Gezeik en gezeur

Na twee kleine ingrepen in mijn lijf en in afwachting van een grotere op 10 december kostte het deze dagen wat extra energie om mijn goede humeur te bewaren. Dat is redelijk gelukt, maar juist als je wat zwakjes bent komt de buitenwereld natuurlijk met gemene aanvallen.

Zo wilde de Duitse fiscus ineens een opstelling zien van mijn rente-inkomsten in Nederland over het jaar 2007. Wel, ik kan nu zowel U als de fiscus mededelen, dat die rente maar liefst € 252,67 bedragen heeft, en dat kan ik bewijzen ook. Maar daarvoor heb ik wel een volle dag in oude papieren moeten woelen. Dat maakt niet gelukkig, al kon de radio er bij aan.

De aanvallen uit Nederland liggen meestal op het gebied van de zorgverzekering. Een paar jaar geleden wilde men expats als mij helemaal niet meer verzekeren; daar is nog een debat in de Tweede Kamer aan te pas gekomen om dat weer terug te draaien. Nu zou ik ineens naast mijn Nederlandse zorgverzekering ook nog iedere maand een bijdrage moeten gaan betalen aan het CVZ; Joost mag weten wat het is, maar in ieder geval een verlengde arm met grijphandje van de Nederlandse autoriteiten, die je soms ook in het zog. buitenland nog weten te vinden. Een bijdrage waarvan niemand mij kon vertellen hoe groot die is, maar die toch wel € 200 p.m. zou bedragen. Die steeds wisselende dames aan de telefoons wisten überhaupt weinig: ze probeerden mij wijs te maken dat ik helemaal niet in Nederland verzekerd mocht zijn en mij ten spoedigste bij een Duitse verzekeraar moest melden. Alsof ik dat niet al jaren geleden geprobeerd had! Maar wie wil zo’n onzeker geval als mij verzekeren?
Ik heb geen moment geloofd dat het niet in orde zou komen, maar was wel even bang dat ik tijdelijk in een onverzekerd zwart gat zou vallen, juist nu ik bezig ben om er ongeveer € 10.000 aan ziektekosten doorheen te jagen. Dit onheil heb ik na grondige bestudering van de stukken grotendeels telefonisch kunnen afweren; ook weer een dag werk. Nu moet ik nog een bezwaarschrift indienen en morgen langs een willekeurige Duitse ziektenkostenverzekeraar om een onduidelijk formulier te laten invullen. Ook deze klus maakte niet gelukkig. Twee dagen naar de maan, en eigenlijk daarvoor ook al een paar dagen van ertegenaan hangen. Het is toch om je te bedrinken! Maar nee, ik mag nu geen alcohol.

21 reacties

Opgeslagen onder Duitsland, Nederland, Persoonlijk

21 Reacties op “Gezeik en gezeur

  1. Afgrijselijk. Ik voel met je mee en drink er een op je gezondheid.

  2. En dan is het nu ook nog eens heel vies weer. Een anijsmelkje dan maar, of mag dat ook niet?

  3. Ja dat mag wel, aargh, maar dat heb ik niet in huis en vind ik trouwens ook niet zo lekker. Thee, vruchtensappen, dat soort dingen.

  4. Je laat in elk geval de laatste 2 blogtitels op elkaar rijmen. 🙂

    Dit is nu eenmaal de tijd om je niet lekker te voelen (afgezien van je medische situatie). Ambtenaren en verzekeraars weten dat en bestoken je met van alles en nog wat. Daar zou men eens tegen op moeten treden.

    Bij mij gaat overigens de zorgverzekering met zo’n 700% omhoog, niets over gezien of gehoord in de media. Maar 11 euro/maand was ook wel erg weinig.

  5. Trijntje

    Ai, sterkte met dit alles; met je gezondheid, en met de verzekering voor de kosten daarvan en al zijn bureaucratie.
    Dankzij het feit dat twee van mijn dochters in het buitenland hebben gestudeerd heb ik daar ook wel iets van meegekregen, bij één van hen heb ik het zelfs grotendeels uitgezocht in eerste instantie. Later kon ze dat gelukkig zelf; en de andere dochter ging naar het buitenland toen ze al wat verder in de studie was, en al behoorlijk zelfstandig in het regelen van dingen: haar zorgverzekering had haar uitgeschreven na de melding dat ze in het buitenland ging studeren, en ze heeft heel wat moeite moeten doen om hen ervan te overtuigen dat ze verplicht via de Nederlandse zorgwetgeving verzekerd moest blijven.
    Dus ik weet het enigszins uit ervaring.
    Nogmaals: sterkte met alles, en ik wens je toe dat de ingreep op 10 december het gewenste resultaat zal hebben.

  6. @Dank jeTrijntje. Het lijkt ook wel of er op al die kantoren ook steeds minder competente mensen zitten. Geen wonder ook: de meeste worden eens in de twee jaar geherstructureerd en heten dan ook weer anders.

    @Ximaar: Was er niet ooit ergens het Grote Scheur-ziekenhuis? O nee, dat heette anders.

  7. Bob

    Mijn expat-verzekering moest ik jaren geleden al opdoeken, sindsdien ben ik in Duitsland verzekerd. A 600 euro per maand!
    O.K., daarvan betaalt de werkgever de helft, en van de rest krijg ik aan het einde van het jaar nog eens de helft terug zolang ik niets declareer. Maar dat wordt steeds onwaarschijnlijker.
    Ik ben pas bij de dokter geweest vanwege migraine. Twee gesprekken, een EEG en een MRT. Tsak, 1100 euro. (Het voordeel is dat ik weet dat ik geen tumor heb.)

  8. @Bob: Zou je migraine toch aan je wat onorthodoxe bril kunnen liggen?
    Mijn baas, het land Hessen, betaalt de helft van de werkelijke kosten, niet van de premie.

  9. Jakkes, erg vervelend. Wel blij met de term ‘verlengde arm met grijphandje’.

  10. Niks zo vervelend als oude papieren te moeten op- en nazoeken, inderdaad!

  11. @Irene: Hebben jullie ook met het CVZ te maken gekregen, Irene? Ik heb intussen geleerd dat het Nederlandse woord ‘zorg’ tegenwoordig meestal een aanleiding is tot grote zorg en bezorgdheid.

  12. Nee, we zijn verzekerd bij R’s internationale organisatie en die is niet schrieperig, en bovenal: eraan gewend dat personeel her en der in het buitenland woont. Vooral dat laatste maakt het verschil, lijkt me.

  13. Wij zijn met die zorgverzekering ook druk in de weer. Zoeken kortingen, lagere dekkingen, wat ook. Belastingen zijn gelukkig in de hand, rentes bekend, ik zit niet in het buitenland en snap dat het dan erg ingewikkeld is om twee overheden van je af te houden. Mag ik je alvast heel veel sterkte wensen met wat er gaat gebeuren! Zwaar weer op komst, maar ik mag hopen dat na afloop toch de zon weer voor je zal schijnen….

  14. Nederland wil blijkbaar van gepensioneerde Nederlanders in het buitenland graag een CVZ-bijdrage innen, onafhankelijk van de vraag of dezen al verzekerd zijn of niet. Ze kunnen dat doen door het in te houden op mijn Nederlandse pensioen. In het ergste geval moet je dubbel betalen. Ik zou dan die bijdrage als een nieuw soort belasting moeten opvatten, want ik heb er niets aan. Maar misschien is het nog af te wenden, we zullen zien. Ik heb nu geen zin om erover te tobben.
    De vorige keer dat ik merkte hoe graag Nederland ook over de grens plukt, was toen ik wat geërfd had. In Duitsland, waar ik belastingplichtig ben, kun je tot € 440.000 belastingvrij erven, maar zo niet in Nederland natuurlijk. Ik kreeg een aanslag, en hoewel ik helemaal niet weigerde te betalen zat er alvast een waarschuwend briefje bij: bij weigering zou het bedrag op mijn oude moeder verhaald worden!

  15. Ik begrijp dat de zorgkosten voor mannen in Duitsland omhoog gaan, omdat ze daar eindelijk vrouwen net zoveel laten betalen als mannen. Klopt dat en moesten vrouwen dus vroeger meer betalen dan mannen?

  16. @Ximaar: Ja, dat klopt, met ingang van 21 december—sowieso het einde van de wereld—wordt het 5–10% voordeliger vrouw te zijn en aanzienlijk duurder man te zijn. Ik denk dat vrouwen meer moesten betalen omdat zij ouder worden en dus meer medische zorg behoeven. Maar de EU heeft het verboden.

  17. Heel veel sterkte morgen, en uiteraard een spoedig herstel!!

  18. Bob

    Dat vrouwen meer kosten was onder het volk natuurlijk allang bekend.

  19. Floetsj, had je nog sterkte willen wensen voor de grotere ingreep maar die is nu natuurlijk alweer achter de rug, 10 december. Dan nu maar spoedig herstellen en snel weer naar huis, waar geen lagen stof op de vloer liggen zoals in het Krankenhaus.

  20. Dank voor alle goede wensen. Ik ben alweer thuis. Dat gaat zo vlot tegenwoordig …

Reageer

