Rotte appel

Mijn advies: stoot uw aandelen Apple af. Sinds Steve Jobs dood is kunnen ze het niet meer daar. Eerst was er de blamage van de ondeugdelijke landkaarten op de iPhone 5. Nu is er de nieuwe bureaucomputer iMac.
Of liever gezegd: hij is er niet. Het blijkt te moeilijk hem op grote schaal te fabriceren. Dat het ontwerp niet deugde zag ik al bij de eerste reclame. Hij heeft geen gleuf om DVD’s in te doen – maar wie zou er zoiets onmoderns nog willen? – omdat het ding zeer, zeer dun is. Alleen aan de randen dan, want de ingewanden moesten natuurlijk ook ergens blijven. Maar waarom dun? Dun is zinvol bij laptops, dan passen ze beter in een actetas. Bij een tafelcomputer niet; op een werktafel is er best ruimte voor vijf centimeter meer computer. Nu blijkt ook nog dat juist dat dunne heel moeilijk te fabriceren is. De Chinezen kunnen het niet aan, tenminste niet in grote aantallen. Geen nieuwe iMac dus, en ik wilde er wel een hebben. Of liever: ik moet er wel een hebben. Mijn oude is moe geworden en zal het eerdaags begeven.
In 1986 kocht ik mijn eerste computer. Om mij heen zag ik in die tijd beeldschermen met groene letters op een zwarte achtergrond. Dat vond ik afschuwelijk; het leek me niet mogelijk, een zinvolle tekst met groene letters te schrijven. Het was dus een verademing dat Apple zwarte letters op een witte achtergrond had. Bovendien was mijn eerste Mac een bescheiden kastje dat niet zo misstond op de schrijftafel. Dat waren design-argumenten. Maar al spoedig bleek het echte voordeel van Apple voor mij. Hij kon Arabisch en andere vreemde schriften typen, in een tijd dat de IBM-toestellen dat nog lang niet konden. Bij de invoering van systeem OS X, zo’n jaar of tien geleden, was het met dit voordeel echter weer gedaan. Onder dat systeem kon de Mac een tijdlang helemaal geen Arabisch meer. Het Midden-Oosten als markt te verliezen kon ze blijkbaar niet schelen.  Toen er eindelijk weer tekstverwerkers kwamen die het Arabisch (, Perzisch, Syrisch enz.) op de nieuwe Mac aankonden bleek het typen net zo moeizaam te gaan als intussen in Microsoft Word.
Nu kom ik niet meer van Apple weg. In mijn laatste baan stond er een PC met Windows-spul op mijn bureau. Ik bleek daar nauwelijks mee overweg te kunnen. Erger was, dat het ding niet compatibel was met mijn talloze Mac bestanden. Meestal is die compatibiliteit er wél, maar juist in mijn geval, met veel meertalige, gecompliceerde teksten in verschillende vreemde tekens, bleek overzetting onmogelijk. Er moet dus toch een nieuwe iMac komen.

5 reacties

Opgeslagen onder Apple

5 Reacties op “Rotte appel

  1. Zelf heb ik jaren gewerkt met een soort laptop (5,9 kg incl ingebouwde voeding) die een zwart klapscherm met rode letters had. Het voordeel was dat ie een prima toetsenbord had met goedgevormde toetsen. Kom daar nu nog maar eens om. Dat ding van m’n werk ging regelmatig mee naar huis en zo ontwikkelde ik me er veel sneller op dan collega’s, die hun desktop lieten staan en thuis nog niets hadden. Al heel snel had ik er een soort compose programmaatje op dat goed met Wordperfect samen werkte. “e leverde zo ë op, wat nu heel normaal is als je in windows het internationale toetsenbord kiest.

    Arabisch heb ik nooit getypt, maar ik ben wel rond 1993 bezig geweest met een ding dat Chinese texten componeerde. Die mensen moesten 4 toetsen indrukken en daarna volgede een gecomponeerd karakter dat ik niet lezen kon. Dat was een soort IBM met een Chinese textverwerker die een paar jaar achter liep op Wordperfect.

    Die laptop uit 1985 had trouwens alleen een sleuf voor de kleine harde 3,5″-floppies. Die grote 5,25”-flappen pasten daar niet in en iedereen verklaarde me destijds op dat gebied voor gek. Inmiddels heeft mijn laatste laptop ook geen sleuf meer voor die harde kleine floppies. Om die te lezen moet ik mijn oude laptop gebruiken. Als het moet kan ik nog ergens een externe floppy-drive aansluiten. Externe DVD/CD-spelers zijn er in overvloed. Zelf heb ik weinig op CD/DVD staan en gebruik meestal een memory-stick. Neem aan dat die wel in de nieuwe Apple desktops passen.

  2. Hier naast mij wordt juist steeds geklaagd dat Mac bestanden niet compatibel zijn met de pc 😉

  3. @Irene: Het omgekeerde is zeker ook waar.

    @Ximaar: Ja, die sticks passen, maar daar heb ik geen muziek of films op, en ik kan er ook geen programma’s op bewaren. Een externe DVD/CD-speler naast dat super gestroomlijnde model neerzetten, dat is net zo belachelijk als een Rolls Royce met een houtgasgenerator.

    In 1990 heb ik iemand horen beweren dat het nóóit mogelijk zou zijn Chinees op een computer te tikken, en moet je ze nou eens bezig zien! De problemen bij Arabisch zijn de omgekeerde schrijfrichting en de veranderlijkheid van de letters al naar gelang ze aan het begin, in het midden of aan het eind van een woord staan. Daar zijn oplossingen voor, maar programmeurs hebben blijkbaar maar zelden zin om die ergens toe te passen.

  4. In de dagen dat de gemiddelde p.c. gebruiker werkte met iets van een DOS of WIN-computer schakelden veel reclamejongens over op een Mac. Je kon er met wat extra software namelijk geweldig mee ontwerpen. Dat ontwikkelde zich snel, Mac-jongens en meisjes waren andere types dan figuren zoals ik, strategen en accountmensen. Met elkaar praten was niet mogelijk, irl net zo lastig als virtueel. Maar Windows haalde in, Apple verloor terrein. Als ik nu lees dat zelfs de Chinezen in staat zijn om ook Apple-computers te ontregelen, virussen en hacking was voor Windows niet voor Apple mogelijk, ben ik heel bang voor de toekomst van dit merk als leverancier van dit soort computers. Win-8 geen optie voor je??

  5. Nee, kan dus niet. Zie de laatste drie zinnen uit mijn tekst.

Reageer

