Pensioen 1

Vandaag ben ik gepensioneerd. Het gaat eigenlijk pas maandag in, maar ik heb alvast een fraaie oorkonde gekregen en een vriendelijk gesprekje met de kanselier. Met die oorkonde ben ik net zo blij als indertijd met mijn zwemdiploma, al zal ik er minder lang plezier van hebben. Gelukkig zat er geen horloge met inscriptie bij; dat de tijd doortikt weet ik ook zo wel.

Over de AOW, die is aangevraagd in april, zal naar verwachting in november een besluit afkomen, en dan met terugwerkende kracht.

Hoewel ik met deze wereld en hare bewoners weinig op heb, ben ik per ongeluk toch 65 geworden. Survival of the fittest? Onzin, als er iemand ongeschikt is om te overleven ben ik het wel. Mijn leven viel in een zeldzaam genadige tijd: ik heb nog nooit een poot voor mijn survival uit hoeven steken. Wel werd ik de laatste twee, drie jaar wat uitgeknepen door het nieuwe uitbuitingsmodel, dat de productiviteit niet verhoogt, maar de onderdanen toch uitzuigt. De bovenbazen voelen zich daar domweg prettiger bij; dat moet het zijn. Toch was het nog goed uit te houden en lang niet zo erg als bij voorbeeld in de negentiende eeuw.

Volgende week geef ik nog een afscheidsborrel en dan ga ik een warm bad nemen  in IJsland.

11 reacties

Opgeslagen onder Pensioen, Persoonlijk

11 Reacties op “Pensioen 1

  1. Hoe je er zelf ook over denkt, ik vind het een felicitatie waard. Van harte en nog vele jaren!

  2. Van harte. Zelf moet ik nog 10 of 12 jaar of langer op m’n minimale pensioentje wachten. Zelf beweer ik ook altijd dat dit 1 van de gunstigste periodes van de mensheid is. Als ik het vergelijk, dan hadden mijn ouders en voorouders het een stuk zwaarder. Voordeel daarvan is dat ze ook meer gehard werden en dat ik (mogelijk wij) slampamper ben gebleven omdat alles zo mee zit.

    En net nu ik dit schrijf snoeit de gemeente weer gratis mijn ‘voortuintje’. Net voor de vakantie deden ze dat ook al. Waar moet dat heen als ik niet meer zelf het onkruid tussen de tegels mag verwijderen? 🙂

  3. Ja, die onkruidverwijdering, dat hebben we hier ook. En binnenkort weer de bladerblazers. Pure luxe, en wat een herrie.

  4. Trijntje

    Allereerst, wat je er zelf ook van vindt: gefeliciteerd met het bereiken van deze leeftijd.
    En inderdaad: in Nederland, en in Duitsland, zijn we in veel opzichten erg bevoorrecht in deze tijd: vergeleken met vroegere tijden, en vergeleken met een heel aantal andere landen op deze wereld.
    Geniet van de goede dingen die op je pad komen, of die je zelf opzoekt, het is je gegund!

  5. Bob

    Ook van hier gefeliciteerd. Wat mij betreft waren de 70-er en 80-er jaren de toptijd. Daarna is het bergafwaarts gegaan. Hoewel er natuurlijk wel sinds die tijd leuke dingen uitgevonden zijn.

  6. Hartelijk dank allemaal voor de goede wensen!

    De ouder wordende mens heeft altijd het gevoel dat de bloeitijd achter hem ligt, wat voor hem zelf ook inderdaad het geval is.
    Nu komt erbij, dat ook West-Europa als geheel na een vredige en zorgeloze periode van een halve eeuw in verval lijkt te raken, of althans enkele tandjes lager moet schakelen. Onrechtvaardig is dat niet: het slaagt er maar niet in, goed te zijn voor zich zelf. Eigen schuld, dikke bult. Bovendien berustte de rijkdom van de afgelopen halve eeuw op de neokoloniale uitbuiting van de rest van de wereld, en het is niet meer dan billijk dat andere gebieden nu eens aan de beurt zijn. Rijk zijn is alleen maar leuk als anderen het niet zijn, dus er zal wel voor gezorgd worden dat er niet genoeg is voor iedereen.
    Ik heb nog nooit honger gehad. Kou heb ik alleen een beetje in mijn jeugd geleden (en niet eens omdat er geen kolen wáren, maar omdat men nog niet met energie kon omgaan). Oorlog, gevangenschap, onderdrukking en armoe: ik heb het ik allemaal niet aan den lijve meegemaakt; U waarschijnlijk ook niet. Vroeger heb ik vaak gedacht: als deze heel normale bijverschijnselen van het menselijk bestaan dan toch moeten optreden, dan liever nu ik nog fit genoeg ben om er min of meer tegen te kunnen. Nu komt die ellende misschien pas als ik 70 of 75 ben. Als oud mens ben je vrijwel weerloos. Maar anderzijds is het dan ook niet meer zo erg om er aan onderdoor te gaan.

  7. Van harte proficiat. Mooie leeftijd. Ik bereik hem zelf over een paar maanden. De AOW plus pensioen zijn aangevraagd en toegekend. Het leven zal redelijk comfortabel kunnen doorgaan, na 51 jaar werken en redelijk spaarzaam leven. Niks uitgebuit, geen slavernij gekend. Geen oorlog meegemaakt, maar daarom niet minder hard gewerkt. Naar IJsland was ik trouwens nooit, het lijkt me daar zo koud, daar waar ik niks heb met de woestijngebieden op aarde vanwege de heersende hitte…

  8. Het is nu een graad of tien in Reykjavik, gaat nog wel.

  9. Tien graden is best te doen ja……veel plezier in ieder geval….

  10. En dan de vloerverwarming door al die vulkanen en geysirs …

Reageer

