Motormoorden

Weldra begint het motorfietsseizoen weer en maken in Zuid-Duitsland zowel motorrijders als autoriteiten zich zorgen over de moordenaar, die daar dan altijd optreedt. Deze persoon gooit afgewerkte olie en/of glasscherven in bochten van rustieke wegjes waar motorrijders graag overheen rijden. De rijder glijdt dan uit met zijn motor en komt ten val; er zijn al doden door gevallen. Dit gaat nu al een paar jaar zo, en de dader is nooit gepakt.
Wat het motief betreft zeggen de autoriteiten voor een raadsel te staan. De dienstdoende psycholoog dacht aan een ‘traumatische gebeurtenis in samenhang met een motorrijder.’
Nou moe! Ik begrijp het motief juist heel goed. Die klootzakken die op mooie dagen met hun herriemachines verstilde landschappen aan flarden scheuren, natuurlijk juist op secundaire wegen door natuurgebieden, die zou ik ook heel graag vermoorden, en aan die truc met olie in de bocht had ik ook allang gedacht. Bij voorkeur ergens waar rechts van de weg een afgrond is.
Hebt U dat niet, bij motorrijders, of wanneer de buren met een bladstofzuiger of cirkelzaag aan de gang gaan, of in de straat voor uw huis plotseling een wegwerker met drilboor verschijnt, dat U dan denkt: Mijn Kalashnikov! Wáár ligt de Kalashnikov!? Er bestaan natuurlijk nog andere irritatiebronnen: de toonladders van een beginnende violist, carnavalshits en nog veel meer, maar die moordgedachte, die lijkt me tamelijk algemeen.
Er is alleen één belangrijk verschil. Bij mij—en hopelijk ook bij U—verlaat die gedachte de schedel niet. Ik zou er nooit, nóóit daadwerkelijk invulling aan geven. Nee, het is niet een kwestie van onder stress kunnen afglijden in reële moordzucht; er bestaat op dit gebied echt een hoge en afdoende barrière tussen denken en doen. Alleen bij zo’n moordenaar blijkbaar niet. Die zou je dus gestoord kunnen noemen, en daarom is het niet gek dat er een psycholoog wordt ingeschakeld. Wél gek is het dat die deze elementaire moordzucht blijkbaar niet kent. Een brave man, zonder twijfel.

9 reacties

Opgeslagen onder Persoonlijk

9 Reacties op “Motormoorden

  1. Bekend verschijnsel ja. En toen de eerste keer mijn fiets werd gejat. De doodstraf zeg ik (terwijl ik verder heel vredelievend ben en tegen de doodstraf, maar voor dat onvoorstelbare misdrijf dat mij overkwam mocht een uitzondering worden gemaakt). Goed dat het strafrecht een staatsmonopolie is want anders …

  2. Tja, ik woon in de periferie van de grote stad. Verkeer, brommers, gillende kinderen (vergeet boren en zagen, een kind dat op hoge toon gilt is net zo erg..), blaffende honden, vliegtuigen, bbq’s, en zo meer. Het hoort bij samenleven. Wil je dat niet moet je naar een hutje op de hei verhuizen of naar het einde van de wereld. Daar is stilte nog voelbaar, daar hoor je het echt. Ik was ooit in een vakantievilla van een Tsjechische vriend. Midden in de bossen bij Mlada Boleslav, 30km van Praag. Zo stil daar dat je er bijna mesjogge van werd. Er woonden wel mensen, maar die liepen op hun tenen om het natuurlijk evenwicht niet te verstoren. Een auto was een vreselijk geluid, een piepend rijwiel reden om verstoord op te kijken. Ik mocht er van die vriend gratis verblijven. Ik koos toch maar voor een hotel in Praag. Al was het maar om zeker te weten dat daar tenminste menselijke activiteit te horen is. Ook al weet ik wel dat overdaad schaadt. Maar om daar nu meteen een AK47 voor aan te schaffen of een Klewang?

  3. Zipje

    Malaysia Airlines biedt sinds kort zitplaatsen in een “kindvrije zone”. Zou daarvoor extra betaald moeten worden? Ach, het scheelt me natuurlijk het meebrengen van de Kalasjnikov als extra stuk handbagage.

  4. Totaal onnodig. De onoplettende twintigers en de midlifefiguren rijden zich moeiteloos zelf het hoekje om. Motorrijden is statistisch gezien een zelfmoordpoging. Per km de meeste slachtoffers.

    Ooit op een lege L-straat tussen Bayern en Hessen in de Jossa-vallei meegemaakt dat zo’n onbezonnen gek mij tegemoet kwam en nog geen 50 meter verder in een flauwe bocht gigantisch onderuitging. In die bocht was echt niet gestrooid, ook niet door mij. Ik kon terugfietsen en hem helpen of natrappen, maar naar beide stond mijn hoofd niet zo. Gelukkig kwam zijn vriendje de bocht om scheuren en konden ze het mooi zelf uitzoeken.

    Zelf woon ik op een zeer rustige plek bij een groot ziekenhuis. Ambulances hebben daar de sirene al uit. Loop ik gisteren door het park terug en dan staat daar zo’n lawaaimakende bomenvreter. De heren die de gekapte bomen in dat gevaarte duwden hadden gehoorbescherming. Ik wees dus maar even naar het ziekenhuis, met vervolgens mijn vinger voor de mond in de Ssst-stand. Ben benieuwd of ze het gesnapt hebben.

  5. Ja ik begrijp het ook en gelukkig hebben wij daar dan weblogs voor.

  6. Daar zeg je wat, aargh, wat een agressie vloeit er af in onze teksten! Konden die motorrijders ook maar schrijven.

  7. Als ik deze ingehouden woede proef – want dat is het toch – heb ik de neiging om net de andere kant op te hangen door erop te wijzen dat mensen best anders willen. Want is het feit dat een CD die alleen maar gevuld is met stilte en in Engeland werd uitgebracht, in no time was uitverkocht, dan niet tegelijk een hoopgevend signaal?

  8. Ik vraag me wel eens af of het een stoornis is, of gewoon koppigheid die je tegen beter weten in volhoudt? Je hebt er mensen bij hoor. Die kun je met het woordje “bluf” al verleiden tot de meest gruwelijke oorlogsmisdaden.

  9. Wie weet heb je gelijk, Mack, ik ken de afgronden van de menselijke ziel niet zo. En ook weet ik niet hoe psychologen stoornissen definiëren.
    Tot die oorlogsmisdaden worden mensen overgehaald door een omgeving die ze positief beoordeelt. Deze motorwegmaaier stel ik mij voor als een bittere, eenzame man, die in een treurig woninkie zijn allereigenste afkeer zit te cultiveren.

Reageer

