E-fietsen

Met die knie van mij gaat het alleen nog bergafwaarts; ik zie het toch gebeuren dat ik een keer een electrische fiets aanschaf. Maar vandaag heb ik er een gehuurd, een Flyer, net als ik vorig jaar een keer gedaan heb. Toen dacht ik dat ik nog wel zonder zo’n ding kon.
De verhuurder blijkt inmiddels deel uit te maken van een netwerk dat de Landkreis Marburg-Biedenkopf heeft opgezet. Zeven verhuurpunten in de ruimere omgeving zijn er nu. Een goed initiatief; in de brochure staat terecht dat fietstoerisme met gewone fietsen in deze mooie streek niet van mensen verlangd kan worden. Toen ik zelf nog vrolijk de heuvels op en af peddelde behoorde ik zeer duidelijk tot een minderheid; de meeste fietsers bleven op het pad langs de rivier.
Een tochtje langs de bekende plaatsen; Hermershausen, Diedenhausen, Sinkershausen, Frohnhausen, Lohra, Kehna, Allna, ach u kent het wel. Een slecht ijsje gegeten in Gladenbach; eigen schuld, die plaats deugt gewoon niet.
Het is wel wennen, zo’n electrische fiets. Het neemt de heroïek van het fietsen weg. Als ik vroeger over de heuvels de stad uitfietste voelde ik mij Hannibal die de Alpen overtrok, met olifanten en al, maar nu was het maar een onbeduidend sprongetje.
De accu was wel gauw leeg, hoewel ik zuinig gereden heb. De heuvelrug vlak buiten de stad, waar je eigenlijk altijd overheen moet om in de wijde wereld te komen en weer terug, vreet energie en op de terugweg bleek kort daarvoor de accu leeg te zijn. De laatste halve kilometer voor de afdaling terug werd dus toch nog ploeteren.
Het voertuig had ook een snelheidsmeter. Daarop was te zien dat de snelheid bergafwaarts, zonder hulp van de motor, opliep tot 40 km.p .u. Dat wist ik niet; het lijkt me nogal gevaarlijk, als er een kuil, een auto of een geit aankomt; ik heb dus wat geremd.
Een mooi detail aan deze Flyer vind ik de handvatten aan het stuur. Die hebben een klein plateautje waar de muis van de hand op kan rusten. Dat is maar een kleinigheid, maar ik vond het erg prettig.

8 reacties

Opgeslagen onder Deutschland, Fietsen

8 Reacties op “E-fietsen

  1. Via het Wohra-, Ohm-, Lahn- en Rijndal is toch een eind te komen en met de Wetschaft mee is het naar de Eder->Fulda->Weser ook met 1 versnelling te doen. 🙂

  2. Was het trouwens zo’n damesflyer, waar de mannenstang ontbreekt? Die frames vind ik een stuk linker. Met mijn hybride hou ik ook in tussen de 40 en de 50, afhankelijk van het soort weg.

  3. @Ximaar: Zeker Ximaar, ik kan ook in de vlaktes blijven, maar de roep van de heuvels is luid en moeilijk te weerstaan. Toen ik zestien jaar geleden voor het eerst een tochtje maakte buiten Frankfort vond ik de stijging naar de ‘dom’ van Ilbenstadt (15 meter?) al een avontuur; ik was er totaal niet aan gewend. Maar sindsdien ben ik wel verslaafd geraakt aan heuvels en vergezichten. Als ik naar Nederland kom houden de heuvels op ter hoogte van Keulen en dan ben ik een beetje teleurgesteld.
    Het was inderdaad een damesflyer; de verhuurder heeft maar één model. Ook was het frame nogal laag; je moest het zadel en stuur zelf hoger zetten. Dat maakt de zaak ook niet stabieler. Maar de zware motor in het midden houdt het geheel een beetje bij de grond.

  4. Er zou een inschakelbare dynamo in moeten zitten die je aan kunt zetten als je bergaf gaat om de accu op te laden.

  5. @Laurent: Dat moet technisch al mogelijk zijn, ook een dynamo die zich zelf inschakelt. Maar dat zal wel erg duur zijn.

  6. @Laurent & E-migrant: Met een motor in het achterwiel zou het mogelijk moeten zijn om die boven de 25 om te schakelen zodat ie gaat laden. Probleem is alleen dat de accu’s die ze gebruiken niet zitten te wachten op ‘beetjes bijladen’. De accu’s zijn vaak beperkt tot 700 keer laden en dan kan je ze maar beter telkens goed leegrijden. Er zijn trouwens veel ontwikkelingen op accugebied, en misschien is er wel een type accu dat bijladen inmiddels prima vindt.

  7. @Laurent, Ximaar: Laat naschrift: De accu van mijn nieuwe hybride-auto werkt wel zo. Hij is nooit helemaal vol of leeg, wil altijd opgeladen worden, laadt op bij het remmen en heuvelafwaarts. Hij hoeft ook nooit in het stopcontact. Maar hij heeft natuurlijk wel een benzinemotor voor het zware werk, in plaats van benen. Toch zou het nu voor een fiets ook mogelijk moeten zijn.

  8. @Emigrant: Ben wel benieuwd wat de levensduur van je autoaccu’s zal zijn.

    In feite kan op dit gebied alles, er moet alleen wel vraag naar zijn. Die trapondersteuning steunt nu op ouderen met zwakke knieen of een tekort aan lucht. Die ga je hier niet mee helpen. Jonge scholieren zie ik ook steeds vaker op dit soort fietsen en ook die doen het voor het gemak. Het kan wel eens zijn dat er dus maar een zeer kleine groep is die het milieubewust wil doen en dan weer niet volledig op eigen kracht wil.

Reageer

