Oh Oh OS en OL

Te weten de mij Onbekende Oorden Osnabrück en Oldenburg. Vorige week dinsdag werd ik in Münster verwacht; waarom op weg daarheen niet een klein tochtje gemaakt om de verstarring van de ijstijd te breken en te zien hoe de wereld erbij ligt? En met in mijn achterhoofd de vraag: zou je daar kunnen en willen wonen?
Het ijs mag dan weg zijn, Osnabrück ging wel schuil achter vlagen natte sneeuw. Maar zie aan: na een tijdje was het over en scheen er een strakke winterzon, zodat de plaats toch nog zichtbaar werd. Het heeft veel moois te bieden, vooral kerkelijks, maar het is een beetje een rommeltje. Zorgvuldig gerestaureerde monumenten naast armoeiige non-architectuur. Geallieerde bommenwerpers en naoorlogse stadsbesturen hebben eendrachtig de binnenstad verwoest. Het herstel van de kerkelijke gebouwen had prioriteit, net als in Frankfurt. De burgerhuizen zijn op een koopje opgeknapt of nog verder afgebroken, net als in Münster.

Oldenburg bleek een stad te zijn waar ik meteen erg vrolijk van werd. Maar waarom is niet zo makkelijk te zeggen. Een vrij grote binnenstad die geheel in winkelgebied is veranderd. Prettig als je boodschappen wilt doen, maar verder niet zo interessant. Er is een haven, die alleen nog voor watersport in gebruik is. Een mooie hefbrug, een flink theater, een kasteel, een station en erg veel grote gebouwen en kasten van huizen van honderd jaar oud. Die zie ik altijd graag. Tot 1919 zat hier nog een groothertog en was Oldenburg de hoofdstad van een flink vorstendom. Zoiets verleent een stad altijd wat grandeur, die in pakweg Bielefeld of Eindhoven ontbreekt. Bovendien schijnt hier geen armoe te heersen. Nergens de leegstand van winkels gezien, die in West-Duitsland toch al haast normaal is. De sjofelheid van Marburg ontbreekt geheel. Open en prettig toegankelijke mensen. Sluit mooi aan bij mijn Nederlandsheid (hoewel ik die wel weer helemaal zou moeten opdelven.)

In de omgeving wat rondgereden: inderdaad net Friesland of Groningen, maar ruimer. Erg makkelijk om aan te wennen. De zee gezien in Dangast, een piepklein badplaatsje aan de Jadebusen. Een flauwe zee, hoewel het hier bij Noordwesterstorm ook wel zal spoken.

Bad Zwischenahn was wel even leuk maar daar hoef ik niet meer naar terug. Een plaats die aan een groot meer ligt. De fraaie ligging wordt uitgebuit voor kuurklinieken en vakantiehotels en vele winkels, zodat de plaats als geheel een wat overladen indruk maakt. Kuurgasten moeten immers zodra het hun iets beter gaat voortdurend boodschappen doen. Bij sommigen is het zelfs een deel van de therapie. Het meer was nog met ijs bedekt en geheel wit van het laagje poedersneeuw dat de afgelopen nacht gevallen was. Nadat ik echter mijn salade met uitzicht op het meer had opgegeten was het ineens grijs geworden. De dooi had ingezet en de sneeuw in blubber veranderd.

12 reacties

Opgeslagen onder Duitsland, Ortswechsel

12 Reacties op “Oh Oh OS en OL

  1. En dat je er geen mens kent en helemaal opnieuw moet beginnen daar, is dat een punt van later zorg?

  2. Oldenburg is voor mij zo’n 30 jaar terug. Toen vond ik het al een aardige stad, maar ik neem aan dat er in die tijd erg veel veranderd moet zijn.

    Osnabrück heb ik vaker en recenter gezien. Zelf zou ik dat typeren als niet-onaardig. Prettige afmeting, verzorgd, veel voorzieningen maar wel wat saai. Marburg komt bij mij in het centrum levendiger over. Voor mij zou Osnabrück hoger scoren door de ligging tegen het Teutoburgerwoud. Met aan de zuidkant bossen, heuvels en veel kuroorden en aan de noordkant het platteland van Niedersachsen.

    Het lastige is dat het altijd momentopnames blijven. Als je er komt met mooi weer of rotweer, of als er net iets te doen is of niet. Pas als je er langer verblijft is beter te ervaren wat het voorstelt.

    De laatste 12 jaar woon ik in Alkmaar. Voor die tijd kwam ik daar regelmatig, heb er schoolgelopen en het was de stad voor kleren en andere niet-dagelijkse boodschappen. Nu ik er tegen de binnenstad woon ervaar ik die stad toch heel anders en in het algemeen een stuk positiever. Makkelijke mensen, rustige straten waar goed te wandelen is en wat mooie parken.

  3. @Irene: Ik ken toch overal anders ook vrijwel niemand, en die paar mensen gaan dan net verhuizen ofzo. Marburg is een stadje waar de meeste mensen niet hun hele leven willen blijven. Frankfort was ook al zo’n doorgangshuis.

  4. @Emigrant: Ja voor ons was het ook geen beletsel om in een nieuwe regio te gaan wonen, maar met zijn tweeën is het wellicht makkelijker. Bovendien heb je als paardenliefhebber overal zo kennissen. Dikke vrienden duurt dan wel weer langer, jaren eigenlijk, maar je oude vrienden verhuizen toch wel mee, als het ware.

  5. @Irene: Echte vrienden heb ik in Stockholm, London, Athene, Mainz, Münster, Leiden, Den Haag en Amsterdam. Daar kan ik mijn woonplaats niet op uitzoeken. Hoewel, hier woon ik ongeveer in het midden.

  6. Munster staat voor dit jaar op de agenda.Veel over gehoord, maar nooit eerder geweest. Toch eens kijken. Kan net op een dagtripje vanuit Amsterdam. De andere plaatsen toch net even te diep het Duitse land in om het leuk te houden. Toch neig ik wel meer naar zuidoostelijker gelegen stekken. Van Kleve naar beneden, zit vermoedelijk in de mentaliteit van de mensen daar. Net even gemoedelijker….

  7. @Leo: Van de mentaliteit van de mensen in al die gebieden heb ik geen idee. Wel let ik op katholiek of protestants. Weliswaar eten de katholieken beter, maar protestants past beter bij mijn overgeërfde karaktereigenschappen.
    Ik zou je de woensdag aanraden voor Münster. Dan is er een heel mooie markt bij de dom daar.

  8. Trier, schiet mij opeens te binnen, dat is een leuke stad. Wel tamelijk klein, maar sfeervol. Met de Porta Nigra om elke week naar te gaan kijken als je bespiegelend gestemd bent. We kwamen er vroeger dikwijls vanuit Luxemburg, dat is dus ook vlakbij, net als Metz en Straatsburg, allemaal fijne plaatsen. En met beter weer dan Oldenburg.

  9. In Trier was ik toen ik 16 was, op schoolreisje. Heb slechts vage herinneringen. Een volgende excursie.

  10. Dank voor de tip. Die houden we er in voor als het weer net even aardiger is. De mentaliteit van de gebieden is voor mij vooral afhankelijk van sfeer, openheid van de bevolking en zo meer. Twee jaar geleden waren we nog eens in Linken, Munsterland, vond het niet zo leuk als in zuidelijker plaatsjes. Maar wij kijken met andere ogen, niet om ons te vestigen, meer om ons te vermaken…

  11. Osnabrück is voor mij een typische doorgangsplaats op weg naar Nederland of terug naar Huis in Hannover.

    Oldenburg heeft echt een beetje mijn hart gestolen, al ben ik maar een paar keer geweest en ken ik de stad niet echt goed. Mocht je daarheen verhuizen, dan kom ik graag eens op de koffie 😉

  12. @Irene: Het is nu geregeld: in september ga ik een paar dagen naar Trier.

Reageer

