet zo’n ‘zorg’sfeertje, zoals in het tehuis waar mijn moeder woont; eerder zoals in een viersterrenhotel. Ook in het restaurant, waar ik mee mocht eten: lekker eten, vier standaardmenu’s en de mogelijkheid van à la carte; echte, geschoolde kelners, geen ‘bejaardenhelpers’ daar. Maar room service is er ook. Zwaar zieke en zorgbehoevende mensen worden er niet uitgegooid, maar komen (eventueel tijdelijk) in een andere afdeling, die wél een verpleeghuis is. Je kunt er verzorgd worden tot het einde.

De kosten van het hotelgedeelte bleken veel lager te zijn dan die van zo’n tehuis in Nederland. Dit hier kan ik ook betalen. Nu is dat niet actueel, maar over tien jaar misschien wel.

Omdat bejaarden met het klimmen der jaren steeds beter in staat zijn zich zelf te helpen, wil de Nederlandse regering bejaardenhuizen laten sluiten. Te verwachten is dus een bejaardenmigratie naar Duitsland. Krijgen we hier nog wachtlijsten ook. En bingo-avonden, en de polonaise.

13 reacties

Opgeslagen onder Duitsland

13 Reacties op “Bejaardenhuis

  1. Drie goede redenen om niet over tien jaar in Duitsland in een bejaardenhuis te gaan dus.

  2. Nou goed, over twintig jaar dan. Maar tegen die tijd moet toch iemand mijn luier verversen?

  3. Dat er over een paar jaar geen verzorgingstehuizen meer zijn in Nederland heb ik deze week ook op internet (VK online?) gelezen. Dat vind ik inderdaad een onrustbarende ontwikkeling. Niet dat ik er om zit te springen om daar mijn levensavond te slijten, maar wat doe je dan met al die oudere mensen, die in min of meerdere mate zorg nodig hebben bij de dagelijkse dingen. Voor iedereen de thuishulp lijkt me niet echt praktikabel …

  4. Bob

    En wat kostdatdan? Dat Augustinum?

  5. @Alexandra: Op de thuishulp wordt ook drastisch beknibbeld, Alexandra. Het wordt de pil van Drion voor de senioren denk ik. Of, uiteraard tegen meerprijs, deskundige hulp bij het beklimmen en afspringen van een uitstekende rotspunt in een land naar keuze. Dan hoeven de jongere mensen, die misschien haast hebben, niet steeds in vertraagde treinen te zitten.
    Deze regering is op even veel punten het spoor bijster als de vorige, maar welke andere zou er kunnen komen? Dat de VVD niet mensvriendelijk is wisten we al. De PvdA valt bij deze ook erg tegen. Het CDA heeft zichzelf zo goed als vernietigd. Wat zou je nog kunnen kiezen? De restpartijen bieden een politiek landschap dat erg op een woestijn lijkt.

    @Bob: Zo tussen 1600 en 5000 in de maand; zie hun website.

  6. Ja, die pil. Die zou ik wel in huis willen hebben over een jaar of 25, net voordat het luiertijdperk aanbreekt, maar waar is die verkrijgbaar?

  7. @Irene: Eerder in Nederland dan in Duitsland denk ik. Waarschijnlijk zal de regering Rutte III hem in het basispakket doen, om het financieringstekort te verkleinen en de pensioenfondsen weer op orde te brengen.

  8. Trijntje

    Ik maak me voor mezelf maar niet al te druk om alle plannen voor ouderen; want tegen de tijd dat ik daar echt bij hoor zal alles wel weer anders zijn. Dan is het vroeg genoeg om me daarmee bezig te houden, of mijn dochters doen dat voor me, zo bevoorrecht ben ik dan ook nog.
    Voor de ouderen die de komende 10 jaar zorg nodig hebben, daar maak ik me wel zorgen over: de thuiszorg kan dat onmogelijk allemaal aan. En eerlijk gezegd denk ik dat eenzaamheid voor alleenwonende ouderen, in hun eigen huis, een groot probleem gaat worden: ze zijn vaak niet meer mobiel, of maar heel gedeeltelijk. Als je dan in een verzorgingshuis woont heb je, lijkt me, meer mogelijkheden om nog contacten te hebben, en activiteiten, binnen dat huis, waar je nog naar toe kunt gaan. Al is dat dan een bingo, waar je misschien niet zoveel van houdt, het geeft wel contactmogelijkheden.
    Ik vraag me wel eens af of politici wel echt weten hoe het leven eraan toegaat voor mensen die gewoon in een woonwijk wonen, waar overdag de werkende mensen allemaal weg zijn, als je zelf niet veel meer kunt.
    En inderdaad: op de thuiszorg wordt ook nog eens flink bezuinigd.

  9. Ik denk dat het Noorse exportmodel ook vanuit Nederland en Duitsland in de komende jaren een vlucht gaat nemen. En dan niet alleen naar Spnaje maar naar nog veel goedkopere landen als Senegal.

    http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2012-2013/Expeditie-Beter-Nederland.html

    Eigenlijik net zoiets als het produceren van computers, waarbij steeds de fabriek verhuist naar de landen met de gekoopste arbeidskrachten.

  10. Inderdaad zijn de eerste bejaarden vanuit Duitsland al verscheept, naar landen als Slowakije. Men heeft niet nagelaten op te merken dat het voor demente bejaarden niet veel meer uitmaakt of ze in het Duits of Slowaaks worden toegesproken. Wat ik overigens betwijfel.
    Gek eigenlijk, dat uitgerekend Noorwegen daarmee begonnen is, een van de weinige landen waar nog onbegrensd geld is. We moeten toch concluderen dat de mensch maar over weinig mensenliefde en empathie beschikt. Nee, die pil is echt de vriendelijkste oplossing, en zoveel kan die toch niet kosten?

  11. Trijntje

    De taal lijkt me voor dementerenden juist heel belangrijk.
    Zo heb ik al gehoord dat het voor dementerende Marokkanen, die jarenlang Nederlands hebben gesproken, heel fijn is als ze nu hulp krijgen van mensen die hun moedertaal, vaak Berber als ik het goed heb, beheersen.

  12. Ook niet dementerende mensen verliezen hun tweede taal soms als zij heel oud geworden zijn. Dat hoorde ik uit Australië, waar Nederlandstalig personeel is aangesteld in bejaardenhuizen voor Nederlandse migranten.

  13. Het meest asociale kabinet ooit is bezig met een dusdanige kaalslag op het gebied van ouderenzorg dat je idd moet verwachten dat het altijd progressieve D66 binnenkort voorstelt om de pil voor ouderen in te voeren. Wie niet heeft gewerkt tot zijn 70e, dementeert, iets mankeert, gewoon pilletje er in, afscheid nemen en afvoeren. Scheelt weer veel geld. Ook hier zijn nog steeds geweldige verzorgingshuizen met aanleunwoningen en zo meer. Prima geregeld, maar past niet bij ongekend bezuinigings- en nivelleringsbeleid. Semilinks doet weer mee aan de regering en dan is het weer graaien wat de klok slaat. Van de Liberalen hoef je als oudere al helemaal geen steun te verwachten, of je moet behoren tot de kringen van de Rotary of het Hof.

Reageer

