Heimat

Houdt U uw kinderen wakker op de Duitse Autobahn door ze de herkomst van de andere auto’s te laten raden op grond van het kenteken? Dan zal uw kroost binnenkort wakkerder zijn dan ooit. De Duitse Minister van Verkeer Ramsauer wil namelijk niet alleen lang geleden afgeschafte nummerplaten weer in ere herstellen, maar ook de creatie van geheel nieuwe mogelijk maken. Stel U woont in Biddinghhuizen, dan zou U zich met de afkorting BID op uw nummerplaat voortaan kunnen afzetten tegen bij voorbeeld de inwoners van Zeewolde (ZWL); is dat niet uw liefste wens?
“Kentekens zijn voor de meeste automobilisten een zaak van het hart. Zij geven uitdrukking aan verbondenheid met de Heimat, liefde voor de Heimat en identificatie,” aldus de minister.

Dit is weer zo’n moment dat ik helemaal niets van de wereld begrijp. Althans niet van Beieren, waar deze man vandaan komt. Ja, uit Traunwalchen (TRW).

8 reacties

Opgeslagen onder Auto, Deutschland, Duitsland

8 Reacties op “Heimat

  1. Wat kan een mens al niet bedenken.
    En dan dacht ik dat ik goed in onzin ideeën ben …….
    Vrolijke zonnesteekgroet

  2. Maar wat is daar nieuw aan dan? Ik herken alle auto’s uit mij bekende streken sofort als ik het kenteken zie. BOR, KLE, BOT, E, B, HH, M, niks mis mee. Zou trots zijn op AMS, want toch een echte stad tenminste.

  3. Nieuw is, dat er minstens honderd bijkomen. Is het leven niet al ingewikkeld genoeg?

  4. Er zijn er nu 382, nadat er een paar jaar terug een flink aantal is gesneuveld in Sachsen-Anhalt, Thüringen en Brandenburg. Zelf vind ik het als zwerffietser met flinke afkotic wel leuk.
    Zie: http://ximaar.wordpress.com/2008/12/13/dec-13-afkofiet/

    Die letters staan niet alleen op auto’s, maar in een aantal kreisen worden ze ook voor de K-wegen gebruikt. Zo heb ik op wat meters na de CO2 in Coburg gemist, maar heb wel een flink stuk op de A12 gefietst via Welden naar Biberbach.

    O.m. Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Ierland, Spanje, Turkije en tot voor kort Frankrijk hebben een vergelijkbaar systeem. In Frankrijk ging het nog wat beter omdat hun departement-nummers ook in de postcodes terugkomen.

  5. Hier in de buurt zie je wel eens een enkel autowrak met L, voor Stadt Lahn. Ooit waren Gießen en Wetzlar samengevoegd in een gemeente met die naam. Dat was onpraktisch, men heeft het ding weer opgeheven, al reden de auto’s nog een tijdje door, want de Lahn Dillkreis nam het kenteken over. Na de Wende is L overgenomen door Leipzig.

  6. Maar als ik het goed begrijp zou je dus kunnen kiezen voor kentekenseries met de volgende letters: EMI, LEO, en zo meer???

  7. @Leo: Nee, alleen gemeenten kunnen een kenteken kiezen. ZV: Zandvoort, OAI: Ouderkerk aan de IJssel enz.
    Als jij in Leipzig gaat wonen kun je nu al voor een paar Euro het kenteken L – EO 123 bestellen.

  8. Dat laatste lijkt me wel iets, Leo 1 bijvoorbeeld…..

Reageer

