Kattendruk

De werkdruk was erg groot deze weken, en er komen er nog twee. Het is alleen uit te houden omdat er daarna nóóit meer werkdruk zal zijn, tot in der eeuwigheid niet. Een gevolg is dat ik slecht slaap, en als dat een paar nachten aanhoudt raak je in een onaangenaam slechte conditie.
Vrijdagnacht heb ik in een hotel in Aken doorgebracht, om zaterdag op tijd bij een familiebijeenkomst in Nederland te kunnen zijn. Ik had in Aken niets te doen en besloot na een warm bad om tien uur naar bed te gaan, met open einde, dat immerhin 7.45 bleek te zijn. Daar lag ik dan, in een comfortabel bed. Het lichaam was onbeweeglijk, de ademhaling rustig. Een waarnemer zou gedacht hebben dat ik sliep, maar de geest ging als een razende te keer. Zoals het Schriftwoord zegt:

Ik sliep, maar mijn hart was wakker (Hooglied 5:2),

een eigenschap die in de literatuur over Mohammed aan profeten wordt toegeschreven. Zou er voor mij nog een late roeping …? nee, daar wil ik niet aan denken.
Te tobben viel er niets. Maar alles maalde in hoog tempo door elkaar heen: gevoerde gesprekken, nog te voeren gesprekken, monologen, liederen, opsommingen, Griekse straatnamen: Dragatsaniou, Charilaou Trikoupi, Perikleous enzovoort. Nooit heb ik bij mezelf zo een scheiding tussen geest/ziel en lichaam kunnen waarnemen. Blijkbaar wordt dan de harde schijf gedefragmenteerd, de geheugenstof opnieuw gerangschikt; misschien het overtollige gewist (hoewel dat meestal tegenvalt). Vermoedelijk is dit het wat wij doen wanneer wij slapen, en bij uitzondering kon ik er nu eens getuige van zijn.
Wel wat geslapen nog, maar met strak aangespannen armen en benen en zere voeten wakker geworden. Een ‘verkwikkende slaap’ was het niet geweest. Toch was ik wel weer fit genoeg om de resterende tweeëneenhalf uur naar West-Brabant nog te rijden. De dag tevoren was ik eerlijk gezegd een gevaar op de weg.

Droompjes gehad; het laatste herinner ik me, omdat ik er wakker van werd. Ik was in een huis waar gebrekkige dieren, of dieren die in ellendige omstandigheden waren gevonden werden verzorgd. Er was daar een prachtige grijs-blauwe poes, groot en zwaar, die erg aanhankelijk was en zelfs opdringerig. Behoorlijk getikt, voor een poes. Blijkbaar had ze in haar jeugd weinig liefde ontvangen en was er ook niemand onder de indruk geweest van haar nobele uiterlijk. Toen ik eenmaal in bed lag bleek de poes te zijn meegekomen, hoewel ik haar uitdrukkelijk had buitengesloten. Ze lag zwaar bovenop mij, ik wilde haar wegduwen maar ze verzette zich. Bij het ontwaken bleek ik bezig te zijn met mijn ene hand tegen de andere aan te duwen.

3 reacties

Opgeslagen onder Dieren, Dromen, Persoonlijk

3 Reacties op “Kattendruk

  1. Leo

    2,5 uur gereden tussen Aken en West-Brabant? Dat op zich is al een feit dat mij wakker zou houden. Ik doe er net zo lang over om naar Amsterdam te rijden van uit die mooie stad aan de rand van de Eiffel. Gelukkig ben ik een goede slaper. Spanning, stress, het komt ook hier wel eens voorbij, en toch kan ik vaak slapen. Alleen bepaalde bedden hebben er een negatieve invloed op. Hoe zachter het bed, hoe lastiger de slaap komt. Thuis is het bed ‘ferm’, het kussen vertrouwd. Je had in Aken beter een beetje uit kunnen gaan, lekker een drankje drinken, gesprek met goed gezelschap en pas dan richting bed. Vermoeidheid van het fysiek zou moeten helpen, net als een warm bad, saaie televisie of een dito boek….

  2. Ik heb in Aken wel wat gegeten, maar ik had het er ditmaal niet naar mijn zin en verkoos bad en bed. Omdat ik fysiek al zo vermoeid wás.

  3. buurtaal

    Sinds een tijdje mediteer ik regelmatig en daarbij is me pas opgevallen wat er allemaal aan gedachten, ideeën, gevoelens, gespreksflarden en beelden voorbij komt als je probeert je geest “leeg” te maken.

    Ik hoop dat de familiebijeenkomst voor ontspanning van lichaam en geest gezorgd heeft …

Reageer

