Slecht nieuws?

Slecht nieuws 1. De Deutsche Bank heeft afgelopen jaar maar liefst 4,3 miljard winst behaald, dat is 87% meer dan in het jaar daarvoor. Waarmee begint de Hessische radionieuwsdienst dus? Met het kopje: ‘Minder winst uit investment banking.’
Op zich niet onjuist; de meeste winst was verkregen uit privé rekeningen. Maar waarom zijn de media altijd meteen in mineur? De financiële wereld was ook teleurgesteld: ze hadden een dubbel zo grote winst verwacht. Stelletje chagrijnen; nooit eens ergens blij mee.

Slecht nieuws 2. Dat een bank zo veel aan ons privé personen kan verdienen is erg. Het komt geloof ik omdat niemand weet waarheen met zijn geld. Je kunt niets kopen wat waardevast is. Van bank wisselen is haast niet mogelijk, en voorzover het kan is het lood om oud ijzer. De Deutsche Bank biedt minder rente dan andere inrichtingen. Na aftrek van de kosten voor haar opdringerige reclameleugens over hoge rente houdt zij dus een hoop over. (Nee, ik ben bij een andere bank.)

5 reacties

Opgeslagen onder Duitsland, Economie/Wirtschaft

5 Reacties op “Slecht nieuws?

  1. Net hetzelfde gelezen: http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Economie/article/detail/1388815/2012/02/02/Zwak-vierde-kwartaal-voor-Deutsche-Bank.dhtml
    De kunst is om een bank te vinden waar Slecht nieuws 2 niet voor opgaat en die niet een week nadat je je spaargeld daarheen hebt getransporteerd precies hetzelfde nadeel blijkt te hebben of wordt overgenomen door een andere foute bank.

  2. Hier zijn veel banken 1-pot-nat. Ik heb slechte ervaringen met ING/Rabo. Zelf heb ik mijn lopende rekening bij de ABN. Die vraagt het gemiddelde tarief van 33 euro/jaar. Daar komen geen extra kosten bij. De service is goed omdat hier een hoofdkantoor zit met mensen die tijd voor je hebben. Bij veel banken is dat niet meer zo. Ik doe er ook aan AEX-sparen, wat andere banken niet bieden. Kan tussen 0 en 5% rente opleveren. En voor onze vereniging van eigenaren hebben ze een gunstige bestuursrekening die anderen niet bieden. Zoiets wordt gezien als zakelijk en bij de Rabo gaat je dat al snel 200 euro per jaar kosten, zonder dat je er iets voor terug krijgt.

    De SNS heeft hier de beste rentetarieven (netto 3,8% gemiddeld op hun klimrente als je het 5 jaar laat staan. Opnemen is kostenloos. Gewone deposito’s voor 5 jaar leveren 3,3-3,5% op en dan is je geld onbereikbaar.) en daar heb ik ook wat staan. Daarbij heeft die bank SNS/Reaal/ASN hier een hoofdkantoor met 1200 mensen. Als ik bij hen te veel geld kwijtraak, dan gaat het hier in de locale economie.

    ASN is voor een betaalrekening het gunstigste, maar 12 euro per jaar en 1% rente op het banktegoed. Voor de rest heb ik er niets, dus dat overstappen was ik nog niet van plan. En echte mensen hebben ze ook niet. Ik kan wel naar het bankhokje van de SNS gaan, maar echt behulpzaam op ASN-gebied zijn ze niet. Zij verkopen liever hun SNS-betaalrekening die duurder is.

  3. Ik dacht altijd dat RABO de degelijkste Nederlandse bank was. Vorig jaar heb ik nog vergeefs geprobeerd een rekening bij ze te openen. Zijn die nu ook al samen met ING? Is er dan niets meer zeker?

  4. Rabo is nog niet samen met de ING, maar voor mij is het 1 pot nat. Behalve dat ‘rabo’ in het Esperantees roven betekent. Op mijn dorp (waar ze de allergrootste bank hadden) moest ik ze niet wegens teveel handen op 1 buik. De verwevenheid met VVD/CDA-boeren, Land- en Tuinbouworganisatie en gemeente was mij te groot. Regelmatig kocht de Rabo een oud gemeentehuis en de gemeente een oud-Rabobankgebouw. Daarbij erg lage rentes en in dat dorp veel bureaucratie en geen benaderbare bankier.

  5. Ach, banken……de woekeraars uit de tempel in de moderne tijd. Rovers met een witte boord en betrouwbaar als een door dronken tempeliers gebouwde toren van Babel. Ik zag gisteren ook het bericht op de Duitse TV voorbij komen. Plus de analyse waaraan het allemaal had gelegen. Intussen hebben hier Shell en UNilever ook hun winstcijfers bekend gemaakt. Enorme miljardenresultaten. Shell wist nog te melden dat de hoge olieprijs best goed had uitgepakt. Dat haalt je de duvel. Als de olieprijs stijgt is de brandstofprijs aan de pomp gisteren bijgesteld. Als de olieprijzen dalen mag je blij zijn als die brandstof volgend jaar wat naar beneden wordt bijgesteld. En hier per liter nog altijd zonder wegenbelasting in de literprijs. Maar verder zoveel belastingen dat we de halve economie draaiend houden als automobilisten…..De woekeraars zitten overal en zijn van alle stromingen en gezindten…

Reageer

