De maagd van Dinshaway

Vandaag heb ik een begin gemaakt met het ontruimen van mijn werkkamer aan de universiteit, en wat komt er boven aan een stapel weg te ruimen boeken te liggen? Het gefotokopieerde exemplaar van Mahmud Tahir Haqqi, ‘Adhrâ’ Dinshaway (De maagd van Dinshaway), een korte Egyptische roman uit 1906.
Toen ik in 1996 naar Duitsland emigreerde meende ik niet buiten dit boek te kunnen. Ik vreesde namelijk dat er in Frankfurt geen behoorlijke bibliotheek zou zijn, wat voor de moderne literatuur ook zo was. Vreemd dat ik juist deze roman beslist wilde kopiëren en meenemen. Waarom dat was weet ik allang niet meer. Ik heb hem overigens nooit gelezen, maar heb er, God willende, nog dertig jaar de tijd voor. Mijn gedrag was misschien te vergelijken met dat van een kind dat zich aan zijn teddybeer vastklampt als het wordt verplaatst. Bij emigraties gaat niet alles rationeel toe.

En wie was nou die maagd? In 1906 waren vijf officieren van het Britse bezettingsleger duiven gaan schieten bij het dorpje Dinshaway — geen wilde duiven; het waren de huisdieren van de dorpelingen, maar wie let daar nou op? Daarbij hadden zij per ongeluk ook nog de vrouw van de imam doodgeschoten. De mannen van het dorp gingen daarop de officieren te lijf, die het vuur op hen openden. De dorpelingen wisten echter drie officieren gevangen te nemen. Het Empire sloeg hard terug: de volgende dag werd het halve dorp gearresteerd: drie mannen werden beschuldigd een officier gedood te hebben (die echter aan een zonnesteek was gestorven) en werden ter dood veroordeeld. Vele andere mannen werden tot dwangarbeid veroordeeld en/of gegeseld. Dit incident heeft de anti-Britse stemming in Egypte zeer versterkt en is goed geweest voor heel wat literatuur; daaronder de roman van Tahir Haqqi. Die maagd zal wel pure fictie zijn; ik vermoed dat zij Egypte moet verbeelden, het niets vermoedende slachtoffer van de wrede bezetters. Of zij heeft zich heroïsch voor haar dorpsgenoten op de bres geworpen en is daarbij omgekomen of zoiets. Toch maar gauw eens lezen, dat ding.

Wie het werkje in het Arabisch wil lezen kan nu hier terecht.

7 reacties

Opgeslagen onder Nabije_Oosten, Persoonlijk

7 Reacties op “De maagd van Dinshaway

  1. Een land of een stad als maagd. En de mannen die als ridders voor dat land of die stad opkomen. Don Quichotte heeft nooit geleefd.

  2. In Egypte heeft hij niet gewoond nee. In 1906 zeker niet.

  3. Hm, beetje freudiaans, met die maagd en die ridders. Kun je niet achterin kijken hoe het afloopt 😉

  4. Bob

    Twee andere boeken die ik net gelezen heb en die ik absoluut iedereen aanraad:

    Tschick (Wolfgang Herrndorf) – een levensecht, grappig, spannend en ontroerend avontuur over twee 14-jarige jongens.

    Der Schrecksenmeister (Walter Moers) – een fantastische (in de zin van veel fantasie), mooi geschreven en goed geconstrueerde roman over een duivels contract tussen een intelligente kater en de Schrecksenmeister. (Een Schrecksenmeister is een hoge ambtenaar die verantwoordelijk is voor het in toom houden en reguleren van de Schrecksen in de stad, Schrecksen zijn een soort heksen)

    Een boek dat ik niet aanraad, hoewel het de Spiegel-bestseller is:
    Der Hundertjährige, der aus dem Fenster stieg und verschwand (Jonas Jonasson)

  5. Trijntje

    Over dat laatste boek heb ik al heel uiteenlopende reacties gehoord, van heel lovend tot heel negatief.

  6. Ik lees net met veel plezier Michel Houellebecq, La carte et le territoire. Vlotte en vrolijke lectuur; dat was wel eens anders bij hem. Moers lees ik ook graag, die anderen ken ik niet.

  7. Tijdens WO 2 waren die Egyptenaren aardig op de hand van de troepen van Adolf H. Ze zagen in hem de bevrijder van het Engelse juk. Zit er toch nog een soort twist in die weer naar Duitsland voert….Maagd of niet…

Reageer

