Müesli voor de rijken

De oude zak

Mijn merk müesli is bijna anderhalf maal zo duur geworden. Als ik even een intimiteit kwijt mag: sinds jaar en dag eet ik ’s morgens Seitenbachers Natural Body Power. Het resultaat kunt u zich wel voorstellen. Maar in plaats van € 5 voor een kilo vragen ze nu € 3.50 voor een halve kilo, en dat gaat mij iets te ver. Hoe wordt dit prijsverschil gerechtvaardigd? De nieuwe pakken müesli zijn bio. Eco, organic. Ook is de verpakking veel chiquer geworden (en dus minder bio naar ik aanneem). Dit is één van een reeks productwisselingen, die al een tijdje aan de gang is mijn supermarkt. Ze willen het liefst helemaal op bio overstappen. Volgens mij heeft het te maken met de groter wordende kloof tussen rijk en arm. Rijke mensen kan het niet schelen wat ze betalen voor hun eten, dus die kun je mooi laten dokken. Omdat enorme prijsverhogingen zonder meer toch moeilijk te verkopen zijn wordt die truc met bio uit de kast gehaald. De middelklasse wordt zo naar de goedkope supermarkt gedreven; de arme mensen waren daar al.
Vlees van dieren koop ik vrijwel nooit, maar als ik het doe, dan wel bio. Bij kaas en eieren wil ik ook graag de beste kwaliteit. Geen Frico en Goudkuipje & Co.; geen industrie-eieren die nog nooit een kip van binnen hebben gezien. Maar voor de rest kan het me niet schelen. Nederlanders hebben altijd al graag rotzooi gegeten, toch worden we allemaal erg oud.
Lastig dat ik dus andere müesli moet zoeken, en misschien voortaan wel naar twee supermarkten moet. Want het blijft niet bij müesli alleen; de bioïsering grijpt om zich heen. Het eigenlijke probleem is dat ik iets tussen arm en rijk in ben.

12 reacties

Opgeslagen onder Duitsland, Ei, Einkaufen, Eten en drinken

12 Reacties op “Müesli voor de rijken

  1. Wij kochten vroeger altijd bij de PLUS supermarkten tijdens onze bezoeken in Duitsland. Lekker goedkoop, veel goede spullen en ook het nodige spul wat bijv. goed is voor lijn en leden. Maar PLUS werd Netto en die kleedden die winkels erg mooi aan of vergrootten de winkeloppervlakte. Is het daardoor beter geworden? Nou ja, een beetje, maar vrouwlief kocht altijd volkorenmuesli bij de PLus, die de Netto niet meer verkoopt. De bokworsten werden duurder, het brood, de thee, eigenlijk alles. Edeka is ook zo’n prachtige winkel, groot, luxe, AH eat your heart out, maar je moet wel erg op de prijzen letten. Het is niet meer het goedkoopte-eiland van een paar jaar geleden…

  2. Bob

    Je moet even kijken wat precies het verschil is in de BIO-Müsli en of het je dat misschien wel waard is om meer te betalen; zou kunnen.

    En anders kun je het doen zoals ik: zelf je Bircher muesli maken van haferflocken en geraspte appel. (Wat je dan natuurlijk ook weer normaal en bio kunt kopen. ja ja ..)

  3. Het leven wordt steeds ingewikkelder. Straks moet ik nog mijn eigen brood gaan bakken ook zeker.

  4. Trijntje

    Ik ken mensen die inderdaad hun eigen brood bakken!
    Ik schipper met mijn koopgedrag tussen heel verantwoord, (biologisch, fair trade, enzovoort) en de belangen van mijn portemonnee.

    Afhankelijk ook van of het meer een primaire behoefte is of luxe.
    Zo koop ik voor mezelf alleen nog fairtrade chocola. Als ik me die niet kan veroorloven, dan maar geen chocola.

    Ik koop ook soms wel het biologische brood van Albert Heijn. Vind ik ook lekker. Maar ik koop ook andere broodsoorten, vind afwisseling ook wel fijn.

    Met eieren ben ik dan wel weer streng voor mezelf, koop ze of bij de zorgboerderij, of de exemplaren met drie sterren.

    Ik probeer wel met aandacht te kopen, maar ook ontspannen, perfect lukt toch niet.

  5. Nee, perfect lukt inderdaad niet. Bio vind ik in principe prima, maar ik heb de verdenking dat het soms wordt gebruikt als smoes om prijzen drastisch te verhogen.
    In Zweden ken ik ook mensen die hun eigen brood bakken. Allicht, in zo’n ruim land zijn niet overal bakkers. Maar in een dicht bevolkt gebied moet het toch mogelijk zijn dat iemand dat behoorlijk voor je doet?
    In de dorpen hier in de buurt vind je vaak een Backhaus, waar vroeger de vrouwen twee keer in de week gezamenlijk bakten. Nu de warme bakkers verdwijnen komt het Backhaus ook weer in de gratie.

  6. Bob

    Het vervelende is dat het argument “smoes om de prijzen te verhogen” op zichzelf weer een smoes is voor veel mensen om goedkoop en niet-bio te kopen. De bedrijven die dat doen, en die zijn er natuurlijk, verpesten heel veel.

    Dat ik mijn Muesli zelf maak heeft geen morele reden; het is veel lekkerder als je het zelf maakt.

    Mevrouw HiD heeft laatst zelf gebakken brood meegebracht dat bij een vriendin met een broodbakmachine was gemaakt: ook erg lekker.

  7. Fairtrade of bijvoorbeeld diervriendelijk hoeft niet zo’n prijsverschil te hebben als nu vaak het geval is. We hebben hier een supermarktketen met eigen koffie die fairtrade is, goed smaakt en een stuk goedkoper is als de niet fairtradekoffie van de A-merken en andere eigen merken.

    Bij een groep aanbieders van bewuste spullen heerst een marketinggedachte van gooi maar wat op de prijs, zodat mensen kunnen zien dat het eerlijke producten zijn. Gevolg is dat de omzet laag blijft en zij misschien als bedrijf wel goed voor zichzelf zorgen, maar niet goed voor het algemene doel wat ze beogen. Bij de meeste producten zijn niet de kosten van de grondstoffen bepalend, maar de arbeids- en distributiekosten. Omzet is dus erg bepalend.

  8. Morele overwegingen spelen bij mijn voedselopname nooit een rol. Smaak, kwaliteit, vitaminen/voedingsstoffen en prijs, daar let ik op. Maar zo hypocriet als Seitenbacher, die zijn laten we aannemen megagezonde en verantwoorde biomüesli nu in verspillende zilveren designzakjes doet, dat hoeft voor mij ook niet. Ik denk dat ze daarmee het schip in gaan en dat er meer klanten weglopen. Ze begrijpen niet wat voor degelijk burgermanspubliek ze de afgelopen decennia hebben gehad.
    Ja ik ben al begonnen Bob, met fruit schillen en schnippeln om zeven uur ’s morgens. De komende dertig jaar heb ik toch niets anders te doen.

  9. Trijntje

    Bij mij spelen morele overwegingen wel een rol, maar dat had je misschien al vermoed. 😉

  10. Bij mij valt moraal vaak samen met goede smaak; ik vrees dat ik uiteindelijk een estheet ben.

  11. Als je bedenkt hoe de gemiddelde duitser geobsedeerd is over zijn gezondheid (een duitser gaat gaat 7 keer vaker naar de dokter dan de gemiddelde europeaan, een beier zelfs 13 x meer) proberen producenten handig op de hele gezondheidshype in te spelen. Bij ons leven natuurlijk andere overwegingen bij de inkoop. Gezien de hoeveelheden die er bij ons aan müesli geconsumeerd worden, moeten wij sterk op de prijs letten. Helemaal omdat onze kamerprijs gemaakt wordt door de concurrentie en niet door de inkoopsprijs. En nee, dan komt er dus geen bio of wellness in.

    @Leo: jammer he, dat de Plus niet meer bestaat? Daar kocht ik ook graag. ik kom niet graag bij de Netto. Ze hebben wel goede spullen, maar het is altijd zo’n volgepropte winkel van sinkel. Edeka een grote prachtige luxe winkel??? Dan ben je nog nooit in het Beierse Woud geweest. De Edeka’s hier blinken uit door rottende groente en fruit en verlopen produkten in het schap. Er is niets luxe aan die hele winkels. Als je hier kwaliteit wilt hebben ga je naar de Lidl.

  12. Duitsers gaan inderdaad vaak naar de dokter; na zestien jaar Duitsland ga ik ook vaker dan vroeger. Het valt mij op dat de artsen hier één taboe hebben: overgewicht. Veel kwalen worden veroorzaakt door te veel eten, maar dat zeggen ze nooit.

Reageer

