Narcotic Street View

VEER-KIOSKMen zegt wel dat mensen kort voor hun dood hun hele leven ‘als een film’ aan zich voorbij zien trekken. Er zijn ook al romans geschreven, die zulke ‘films’ voor lezers zichtbaar maken, bijv. die van Mimouni.
Ik ben niet gestorven, maar was door een narcose enkele uren van de wereld weg. Vandaar dat mij dan ook een bescheidener program werd vertoond. In de tijd (minuten, seconden?) tussen de toediening van het medicament en mijn tijdelijke inslaping zag ik de straten van mijn geboortedorp. Álle straten en alle huizen, maar alleen de plekken en huizen die ik goed kende waren scherp uitgevoerd. De rest bleef vaag. Wel het hoofdplein met het logge raadhuis, ertegenover het frivole schertskasteel van onze miljonair, en de muziektent die op betonnen palen in de haven rustte. De herenhuizen, met hun verhoogde stoepen en ijzeren kettingen tussen stenen paaltjes. De smidse, die in mijn jeugd nog in bedrijf was en waar ik graag toekeek. De kapperswinkel, waar mijn grootvader zijn eigen scheermes had en waar hij zich elke dag liet scheren en het dorpsnieuws hoorde. Het stationnetje, de hoedenwinkel van Betsy Tak, de katholieke bakker en de protestantse bakker. Kortom: het was net Google Street View, maar veel mooier gefotografeerd.

10 reacties

Opgeslagen onder Persoonlijk

10 Reacties op “Narcotic Street View

  1. Toen ik eind 2009 werd geopereerd en onder zeil gebracht mocht ik denken aan iets moois. Gek genoeg koos ik bewust voor een mooi en warm strand, terwijl ik daar normaal niet dood gevonden wil worden. Niks oude woonstraten, ouders of zelfs maar fraaie steden. Gewoon een strand. Maar het duurde ongeveer 0,05 minuten dat ik er van kon genieten, toen was ik al foetsie. Drie uur later kwam ik weer bij en zag als eerste het gezicht van een verpleegster. Mooi, jong, strak, en wenste dat ik op dat strand zat met haar…Daarna begon de na-ellende pas van al dat geopereer…..
    Hoe is het jou vergaan? Neem je tijd om weer echt op de been te komen hoor. Zelfoverschatting is niet verstandig na zo’n ingreep…..

  2. Alles is heel goed gegaan, ik kon een dag eerder naar huis dan gepland. Houd me nu heel rustig thuis. De sneeuw en de grauwe lucht buiten sporen ook tot niets anders aan. Voedsel en gezelligheid worden thuisbezorgd. Na een week mag ik weer fietsen, zei de dokter, en dat vat ik dan maar op als terugkeer naar de normaliteit.

  3. Bob

    Dat boek klinkt interessant (Mimouni). Zet ik op mijn lijstje.

    Ik zal altijd lokale verdoving verkiezen boven een complete narcose. (Zal wel niet mogelijk geweest zijn bij jou, neem ik aan.) Is niet zo riskant.

  4. @Bob: Er was geen keuze. Maar ik heb er geen nare na-effecten van gevoeld.

  5. Trijntje

    Ik ben blij dat het goed is verlopen. Doe vooral rustig aan, en geniet, voor zover je dat kunt, van deze rust.

  6. Klinkt goed, beterschap!

    Narcotionele ervaringen heb ik nog niet gehad. Wel flink wat keren haarscherp gedroomd, waarbij ik mijn ogen uitkeek. Ik vond het mooi, maar wist ook dat ik droomde. En het getoonde kon ik in het geheel niet thuisbrengen. Leek een kruising tussen Frankrijk en Ierland.

  7. Goh, wat een mooi poëtisch stukje!
    Gute Besserung (en succes met de administratieve rompslomp. Op dat gebied doen Duitsland en Nederland nauwelijks voor elkaar onder …)

  8. Ha, weer in de running. Mooi. Ik zou nog graag willen weten of dat boek van Mimouni oorspronkelijk in het Frans is geschreven of in het Arabisch. Ik ben een beetje allergisch voor vertalingen (vakziekte) en lees het dan liever in het Frans, maar als het Arabisch is begin ik er maar niet aan.

  9. O laat maar, even googlen gaf me het antwoord al.

  10. Mimouni’s Une peine à vivre verscheen in 1991; mijn recensie zal een jaar later zijn verschenen. Of ik het boek nu nog goed zou vinden weet ik niet, maar twintig jaar geleden in ieder geval wel.

Reageer

