Krimp

Gepensioneerd worden is niet alleen maar leuk. Ik moet wel even slikken nu ik merk hoeveel per maand ik minder krijg. En dat terwijl ik een uitgesproken aanleg heb voor hogere inkomens!
Maar ik moet niet zeuren. Vrienden en familie zijn er vaak zoveel slechter aan toe:
– Markus is vervroegd gepensioneerd en krijgt daarom heel weinig, hoewel hij toch een hoop dienstjaren had. Hij maakt nu zijn blijkbaar zeldzaam geworden, grote kennis van tuinaanleg en het besnijden van fruitbomen te gelde. Zo lang hij nog fit is gaat dat goed; gelukkig doet hij dit soort werk erg graag.
– Neef en nicht in D. zijn failliet. Ze moeten hun eigen huis verlaten, wachten op een woning van de bijstand en vallen onder een programma voor schuldsanering.
– E. in Zweden heeft het niet breed. Ze klust wat bij met een project in Indonesië. Daar heeft ze vroeger jaren lang gewoond, dus daar kan ze zich wel thuis voelen. Hoewel Noord-Sumatra zeker niet haar lievelingsplek is. Bovendien is zij al 78, maar dat schijnt haar niet te deren.
– M. in Athene haar salaris is gehalveerd. Ik hoor verhalen over eigen groente uit de tuin, kookgroepen van vrouwen die elkaar helpen, nooit meer uit eten gaan, maar het onder elkaar toch best gezellig hebben.

13 reacties

Opgeslagen onder Pensioen, Persoonlijk

13 Reacties op “Krimp

  1. Als het zo door gaat ben ik de enige die er na zijn circa 67ste op vooruit gaat. (Ik heb nu geen inkomen en verbruik all-in circa 8.000 eur/jr en vind zeker niet dat ik iets tekort kom.)

  2. @groninganus: Ja, die betreft mij ook, en dat is natuurlijk pas het begin, want de volgende regering zal niet beter zijn dan de huidige.

    @ximaar: als ik helemaal niets meer heb trek ik bij jou in, ximaar!

  3. Een pensionado heeft ook minder nodig. Ik heb tenminste al een hoop kantoorkleren weggedaan en nog hangt er overbodigs in de kast. Ik leef in spijkerbroeken en T-shirts. Niet dat je je overtollige kleding te gelde kunt maken voor een bedrag waar je dan weer wat nuttigs mee kan doen, dat dan weer niet.

  4. Een kwart minder eten zou in mijn geval alleen maar goede gevolgen hebben. Bovendien heb ik nu de tijd om uit te zoeken waar de tomaten in de aanbieding zijn.

  5. Met eerlijk verdelen moet heel veel mogelijk zijn.

  6. @Emigrant: Dat intrekken zal je moeten intrekken aangezien ik een apartement heb met nadruk op apart. 🙂

  7. @Ximaar: Geen zorgen, het was maar bij wijze van spreken. Maar als € 8000 voor één mens genoeg is, is het dat ook voor twee.

  8. Ik heb mijn zelfverkozen vut helemaal zelf betaald. Volgend jaar komt de AOW en het pensioen op me af. Valt niet tegen, maar ook niet mee. Genoeg om leuk van te leven, als je niet in St Tropez een jacht van 18 meter wilt parkeren en er drie jonge blonde dames op na wilt houden voor het dagelijkse vertier…En if so, dan is er nog de optie om alles te verkopen en elders een goedkoper stekkie op te zoeken…..

  9. Marjan

    Het besnijden van fruitbomen… hihi.
    Ja, ik dacht ineens: ‘hoe zou het met Emigrant zijn, zou hij al gepensioneerd zijn en zou hij al weten wat hij de komende dertig jaar gaat doen etc.. etc..
    Ik ben je blogs van jong naar oud aan het lezen. Mooie foto’s van IJsland.
    Zo, nu verder lezen tot waar ik gebleven was.

  10. Ha Marjan! Ja, ik ben gepensioneerd, het is nog erg wennen. Zal je binnenkort eens mailen. Was jij niet naar de wilde wouden van Celebes?

  11. Marjan

    Hoi, ja ik was in mei dit jaar in Noord Sulawesi met mijn jongste dochtertje. Erg christelijk. We zaten een weekje aan de kust in een veganistisch dierenopvangcentrum en als we de zee in wilden dan ‘moesten’ we dat met onze kleren aan, niet in bikini dus.
    Verder werden we overal nagekeken alsof we aliens waren terwijl ze wel ‘gewoon’ smartphones hadden en naar dezelfde muziek luisterden als wij. Die smartphones gebruikten ze om foto’s van ons te maken, liefst met henzelf erbij.
    Het is er warm, vochtig en vies. Overal zwerfvuil: de bossen, de stranden, de eilanden, de zee, de zeebodem, de steden.
    Ik ontmoette er wel aardige toeristen, veel wat oudere duitsers die er kwamen om te duiken.

  12. @Marjan: Ik heb een Duitse blogvriend in Noord-Celebes, een rijstboer, die jouw beeld van dat gebied bevestigt. Over het christelijke daar heb ik al eens geblogd, op basis van wat hij geschreven had: https://nlerinmr.wordpress.com/2012/08/24/islamisering-2/
    Zelf heeft hij ook een blog, maar je leest geloof ik niet graag Duits. Toch even het adres: http://minahasato.wordpress.com/

Reageer

