Pensioen 3

Gisteren kwam ineens de gedachte op, dat een complete breuk met alles misschien het beste zou zijn. Daarin werd ik gestimuleerd door de lectuur van Houellebecq en door Irene. Het idee van de breuk is me niet geheel vreemd; ik had natuurlijk ook niet zonder reden een vakantie op IJsland gepland, dat een soort anti-Midden-Oosten is.

Tot nu toe had ik niet aan een cold turkey gedacht, maar aan een geleidelijke overgang, waarvoor ik in mijn gedachten anderhalf jaar had uitgetrokken. Er zijn nog projecten die af moeten; het is ook zonde om opzetjes weg te gooien waarin al tijd gestoken is. Mijn Arabisch-en islam-bloek, nu ook in het Duits, zie ik ook een beetje als een plicht, omdat bepaalde zaken aan de universiteiten niet meer onderwezen zullen worden, en we moeten de herintredende achterlijkheid niet zomaar accepteren. Er is al een Duits tijdschrift dat geïnteresseerd is en volgende week het eerste stuk drukt.

Er zijn ook nog concrete plichten. Er liggen nog drie tentamens en vier scripties te wachten. Nou ja, die zijn wat mij betreft allemaal geslaagd. Sommerschlussverkauf. Ik heb beloofd nog één college te geven deze winter, exclusief, en over iets wat mij zelf interesseert. Er zijn nog deadlines voor vier toegezegde artikelen, die (bij gedisciplineerd werken) in januari af kunnen zijn.

Gedisciplineerd? Als altijd slinger ik heen een weer tussen broedend zuchten op een detail en brutaal allerlei onzin opschrijven, die dan met enige vertraging toch semi-briljant of althans goed genoeg blijkt te zijn. Het geheel wordt bemoeilijkt doordat de woning ineens vol is met nog uit te zoeken boeken, bergen papier en spullen uit mijn nu verlaten werkkamer, én er nog tonnen papier over pensioen, ziektekosten en belastingen moeten worden ingevuld.

Misschien moet ik niet gedisciplineerd werken, maar de boel een beetje afraffelen. Voor het eindresultaat maakt het waarschijnlijk weinig uit. Dat zou een eerste grote breuk met het verleden kunnen zijn, dat ik dat ene artikel vandaag en morgen gewoon afschrijf en dan onbekommerd naar IJsland ga. De tweede breuk komt misschien pas in januari.

8 reacties

Opgeslagen onder Pensioen, Persoonlijk

8 Reacties op “Pensioen 3

  1. Onthechten van werk of branche heb ik een paar maal moeten doen. Gewoon daarna een nieuwe fase in en opnieuw beginnen. Lukt prima hoor, na een paar maanden denk je op een dag niet meer terug, maar kijk je vooruit. Is nu nauwelijks voorstelbaar wellicht. Ook ik legde me taken op, wilde gedisciplineerd aan de gang blijven, zocht oude klanten nog op. Had geen zin. Zoals jij hen moet vergeten doen zij het omgekeerd bij jou ook. Ook in de oude werkkringen veranderen de dingen snel. Mensen verdwijnen, structuren wijzigen. Op een dag pas je zelfs helemaal niet meer. Dan is het beter om een nieuwe richting te hebben gevonden. Wat dan ook, maar blijf weg van het oude, dat zal je slechts beschadigen, en daar schiet je dan helemaal niets mee op…

  2. IJsland, hm, een origineel idee. Gaat dat binnenkort gebeuren? Ik heb misschien wat gemist.

  3. @Irene: Ja, woensdag. Dinsdag afscheidsborrel, woensdag IJsland.

  4. Trijntje

    Geniet maar heel erg van IJsland; ben er zelf nooit geweest, maar hoor van mensen die er wel zijn geweest dat het heel erg mooi is.

  5. Bob

    Ik kan al sinds een paar weken niks zinnigs meer bedenken om te spuien op internet.
    Ik denk ook dat IJsland mooi is, ik heb er ooit een dokumentaire over gezien.

    Mij lijkt het erg moeilijk om met pensioen te gaan als je je werk erg graag gedaan hebt. Waarschijnlijk heb je dan ook geen vrijetijdshobbys die je nu uitgebreider zou kunnen beoefenen. Misschien verval je zelfs wel in een SINNKRISE, ooeeehh. Ik probeer dit preventief tegen te gaan door mezelf bijtijds te overtuigen van de zinloosheid van alles en de nietigheid van mijzelf.

  6. @Bob: Ik heb mijn werk altijd graag gedaan, maar het was zo ondermijnd de laatste tijd dat ik het niet meer als zinvol kon ervaren. Pensionering gaat, naar ik hoor, vaak met Sinnkrisen en depressies gepaard. Bij mij niet, omdat ik die in 2011 al heb gehad, dus dat hoeft niet nog een keer. Zin is er voorlopig weer genoeg, zodra mijn werk weer mag zijn zoals ik het zinvol vind. En dat is dus per vandaag. Ik héb er ook veel meer zin in, sinds ik vanmiddag heb gehoord wat er na mijn vertrek in het instituut gaat veranderen. Ik zal niet in details treden, maar geloof me: het gaat allemaal bergafwaarts. Ik moest even aan mijn vader denken, die twee koloniën heeft helpen ontmantelen: Indië en Nieuw Guinea.
    Wat ik ooit naast mijn werk heb gedaan zou ik nooit een hobby noemen, omdat het daarvoor te existentieel was. Aikido, wat ik niet meer kan wegens kapotte knie(ën), en fluit spelen, wat bij mij sinds vijftien jaar geblokkeerd is. Als vervanging is er het zingen in een koor, dat ik wat uitgebreider kan gaan doen; verder zal ik wat meer lezen en voor mensen koken, af en toe een eindje fietsen en verder heb ik niet zoveel nodig. Nee, ik ga niet ‘reizen’ en ik wil ook niet op mijn begrafenis horen: ‘Hij wilde nog zoveel dóen’. Wat ik voortaan eindelijk werk mag noemen is het vanzelfsprekende en ongeremde opschrijven van wat er bij het wakker worden in mijn hoofd opkomt.

    Zinloosheid, nietigheid, allicht; maar binnen dat kader zijn er toch wel ‘kleinigheden’ die je een zin kunt toekennen? Van je vriendin en je zoon houden, paraglijden, ligfietsen, piano spelen … .

  7. Bob

    Koken is goed. Ik heb laatst gemerkt dat mijn zoon talent heeft voor koken. Hij had een Pilzpfanne gemaakt, erg lekker. Ik zeg tegen hem, waar heb je het recept vandaan? “Zelf bedacht”. Het is een heel eenvoudig recept, maar verbazingwekkend lekker:

    Gesnipperde ui en knoflook aanbakken in de olie, dan de Pfifferlinge (kantharellen) erin. De kantharellen lekker lang doorbakken, zodat ze niet meer zo vlezig zijn, maar een beetje krokant. Dan stukjes feta-kaas erbij, een beetje doorroeren zodat de kaas samen met de olie tot een saus smelt, klaar.

  8. Koken is goed, en zingen is ook goed. Vaak zing ik tijdens het koken.
    Dank voor het recept.

Reageer

