Blijverdje 2

Dokter, ik ben vandaag zo vrolijk; waar kan dat aan liggen? Aan die pilletjes die U mij hebt gegeven? Maar dat zijn geen psychopharmaca, en volgens de bijsluiter zou ik er juist misselijk van moeten worden. Misschien ben ik gewoon blij dat er iets aan mijn kwaaltje wordt gedaan.
Of het komt omdat het voorjaar is.
Of omdat ik een nieuwe fietsbel heb gekocht en het fietsseizoen heb geopend met een bescheiden tochtje naar Roth. Opzij, skateboarders, rolstoelen, kinderwagens en vooral overdwars stilstaande Duitse fietsers, here I come! De wereld is wel weer lelijker geworden, vooral bij Argenstein. Maar zij belooft de schande der verwoesting binnenkort met jong groen te overdekken; kom, geven wij haar een kans.

Misschien is de diepste grond van mijn welbehagen wel dat ik gisteren mijn website over Arabisch en  islam, die in het Nederlands al bestond, ook in het Duits heb gelanceerd. Ik heb lang geaarzeld, want ik vond mijn toon eigenlijk te onduits. Mag je in dit land wel luchtig en ironisch schrijven? Ik heb toch maar geen toestemming gevraagd en het gewoon gedaan. Het besluit heeft mij genomen. Een stuk of tien items staan er al in. Welnu, er schijnen mensen te bestaan die graag iets exotisch lezen, zoals ze ook Maarten ’t Hart graag hebben vanwege de Hollandsheid. De collega’s waren enthousiast, en nu wachten we maar op de reacties van de zure nazi’s en de boze moslims. Dat met die doodsbedreigingen loopt hier altijd wat hoger op dan in Nederland. De zoekmachines slaan pas over een maand aan, naar ik begrijp.
Dat is dus een nieuwe stap in de richting van integratie in Duitsland. Van de weeromstuit leer ik zienderogen beter Duits te schrijven. Ik laat het wel nakijken, maar om dat tot in alle consequentie te doen is haast onbegonnen werk. Dus ook in dit opzicht blijft het wat flodderig. Of ik ooit nog een rijk Duits zal leren schrijven? Lezen doe ik genoeg, maar dat helpt blijkbaar niet.

Uit pure integratiedrang heb ik onderweg een Nussecke gegeten, een spul dat ik eigenlijk helemaal niet lust en waarvan ik een beetje misselijk ben geworden.

Naar Blijverdje 1

9 reacties

Opgeslagen onder Duitsland, Persoonlijk

9 Reacties op “Blijverdje 2

  1. Tja, als er een Duitse Leo bestaat zal die zeker reageren op al die pro-islamitische teksten. Althans dat neem ik aan. Kritiek moet kunnen als het allemaal net even te rooskleurig wordt voorgesteld. Maar wel een goed inititatief om jouw kennis te delen. Al is het in het Duits. Gaat vast wel lukken…

  2. Ik schrijf nooit pro-islamitische teksten, Leo; heb je ze niet gelezen?

  3. buurtaal

    Ja hoor, ook in Duitsland mag je “luchtig en ironisch schrijven”. Iets dergelijks doe ik ook met “buurtaal” 😉 Het gaat erom je eigen stijl te vinden. Dat wordt zeker gewaardeerd en is een goede manier om je te onderscheiden.

    Ik weet niet hoe het in jouw vakgebied is, maar lang niet alle Duitsers zijn dol op droge, serieuze teksten met veel passief-constructies.

    Misschien heb ik er overheen gelezen maar ik vind nergens een link naar je nieuwe Duitse website. Ik zou er graag eens rond willen kijken.

  4. Nou, ik heb je toch nog wel eens betrapt op al te groot enthousiasme voor geloof of regeringen in het verspreidingsgebied daarvan. Vandaar mijn reactie. We hebben er dacht ik wel wat woorden over uitgewisseld…

  5. Inderdaad Leo, maar dat enthousiasme dat je bij mij vermoedt is er niet. Aan de islam als godsdienst heb ik juist eerder een hekel, zoals trouwens aan andere godsdiensten ook. Over de oude cultuur van het Nabije Oosten, die enigszins verwarrend ook islamitisch genoemd wordt kan ik wel enthousiast zijn. Wél te onderscheiden!

  6. Mijn zorg, dat die website hier in Duitsland niet aan zou slaan, bleek overbodig. Het is meteen een succes, ondanks de nog gebrekkige invulling en vormgeving.

  7. Voor mij zijn die oude culturen uiterst interessant. Kijk en lees er graag naar en over. Maar de schoonheid verdween toen al die landen en culturen werden overspoeld door dat wonderlijke maar toch ook wat barbaarse geloof. Net als Oost-Europa onder de communisten…

  8. Ik zie geen verband tussen het verdwijnen van schoonheid en een geloof. Bij ons is de schoonheid ook weg, en waar ligt dat dan aan? Hier verdween zij ongeveer tegelijk met het geloof. Of zou ooit Geuzenveld als hoogtepunt in de architectuur worden aangemerkt?

  9. Onze landen zijn verloederd geraakt omdat wij de schoonheid van wat was niet wilden zien en blind zijn voor de nadelen van wat op ons af is gekomen. Als ik kijk naar het Egypte van de oude farao’s, of het Mesopotamie uit de periode erna, het oude Roomse rijk, het Byzantium van voor de Barbaren, dan zie ik direct waar de schoonheid verloren ging. En ook overenkomsten. Om het over het verschrikkelijke rijk van het kwaad, het Oud-Perzische maar niet te hebben.

Reageer

