IJsland: fietsen

Terwijl R. paard ging rijden heb  ik een fiets gehuurd. Heerlijk om mij een paar uur vrij te voelen, vrij van de pijn die lopen bij mij altijd veroorzaakt. Tot mijn grote verrassing beschikt Reykjavik over een zeer uitgebreid, luxueus aangelegd net van fietspaden. Breed, perfect geasfalteerd en vaak zelfs verlicht. Dit zal wel niet voor de toeristen zijn aangelegd, maar voor de werknemers, die de overheid op de fiets wil hebben.

Wat je ziet bij het fietsen is niet spectaculair, maar lang de zeekust fietsen is altijd mooi, vooral wanneer er steeds weer andere bochten en baaien langskomen. Van filerijden was natuurlijk geen sprake.

9 reacties

Opgeslagen onder IJsland

9 Reacties op “IJsland: fietsen

  1. En hoe was het paardrijden (ja, sorry, ik heb een eenzijdig gerichte belangstelling)?

  2. @Irene: La Ros Metalique? 🙂

  3. Mijn reisgenoot was opgetogen over het paardrijden! Er schijnen 70.000 paarden op IJsland te zijn, ‘overbodig‘ sinds de opkomst van het automobiel en veel gebruikt om op te rijden, door toeristen, maar vooral door IJslanders, die er zomerhuisjes ten plattelande op na houden. Het IJslandse paard schijnt het ook goed te doen in het buitenland, dus er worden er ook verkocht. Is zo’n dier eenmaal uit het land weg, mag het niet meer terug; men wil de boel onbesmet houden of zo.

  4. Fietsen op IJsland. Het moet niet gekker worden. Altijd wind en natuurlijk tegen. Zowel elke depressie die ons land treft komt uit die hoek. En dan fietsen? Nou ja, ik neem aan dat je er een huurde met elektromotor of zo? Wel mooie beelden en dat huis van die meeting staat natuurlijk in het geheugen opgenomen. Het bruine pak van Reagan, de das van Gorbatsjov…Logisch in die hoek…

  5. Nee hoor, geen electrische fiets, en het woei ook nauwelijks die week. In de drie, vier wintermaanden zal het wellicht te grimmig zijn om te fietsen, maar de rest van het jaar gaat het wel.

  6. Ik hoor vooral dat er een kiezelweg het eiland rondgaat.
    Fietsen en paardrijden heb ik nog niet gehoord van vakantiegangers.
    Jaloerse groet

  7. De depressies ontstaan meestal in de buurt van IJsland ja, maar in het centrum van de depressie is er geen wind. Net als in het centrum van een hogedrukgebied.

  8. En vergeet niet de gangen die het IJslandse paard zo bijzonder maken, de tölt en de telgang. Kom daar op de fiets maar eens om.

  9. Naschrift: De paarden worden ook gebruikt om de aan het eind van de zomer de schapen ‘naar beneden’ te krijgen voor de winter, waar balen hooi op ze wachten. Dat is een zware klus, maar een hoogtepunt in het leven van IJslandse schapenboeren. De oppervlakte waarop de schapen vrij mogen weiden is immens; daar zitten ook steile berghellingen bij, en schapen zijn goede klimmers. Die ruiters moeten dus heel goed kunnen rijden, en tactvol maar indringend op de schapen inpraten en ze ervan overtuigen dat het beneden ook fijn is. Als alle schaapjes weer binnen zijn, stel ik mij voor dat er een enorm dansfeest gegeven wordt, met bijbehorende drankinname. Daar kan dan tevens de zoon van de boer de dochter van twee hoeven verderop wat beter leren kennen.

Reageer

