Bad Elster

De Saksische koning Albert wilde ook wel eens in bad en liet hier in Bad Elster een grote badinrichting bouwen. Die staat er nog, maar is nu gemoderniseerd en uitgebreid. Warme bronnen, krachtige waterstralen als een soort massage op de verstijfde plekken van het lijf, heel effectief. Zo droeg de late namiddag verder tot mijn herstel bij en ook de avond verliep constructief.
In het aardige theater, gebouwd door dezelfde koning Albert, speelde namelijk een Weens strijkkwartet plus klarinet tamelijk onbekende stukken uit de klassieke periode. Geen wereldklasse, wel erg goed. De intieme vreugde van kamermuzikanten die je in hun wereld binnenlaten; daar knapte ik nog meer van op.
Waar de koning badderde wilde iedereen; vandaar dat in Bad Elster veel grote oude huizen en villa’s staan, die geen woonhuizen zijn, maar inrichtingen waarin de rijke mensen van ruim een eeuw geleden rust en genezing zochten. Die heilzame bronnen geloof ik niet zo in. Als dat water echt ergens goed voor is kun je het ook wel in flessen in je woonplaats kopen. Het zag er een tijdlang naar uit dat het kuurwezen op de terugtocht was, maar nu lijkt het weer terug te komen.

2 reacties

Opgeslagen onder Duitsland

2 Reacties op “Bad Elster

  1. Deze badplaats heb ik destijds gemist, net als die van je vorige aflevering. Van Selb naar Plauen was het misschien wel korter en mooier geweest, maar ik dacht toen nog dat Hof wel iets zou voorstellen. Niet echt dus.

    In een ver verleden ben ik wel een keer door Marienbad (Marianske Lazne) gefietst, toen ze daar nog Tsjechoslowaaks spraken. 🙂 Vond het er destijds niet aantrekkelijk uit zien.

    Afgelopen jaar was ik in Bad Neuenahr, redelijk nieuw, volgens mij maar iets van 100 jaar oud. En het werd flink bezocht. Baden-Baden was nog erger, maar in Bains-les-Bains viel het wel mee. Vraag me af of Bath in het Verenigd Koninkrijk ook een kuuroord was/is?

  2. Jazeker, naar Bath ging men ‘to take the waters’, al sinds de Romeinse tijd of daarvoor. http://www.thermaebathspa.com/thespa/spavisitorcentre/waters/

Reageer

