Fetih 1453

Gisteren beroepshalve naar de bioscoop geweest; de Turkse film Fetih 1453 over de verovering van Constantinopel in dat jaar.
Een spektakel van ruim twee en een half uur; knap gemaakt, hoewel een beetje al te duidelijk zichtbare digitale trucs. Heb me ondanks de lengte en ondanks dat ik niet van dit soort film houd geen minuut verveeld. (Of toch: de sterfscène van de held duurde wat lang. Met tien pijlen door je lijf ga je wel in tien seconden tegen de grond denk ik, maar deze man deed er wel vijf minuten over. Hij moest de vlag nog planten, en dat bevleugelt.)
Geen grote verrassingen: heroïsche Turken, decadente Byzantijnen, verdeelde christenheid. De Grieken kwamen er niet slecht af, de Romeinen wel. Opvallend waren de kleding, prachtige gewaden en gebouwen, daar was studie van gemaakt. Beter dan bij de doorsnee Amerikaanse geschiedenisfilm. Of het allemaal klopte kan ik niet beoordelen; wie wel?
Sultan Mehmet had in deze film een ongelofelijk mooie vrouw. Dat hij nog vele andere affaires had en een grootverbruiker van slavinnen was werd niet vermeld. De vrouwelijke hoofdrol was een niet erg sexy, maar competente kanonnengietster(!) aan Turkse zijde, die nog net zwanger werd van de zwaardvechtende superheld voordat deze door pijlen werd doorboord. De Grieken en hun gasten uit het Vaticaan lieten zich bedienen door schaars geklede danseressen en serveersters van eerder ordinaire schoonheid. Bij de mannen was er in beide kampen een soort voorvechter die geen maliënkolder aanhad, hoewel dat praktisch was geweest; maar ja, de spierballen moesten natuurlijk getoond worden. De rol van de sultan zelf leek me wat te week bezet. De mêlée kwam steeds terug, daarin telkens kleine studies van individuele gevechten. Knap gedaan, maar mij interesseert het niet, evenmin als de talloze zakjes tomato catchup die werden doorgebeten door reutelende soldaten in doodsstrijd.

Het was een draak van een film, meer religieus dan nationalistisch ditmaal. Schijnt een trend te zijn in Turkije. Sultan Mehmet deed niets anders dan de voorzegging van de profeet vervullen. Het meest storend was de idylle die intrad toen de stad eenmaal veroverd was. De plunderingen en de verkrachtingen waren niet te zien; alleen een schare blije christenen in de Aya Sofia, die van de sultan uit eigen mond vernamen dat zij het recht op vrije godsdienstoefening kregen. Dat was ook zo, maar waarschijnlijk niet meteen op dag één, en eerder uit onverschilligheid dan om een andere reden. Het moderne aan deze film is inderdaad de te grote nadruk op godsdienst. En dat de sultan nog even een christenkindje onder de kin moest kietelen, zo van ta ta ta, dat was pure kitsch.

Nou ja, tegenover één zo’n eenzijdige Turkse film staan er nog altijd honderd uit Hollywood met de tegenovergestelde tendens.

5 reacties

Opgeslagen onder Nabije_Oosten

5 Reacties op “Fetih 1453

  1. Leo

    In het nieuwe Turkije, het land waar de baardmannen het meer dan ooit voor het zeggen kregen, past dit soort volksvermaak natuurlijk. Het past ook om de evt. massaverkrachting van vrouwen en het de kop afhakken van Byzantijnse strijders weg te laten. Turken zijn meesters in het relativeren van hun minder medemenselijke kantjes.

  2. Net als alle andere normale mensen dus.

  3. @Emigrant: Volhouden!

  4. Bob

    Ik heb gisteren een bijzonder goeie oudere film weer bekeken, en ik vond hem nu beter dan toen ik hem de eerste keer zag, zelfs met een Duits nagesynchroniseerde Peter Sellers: Dr. Strangelove (or how I learned to stop worrying and love the bomb) / Dr. Seltsam.
    Waarin Dr. Strangelove niet eens de belangrijkste hoofdrol speelt. De film is een klassieker, Peter Sellers is geniaal. Fantastisch.

  5. @Bob: Zeker, die heb ik vroeger ook gezien, maar niet onlangs. Inderdaad, prachtig. Naar Fetih 1453 ging ik niet omdat ik een prachtige film verwachtte maar omdat ik beroepshalve moet weten wat er leeft onder de mensen.

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s