Tijd en geen tijd

Als ik gepensioneerd word kan ik de smoes ‘Geen tijd!’ niet meer gebruiken, als ik in werkelijkheid ergens geen zin in heb.

Maar op kunstmatige wijze geen tijd hebben blijft natuurlijk mogelijk. Ik doe dat vaak; het gaat als volgt. Ik moet bij voorbeeld om elf uur ergens heen. Om zeven uur ben ik al opgestaan, moet nog douchen en passende kleren aantrekken, en vooral: ik moet nog iets voorbereiden. Maar daarvoor is dus tijd zat. Alleen begin ik met dat alles pas om tien uur, zodat ik me dan ineens erg moet haasten. Tussen zeven en tien heb ik alleen maar in mijn pyjama rondgelummeld.
Dit patroon heb ik heel vaak gevolgd. Blijkbaar vind ik het prettig zo. Het brengt wat spanning en wat adrenaline in mijn zo gebeurtenisloze leven. Als ik gepensioneerd ben zal ik nog meer behoefte hebben aan een potje pseudo-stress af en toe.

5 reacties

Opgeslagen onder Persoonlijk

5 Reacties op “Tijd en geen tijd

  1. O, na je pensioen krijg je het drukker dan ooit tevoren, wat ik je brom, en als je het handig aanpakt bouw je het in pyjama rondlummelen daar als vast onderdeel in.

  2. In de logistiek gebruiken ze daar de term JIT (Just In Time) voor. Ik heb er ook behoorlijk last van, maar het is ook erg slim. Je doet zo geen dingen die inmiddels niet meer nodig zijn. 🙂

  3. @Ximaar: Nee, en drie uur rondlummelen is wél nodig. Dat is droomtijd, peinstijd, bezinktijd, meditatie.

  4. @Emigrant: Maar dat behoort tot: ‘Bezint eer ge begint’. Ooit geleerd dat dat uiterst belangrijk is. 🙂

Reageer

