IJsland: de grote scheur

Een moeilijk onderwerp voor mij; heb op school nooit zo goed opgelet. Het komt er ongeveer op neer dat in en onder IJsland twee tektonische platen tegen elkaar aan liggen te schurken: de Amerikaanse en de Europese.  Aardbevingen en vulkanisme treden vooral op bij de plaatranden; vandaar dat IJsland op die gebieden zo actief is. Reykjavik ligt eigenlijk in Amerika; dat is goed te weten, dan hoef ik niet meer naar New York. Die twee platen zijn in beweging en geraken in IJsland steeds verder uit elkaar. Op bepaalde plekken kun je dat heel goed zien. Bij Þingvellir zie je een zeer diepe kloof, die is volgelopen met kristalhelder water. Men zegt dat je meer dan honderd meter in het water kunt kijken; duiken is er mogelijk voor goed getrainde duikers. De protestbeweging ‘Stop Continental Drift’ heeft nog geen resultaten behaald.

Ik ben niet zo’n begenadigd scheurfotograaf; bovendien heb ik het belang van die scheur pas later begrepen. Vandaar dat er ook foto’s komen die niet van mij zijn.

5 reacties

Opgeslagen onder IJsland

5 Reacties op “IJsland: de grote scheur

  1. Een letterlijk verscheurd land dus en toch lijken mij de IJslanders in heel veel zaken weer heel eensgezind.
    Leuke foto’s weer!
    Vriendelijke groet,

  2. Inderdaad is de IJslandse cultuur heel homogeen, over het hele eiland. Anders dan in Nederland of Duitsland, waar een grote rivier vaak een culturele grens vormt.

  3. Ik zat afgelopen week weer eens ver ten zuiden van de grote rivieren in ons kleine land, en kan beamen dat er echt sprake is van een grote culturele scheur. Al was het maar door de taal. Maar wel aardige lieden daar in het Limburgse. En zo Bourgondisch ook….Trouwens, om nu niet naar New York te reizen omdat je Reykjavik al gezien hebt…hummm, vrouwlief wil me volgend jaar meenemen naar de volgens haar ‘leukste stad die ze ooit bezocht’ en dat is niet de hoofdstad van IJsland.

  4. Bob

    Kan ik mij aanmelden bij die protestgroep “Stop continental drift”? Eindelijk eens een zinvolle actiegroep! Alles wat er voor nodig is zijn een paar kabels en haken, maar de politieke wil, die ontbreekt weer eens…

  5. Ja, ik vrees dat de protestgroep innerlijk verscheurd is.

Reageer

