Onsterfelijk Europa

Heb gisteren mijn Hongaarse vriend bezocht. Hij had geen goed nieuws uit zijn vaderland. Antisemitisme is daar nu schering en inslag; op de verplichte leeslijst voor de scholen staan nazischrijvers waar de honden geen brood van lusten; het collaborateursregime van Horthy wordt verheerlijkt; knokploegen gaan tekeer tegen zigeuners. Je kunt daar een instituut voor genetische diagnostiek opdracht geven na te gaan of je geen joodse of zigeunersporen in je genen hebt: de schedel- en neusmetingen van onze tijd. Uiteraard hebben de EU en de daar sterke RK kerk op dit alles geen commentaar.
De media zijn gleichgeschaltet. Mijn vriend betreurde het dat de Hongaarstalige uitzendingen van Radio Free Europe e.d. zo voortijdig zijn opgeheven.
In Hongarije zijn geen Turken en Arabieren; vandaar dat ze die ouwe troep nog eens overdoen. Anders hadden ze zich waarschijnlijk ook wel op de moslims gestort.
Wat zou mevrouw Wilders ervan denken? Het antisemitisme daar zal ze waarschijnlijk niet waarderen, want ze is zelf Hongaars en joods. Maar zou ze de parallel zien met het gedachtengoed van haar echtgenoot?

5 reacties

Opgeslagen onder Europa, Nederland, Politiek

5 Reacties op “Onsterfelijk Europa

  1. RFE/RL zijn van zendrichting veranderd nadat zij de koude oorlog gewonnen hadden. Sinds 1990 staan ze meer op het Midden-Oosten gericht en dat is ook niet bedoeld om de eenheid in die landen te bevorderen. Ik denk dus dat ze weinig van dat foute gedoe in Hongarije hadden gezegd. Zelf ben ik nooit in Hongarije geweest en ik volg het land niet zo. Hun taal ligt tussen het Fins en Turks in en ik pik daar weinig woorden uit op. Wel heb ik ervaringen in het Duitstalige deel van Zwitserland, dat liegt er ook niet om.

    In Tsjechië en Slowakije is het voor de Roma na 1990 ook zeker niet verbeterd en ik heb de indruk dat het in Roemenië ook nog immer een (politieke) puinhoop is. Er zit daar veel onverwerkt oud zeer en minderheden zijn daar de dupe van.

  2. Ik las onlangs een boek over Bulgarije. Ook daar een groot probleem met de integratie van Roma. Grensoverschrijdend probleem met Roemenen en andere Midden-Europese landen. De Hongaren zijn geen Slaven, ze collaboreerden al in de tweede w.o. met de Nazi’s, en toen de joden moesten worden opgepakt deden ze dat met verve. Opvallend volkje. Ik was er in 1999/2000 en toen hadden ze daar nog heel veel zandwegen … het leek een beetje achterlijk land als je buiten de grote plaatsen kwam. Zou het daarmee van doen hebben?

  3. Geen idee. Ik was er in 2002 en toen hingen er overal landkaarten van het vroegere Groot-Hongarije, dat zich tot een heel eind in de Oekraïne uitstrekte.

  4. a

    Natuurlijk zijn er wel Turken in Hongarije. Sterker nog, de Hongaren stammen voor een groot deel af van Turkse Avaren…

  5. @a: Dat is erg lang geleden, en het verband tussen Avaren en Turken is heel niet duidelijk. Voor onze tijd is dat ook niet belangrijk. Wél dat er geen of weinig moslimse Turken in Hongarije wonen, die in dat zwaar katholieke land als steen des aanstoots hadden kunnen worden opgevat.

Reageer

