Architectonisch lichtpuntje

Deze week ben ik onder de indruk geraakt van de Dom van Aken, die ik bezocht heb. Vooral van het deel dat Karel de Grote heeft laten bouwen, hoewel het koor, met zijn grote vensters en vrijwel zonder dragende zuilen ook indrukwekkend is.
Omstreeks achthonderd was het achthoekige deel van de dom een klein architectonisch lichtpuntje in het toen zo woeste West-Europa. Een achthoek als in Ravenna en Constantinopel (Kleine Aya Sofia), maar inmiddels ook als in de Rotskoepel in Jeruzalem. Bogen die óók aan Córdoba herinneren; zuiltjes als in Syrië. De eenheid van de Oudheid even hersteld: een waarlijk kosmopolitisch gebouw. Daarna zou het een paar eeuwen duren voordat er weer wat kwam, en dat werd eerder Europees dan mondiaal.

Foto Holger Weinandt

De achthoek is maar klein en heeft een ommegang die ook niet royaal bemeten is. Toch heeft de architect iets bijzonders weten te bewerken: als je in het midden staat biedt een blik door de bogen naar de buitenste schil uitzicht op de oneindigheid. Als je naar boven kijkt zie je sowieso de hemel.
De ornamentiek en de mozaïeken zijn wel in hoofdzaak negentiende-eeuws, maar schitterend gelukt. Gemaakt net in de tijd dat Byzantijns in de mode was.

De olifant, die een bakker heeft geportretteerd in taai-taai (ook met glazuur), zal wel het exemplaar zijn dat kalief Harun al-Rashid aan Karel de Grote heeft geschonken, of zou hebben geschonken. Laten we hopen dat het niet echt gebeurd is; als het geen fictie was heeft het dier erg geleden.

3 reacties

Opgeslagen onder Dieren, Duitsland, Europa

3 Reacties op “Architectonisch lichtpuntje

  1. De volgende keer ga ik er naar binnen. Ik ben een paar keer in Aken geweest, waarbij de laatste keer ook rond de dom gefietst waar een kermis was. Aken vind ik geen fraaie stad, het naastgelegen Stolberg vind ik mooier. Ik weet eigenlijk niet waarom ik de dom de laatste keer niet heb bezocht. Ik heb zat van die gebouwen in o.m. Speyer, Worms, Regensburg, Wismar, Mainz, Xanten van binnen bekeken.

  2. Aken zal wel kapot geschoten zijn in de Tweede Wereldoorlog.
    ‘Die gebouwen…’: de dom van Aken is twee of meer eeuwen ouder dan die andere en behoorlijk uniek.

  3. De meeste Duitse steden hebben enorm geleden onder de geallieerde bombardementen, maar ook door grondgevechten. Zo ook Aken. Toch is het een stad die ons elk jaar weer een paar maal trekt. Al was het maar om de giga-boekenwinkel van de Mayerische en natuurlijk mijn hobbywinkel op het Stadhuisplein. Daarnaast zijn die oude kerken prachtig, het eten in de bekende tentjes heerlijk en de omgeving fraai. Op de terugweg naar het noorden rijden we dan altijd aan de rechterkant van de Nederlandse grens, tot voorbij Heinsberg en steken dan naar ‘binnen’ bij Roermond. Mooi gebied…

Reageer

