IJsland: bomen

Het is wel degelijk mogelijk een tuin te hebben in Reykjavik, zoals deze achter ons huis (afb. 1). Naast ons huis is een klein plantsoentje, waar werknemers graag een sigaretje roken, wat zij binnen niet mogen. Met vest, maar zonder jas, dat spreekt (afb. 2).

Bomen worden niet zo hoog als bij ons. Veel bomen zijn er ook niet in Reykjavik, en in de buitenwijken en op het land nog minder, of helemaal geen. IJslanders vinden bomen blijkbaar niet zo belangrijk. Iemand die in Duitsland geweest was vond dat daar wel erg veel bomen waren, en dat ze het uitzicht zo belemmerden.

Hoe dan ook: het is hier ook herfst en de bladeren zijn prachtig oranje en geel (afb. 3, 4). Een bos bestaat vaak overwegend uit struikgewas (afb. 5).

IJslands mopje (met vikingbaard):
– Als je in het bos verdwaalt, hoe vind je dan de weg weer terug?
– Door op te staan.

Duizend jaar geleden waren grote delen van het land begroeid met overwegend berkenbos. Nu is daar nog maar heel weinig van over. De mensen hebben de bomen omgehakt om ze te gebruiken voor de woningbouw en als brandhout. Bovendien werd het na 1600 kouder, daardoor zullen op minder plaatsen bomen hebben kunnen groeien. Tegenwoordig doet de overheid aan herbebossing; ook de boeren planten weer bomen, als bescherming tegen wind, erosie en zandstormen (afb. 6). (Zeker, lavazand kan opwaaien, ook al is het zwart.)

Waarom er alleen met hout gebouwd werd begrijp ik niet. Het lijkt me een rare Noorse gewoonte; er is hier toch steen zat? Grotere stammen, balken enz. moesten helemaal uit Noorwegen geïmporteerd worden. Ook al dat IKEA-hout en die houten vloerdelen komen van ver.

8 reacties

Opgeslagen onder IJsland, Klimaat

8 Reacties op “IJsland: bomen

  1. Dat mensen geen bomen willen herken ik hier aan de kust. Mensen in Egmond aan Zee en Bergen aan Zee hebben ook wat op bomen tegen. Terwijl je iets verder van de kust in Schoorl en Bergen bomen te over vindt. Ik kreeg hier buren uit Egmond aan Zee en het eerste wat ze wilden was dat de bomen achter aan de straat weggaan. Verwonderlijk vond ik dat niet en ik vind het wel aansluiten bij de IJslanders. Daarbij zouden de Egmonders best wel eens vikingenbloed kunnen hebben en dus verwant kunnen zijn aan de IJslanders.

  2. Bob

    Ik had me het landschap wat spectaculairder voorgesteld. Hoe precies weet ik niet, met steile kusten en geisers of zo.

  3. @Ximaar: Zou de bomenhaat in het bloed zitten? Kan ook een kwestie van genen zijn, dacht ik.
    @Bob: Komt nog. Ik ga thematisch te werk.

  4. @Emigrant: Ik vermoed een soort kip-en-ei-verhaal. Mensen die van de ruimte houden gaan dicht langs de kust wonen en daardoor houden mensen langs de kust van ruimte en vinden ze bomen maar obstakels.

    En zover ik weet wonen IJslanders uitsluitend langs de kust en is hun binnenland vreselijk leeg.

    Vergelijkbaar met sociale mensen die naar de stad trekken en minder sociale mensen die naar het platteland gaan.

  5. In Zuid-IJsland is de kust vaak maar een paar kilometer breed. Er is daar geen haven en vissers ontbreken er dan ook. De boeren móeten wel van bomen houden, maar dat weten ze nog niet zo lang; dat hebben ze pas onlangs uit de landbouwbode en op herscholingscursus geleerd.

  6. Zouden normale bomen zoals wij ze kennen op dat barre oord wel kunnen groeien dan?? Geen idee waar Ikea zijn hout vandaan haalt. Wellicht door de houtkap op IJsland groot geworden? Dat zou iets zijn…

  7. Op het ogenblik kunnen ‘normale’ bomen er niet groeien. Misschien als de aarde nog wat opwarmt …. In de Middeleeuwen schijnt het er ook veel warmer te zijn geweest. Toen was er landbouw mogelijk, wat ze nu ook weer gaan proberen.

  8. Ik zag ooit bij de BBC een documentaire waaruit zou blijken dat de vroegere Arabische kaperschepen tot aan de kusten van IJsland voeren op strooptocht. Het feit dat de Vikingen later ook met roeispanen en zeil op weg gingen hadden ze in de jaren daarvoor afgekeken van die galeien vol slaven. Kennelijk was het weer toen ook veel beter dan nu in die streken….

Reageer

