Pensioen 5: tussentijds

Wat doet de gepensioneerde nou de hele dag? De pensioneringsdatum was 1 oktober 2012. Daarna een heerlijke vakantie op IJsland, toen een weekje thuis zitten en toen begon mijn ziekte al, die me weliswaar niet helemaal bedlegerig of ellendig heeft gemaakt maar wel inactief en onbeweeglijk. Verloren tijd. Dat was begin januari voorbij; toen begon de vrije tijd, op één college na dat ik nog geef en dat mij veel voorbereidingstijd kost. Dat wil ik niet meer; nog een week en dan weg ermee.
De gedachten zijn nu vrij; waar zijn ze heen gegaan? Eerst, onverwacht, naar mijn geboortedorp en omstreken, waarmee ik mij uitvoerig bezig heb gehouden. Daar gaan wonen? Een doodlopend spoor: een dorp blijft een dorp; daar pas ik niet meer in.
De tweede impuls, die al even verrassend opkwam, was de concentratie op Indonesië, Java. Heb zelfs mijn Bahasa Indonesia weer wat opgehaald. Dat is misschien een goede training voor en verroestend brein, maar het is ook een doodlopende weg: in het Indonesisch is er immers weinig leuks te lezen (wel in het Javaans, maar dat is te moeilijk). En erheen hoef ik ook niet: dat propvolle, doorgeïslamiseerde eiland zal me naar ik vrees niet meer kunnen fascineren.
Het aardigste van mijn Indië-golf was dat ik De stille kracht heb voorgelezen aan L., die uit haar jeugd nog enig Nederlands kent, maar daar nooit meer iets mee gedaan heeft. Het waren voor ons beiden mooie zittingen. Dat Couperus een hele rare syntax schrijft viel haar natuurlijk niet op; dat hij er veel Franse woorden doorheen gooit maakte het alleen maar makkelijker. Het heeft wel iets: ontspannen je talenkennis verbeteren aan de hand van een literair meesterwerk. En dat De stille kracht er een is pikte ze snel op, hoewel veel woorden mistig voor haar bleven. Nu misschien Goena goena, van Paatje Daum? Of als ze meer iets literairs wil: nog een Couperus.
Hoofdbezwaren tegen deze bezigheden is dat zij het verleden betreffen. Het gaat er nu om een toekomst te ontwerpen. Ik ga geen herinneringen ophalen en fotoalbums bekijken, zoals M.
Waar lekker schot in zit is de uitbreiding van mijn bloek over Arabisch en islam, zowel in het Duits als het Nederlands. Ook mijn deelname aan het tijdschrift zenith loopt naar wens. Maar dat is niet genoeg; het was toch maar als overgangsbezigheid gedacht, voor een jaar of twee misschien. Het tijdschrift stuurt geloof ik op een publiciteitsrelletje aan; ik laat het maar gebeuren. Het kan voor niemand kwaad te ontdekken wat voor dynamiet er verstopt zit in de oude teksten die ik behandel.
Dank zij de kou en sneeuw (vandaag alweer; zucht!) ga ik weinig de deur uit en ontstaat nu eindelijk de leegte waarin nieuwe gedachten kunnen opkomen. Eens zien of er wat komt.

Er zijn nog enkele hindernissen op mijn pad.  Mijn rechter been is niet in orde zodat ik slecht kan lopen. Ik vraag me af of ik niet een allround restauratie van deze extremiteit moet laten verrichten, voor zover dat mogelijk is. Moeilijk, want dokters zien altijd maar één aspect tegelijk, willen fotograferen, snijden, pillen uitdelen.
Verder weet ik nog steeds niet hoeveel geld ik nu definitief per maand krijg. Het bedrag is nog altijd in beweging, vooral in Nederland. Nu was er weer een AWBZ-bijdrage ingehouden; geen idee wat het is. Moet ik nou alweer een bezwaarschrift gaan schrijven? Dat bij de CVZ is ingewilligd. Het is blijkbaar een nieuwe regeerstijl: Eerst een eind weg blunderen en de allang aangeleverde gegevens niet goed verwerken. De onderdaan laten uitzoeken en protesteren. Dan corrigeren, en als klap op de vuurpijl een evaluatieformulier laten invullen: wat ik vond van de afhandeling van het bezwaarschrift? Ze zijn gek, die Hollanders, en wat een verspilling. Goedkoop is duurkoop, net als bij die Märklintreintjes naar Brussel en de hele rest.
De enorme stapels boeken en papieren uit mijn vroegere werkkamer moeten nog verder worden opgeruimd en weggewerkt. Er is pas twee kubieke meter de deur uit, er komt nog veel meer.

4 reacties

Opgeslagen onder Pensioen, Persoonlijk

4 Reacties op “Pensioen 5: tussentijds

  1. Bob

    Als je je verveelt heb ik nog wel een boekentip: Het Spinoza-probleem van Yalom. Met veel korte hoofdstukken die allemaal ongeveer even lang zijn, zodat je iedere avond voor het slapen gaan lekker 1 hoofdstuk kunt lezen.

    Bij je plannen voor de pensioentijd zie ik alleen maar geestelijke bezigheden. Houd je er wel rekening mee dat de hersens afsterven als het lichaam en de zintuigen niks meer te verwerken hebben?

  2. Ik verveel me nooit. Het lichaam wordt wat beziggehouden in de fitness studio en verlangt er erg naar dat het weer naar buiten kan, in een voorjaarsachtige omgeving. Maar zoals gezegd: er is een beenprobleem. De ogen zien veel grijs en wit these days; de oren horen mooie muziek via de radio e.d.

  3. Als de extremiteiten het op een gegeven moment helemaal laten afweten is zo’n AWBZ-verzekering best nuttig. Als je tenminste aanspraak kunt maken op betalingen, maar het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat dat zo is als je in Duitsland woont. Aan de slag maar weer.

  4. Nu ook ik de Dreesdatum passeerde is er weinig veranderd in de activiteiten, zoek ik nog steeds het nieuwe, lees, reis, schrijf. Zoek uit en publiceer. Boek nummer 3 nu in voorbereiding, de eerste hoofdstukken geschreven. Boek nummer 2 komt als het goed is volgende maand uit, druk zou deze maand plaatsvinden. Promotie moet dan gedaan, boekhandels, persberichten, signeersessies. Gisteren even het nieuwe blik uitgelaten. Naar Kleve op en neer. Zien of het snelweggebeuren ook iets is voor een spaarvarken. Meer dan dat, we kwamen bijna verkwikt uit het flitsertje. Kortom, het leven achter de geraniums lonkt nog lang niet. Als je veel moet doen, nog alles wilt leren en weten, vrienden en familie wilt bijhouden, nieuwe mensen wilt leren kennen, is er nog te weinig tijd over. Enb dan zijn er ook nog de zakenrelaties die ruimte in de agenda vragen….

Reageer

