Vrijgelaten slaaf

Wat is er toch met mij aan de hand? Het is al dagen prachtig weer, maar in plaats van eens naar buiten te gaan en ervan te genieten zit ik mij in mijn werkhok te pletter te werken.

En dat terwijl dat niet hoeft. Volgende week is mijn laatste werkweek, nou ja onderwijswerkweek. De rest is zo’n beetje af- en ontruimen, en nog drie artikelen schrijven tot oktober. De taken van het ogenblik doe ik echter fanatiek en veel te goed en grondig. De studenten hebben ook duidelijk geen zin meer; wat zou ik ze nog lastig vallen? Blijkbaar ben ik bang voor de taakloosheid die binnenkort opdoemt.

Morgen moet het afgelopen zijn; dan moet ik echt maar eens naar buiten. Move your ass!

10 reacties

Opgeslagen onder Pensioen, Persoonlijk

10 Reacties op “Vrijgelaten slaaf

  1. Ik denk ook dat het angst is. Als je heel hard ergens mee bezig bent heb je een goed excuus om niet onder ogen te hoeven zien dat er wat gaat gebeuren dat je eigenlijk niet aandurft. Met zelfgemaakte oogkleppen op rechtstreeks het zwarte gat na je pensioen in. Maar het hoeft niet. Je bent vrij op elk moment, als je maar wilt. Gewoon loslaten en wat anders gaan doen, en je ziet dat de wereld desondanks niet vergaat.
    (goeroepraat, maar ik ken dat gedrag gewoon.)

  2. (ik bedoel: doordat ik het zelf ook geregeld vertoon.)

  3. Ik heb dit opgelost door een stuk eerder met werken te stoppen. Eigenlijk is het onverantwoord dat mensen zo lang doorwerken dat er ontwenningsverschijnselen ontstaan. 🙂

  4. Bob

    Bij mij op de afdeling zijn twee collega’s die na hun pensioen vrijwillig doorwerken. Ik heb die altijd een beetje meewarig bekeken, maar misschien is dat ook wat voor jou..

  5. Ik heb net afgesproken dat ik in de winter nog één college zal geven. Over een onderwerp geheel naar eigen smaak (klassische arabische Liebestheorie), en analfabeten geen toegang. Zachtjes afkicken lijkt me verstandiger dan koude kalkoen. Verder zal ik nog onderzoek doen, ook geheel naar eigen smaak. Werken is wel leuk, maar dwang wil ik niet meer. Van het weekend ga ik naar Bad Elster, om het nietsdoen weer te oefenen.

  6. Ach, in een wereld die er vanuit gaat dat werken tot de dood er op volgt, economisch nodig is, ben je als echt stil zittende pensionado wel een outcast. Gewoon doorgaan met waar je goed in bent dus, zoals ons informeren over wat je bezighoudt zoal….

  7. En bevalt de vrije tijd?
    Vriendelijke, bijna vakantiegroet

  8. Het is nog erg wennen, voelt niet echt anders aan.

  9. Ik ben nu al 1 1/2 jaar bezig met dat wennen en ben daarbij heel druk, maar het is nog steeds niet echt gewend. Er staat twee jaar voor heb ik gehoord, misschien komt het nog.

  10. In andere jaren had ik om deze tijd ook zomervakantie. Pas in oktober zal het echt anders zijn. Wel gooi ik al tonnen papier weg en verkoop overtollige boeken.

Reageer

