Gevangen in het ambt

Nu ik ben opgehouden met werken willen de koningin en de paus ineens ook. Het wordt een trend.
Voor hooggeplaatste personen moet het heel moeilijk zijn met hun arbeidsleven te breken. Kan de koningin nu eindelijk eens op een elektrische Fongers een lange fietstocht door het land gaan maken? Kan de paus verhuizen naar het Comomeer of Oldenburg, als hij daar zin in heeft? Nee, dat zal om veiligheidsredenen allemaal niet gaan. Ook zou het voor zulke personen erg moeilijk zijn in een andere woonomgeving nieuwe kennissen en vrienden op te doen.
Nog erger lijkt het me, nog bij je leven al die honderden In Memoriams en beoordelingen van je ambtsperiode mee te moeten maken. Ik ben er wel content mee, dat ik niet zó beroemd ben. Al krijg ik ook heel wat minder pensioen.

4 reacties

Opgeslagen onder Onzin

4 Reacties op “Gevangen in het ambt

  1. Ik denk dat het voor Koningin-moeder Trix wel meevalt. Zij had al ver van tevoren bedacht om hier niet mee door te gaan tot het gaatje en naast kinderen begrijp ik ook dat zij wel wat vrienden en vriendinnen heeft aangehouden.

    Maar voor de Paus-Vader (Papa-Papa) zal het een stuk lastiger zijn. Daarbij is hij 10 jaar ouder. En voor de meeste 85-plussers kan verhuizen al fataal zijn.

    Zelf heb ik dit soort popi-jopie-beroepen nooit geambieerd. Ik vind het al vervelend dat een paar foto’s met mij er op in de krant kwamen. Op mijn werk had ik prima een imperium op kunnen bouwen om zo mijn baan te beschermen. Alleen sloot dat niet aan bij mijn levensstijl. Als automatiseerder wist ik mezelf moeiteloos weg te automatiseren en collega’s hielp ik dusdanig dat ze niet afhankelijk van me bleven. Ik moest er niet aan denken.

    Inmiddels heb ik daar een jaar of 14 profijt van. Geen collega heeft iets gevraagd van ‘hoe deed jij dat toen?’ of ‘weet jij een oplossing?’ Ze hebben maar een keer een poging gedaan om me weer aan te nemen. Ben langsgeweest en heb iedereen even gesproken en na een maand besloten om het niet te doen. Werken (hoofdzakelijk in West-China) kost gewoon teveel tijd. En als anderen het kunnen en je hebt de inkomsten niet nodig, laat het dan mooi die anderen doen.

  2. Haha, ‘Nu ik ben opgehouden met werken willen de koningin en de paus ineens ook’. Kun je alvast aangeven wat je volgende stap wordt? Dan ga ik links en rechts wat weddenschappen afsluiten 😉

  3. @Irene: Er is nog geen volgende stap, maar ik zal t.z.t. aan je denken.

  4. Wel wat nuanceverschillen natuurlijk. Die Queen stopt en maakt ruimte voor haar zoon. Die zou nu wel een beetje klaar moeten zijn voor haar ambt. Zij heeft voor veel geld haar oude paleisje Drakensteyn bij Baarn laten verbouwen. Trekt zich daar terug in alle rust van haar retraite-adres. De Paus treedt terug, tot groot ongenoegen van de grote baas, ongekend sinds eeuwen, je ging door tot je echt dood van de troon viel, maar hij kiest voor een nonnenklooster. Zou ik ook doen als ik hem was, al lijkt hij me aardig ongevaarlijk bij al die oude vrijsters in de buurt. Beide vorsten verdienen goud, deel krijgen ze mee. Nooit meer zorgen, dat is heel wat anders dan andere ouderen in Europa die maar moeten zien dat ze het redden als het pensioen hun deel is. Heel wat oudjes moeten gewoon doorgaan met werken om nog een beetje luxe te hebben. Kortom, er is enig verschil. Mooi dat de RK Kerk wel democratie kent, en we dus kans hebben op een zwarte man als Paus, of een Aziaat. Is veel kerken niet gegeven….

Reageer

