Schoenen uit Berlijn

(Kan sporen van reclame bevatten!)
In de loop der jaren zijn mijn voeten breed geworden; naar ik heb begrepen is dat vooral omdat ik ze wel eens gebruikte. Voeg daarbij dat ik problematische knieën heb en een beetje moeilijk loop, wat o.a. met steunzolen wordt bestreden. Dan is de keus in een schoenenwinkel niet meer zo groot. Altijd de saaiste modellen in bruin en zwart, en nog blij zijn dat je er überhaupt op vooruitkwam. Natuurlijk bestaan er ook Bequemschuhe, ‘schoenen voor de moeilijke voet’. Die meestal vaalgrijze stappers met zolen van marshmallow worden bij voorkeur door bejaarden gedragen bij dagtochtjes met de bus, met als hoogtepunt een Brabantse koffietafel. Gesloten worden ze met klittenband; schoenveters zouden voor de afgenomen coördinatie of de reumatische vingers wellicht te moeilijk zijn.

Daar wil ik nooit aan toekomen, en daarom ben ik blij dat er een winkel bestaat waar mooie, ja zelfs spannende schoenen worden verkocht waar je ook nog op kunt lopen. De firma Trippen uit Berlijn, ik zeg het maar vast. Zelf had ik ooit toevallig een paar gekocht in hun filiaal in Keulen. En twee weken geleden hield ik het niet meer uit in mijn kleine stad en ben ik zomaar eens een dag naar Keulen gereden. Frankfort was me als uitbraakpoging even niet drastisch genoeg. Nu heb ik schoenen voor minstens tien jaar, want onverslijtbaar zijn ze ook nog. Alles eco, handgemaakt en zo nodig gerepareerd door echte mensen. En als er toch zulke schoenen bestaan, waarom zouden jongeren daar eigenlijk niet op lopen? Het gemak dient de voet, tenminste bij mannen. Vrouwen menen vaak een man te moeten behagen door hoge hakken te dragen. U kent dat type wel: ‘Welnee, dat doe ik helemaal voor mezelf en het draagt juist heel lekker!’ Met de zelfkwellerij van deze christelijke variant op de boerkadraagster hoeven we geen medelijden te hebben.

Spannende schoenen dus, kijkt U zelf maar. De meeste foto’s zijn van damesschoenen, omdat die het makkelijkst in copieerbare vorm te vinden waren.


Als het U interesseert bladert U zelf even verder op hun webpagina.
Er zijn hele wilde modellen bij, die je eerder op een toneel zou verwachten. Hoewel die vast ook lekker lopen zou ik die zelf nooit dragen. Waarom niet? Omdat ik dan ook bijpassende kleding, bril, haar en persoonlijkheid zou moeten nemen; dat is te bewerkelijk. Maar al trek ik ze niet aan, ik vind ze toch leuk om te zien. Daarnaast zijn er rustigere, bijna middeleeuws aandoende modellen voor de burgerman. Die op de laatste twee foto’s heb ik, bij voorbeeld.

Inmideels zijn er ook filialen in plaatsen als Stuttgart en Ulaanbaatar (Mongolië).

16 reacties

Opgeslagen onder Einkaufen, Persoonlijk

16 Reacties op “Schoenen uit Berlijn

  1. Aha, met een tweede shop, in Hongkong, handig. Wel zo’n snertwebsite waar je moet weten hoe een model heet om het te kunnen zien en moet bestellen om achter de prijs te komen, minor detail. Dat kan beter, daar moeten de echte mensen dan nog een webdesigner aanzetten die rekening houdt met wat de klant wil zien.
    Die met dat slakkenhuis zijn wel leuk.

  2. Leuke schoenen. Ik draag al sinds mijn kindertijd dure comfortabele schoenen. De schoenen die ik draag lijken op één van de plaatjes hierboven. Ik draag al meer dan 20 jaar het merk Loints. Daar zitten ook wel hippe modellen tussen maar niet zo hip als dat slakkenhuis.
    Trippen schoenen heb ik in Nederland nog niet gezien.

    Mijn voeten worden ook breder. Ik heb me laten wijsmaken dat dat juist komt doordat ik altijd comfortabele schoenen draag waarin mijn voeten de ruimte hebben. Vroeger droeg ik in de zomer altijd platte leren India-slippers met zo’n leertje over de grote teen. Nu zijn mijn voeten er te breed voor en loop ik op plastic teenslippers of crocs en thuis op blote voeten.

    Heel soms koop ik voor erbij een schoen met iets van een hakje. Ik heb nu een soort lage cowboylaars liggen met kraaltjes erop en 3-4 cm hak. Heel soms draag ik die. Ik vind het leuk dat ik dan groter ben. Met een gladde zool en hak hoor je jezelf lopen in bijv. de Albert Heyn. Dat vind ik meestal vreselijk maar af en toe juist leuk.
    Mijn man vindt hakken stom.

  3. Tja, die website vind ik ook stom. Herinnert een beetje aan het Apple concept: alles gesloten en alleen voor ingewijden. Maar door de schoenmodellen per type aan te klikken krijg je de meeste te zien. En wie Trippen wil kopen vraagt toch niet naar de prijs …? Gekheid hoor: ze zijn wel duurder dan gewone schoenen maar goedkoper dan dure schoenen. En als je er ook nog de levensduur bij betrekt zijn ze redelijk geprijsd.
    Anders dan Apple moet Trippen niet nog meer gaan verkopen. Als het een wereldbedrijf wordt gaat de kwaliteit achteruit, vrees ik. Daarom is een barrière opwerpen misschien niet zo gek.
    In Kleve hebben ze ook een filiaal, dat is niet zo ver van Nederland. http://www.trippen.com/de/kontakt/shopadressen.html

  4. Wie de schoen past, trekke hem aan.
    Ik trek vandaag mijn snowboots aan.

  5. Bob

    De website schijnt bij mij niet te werken: ik krijg alleen maar plaatjes en geen tekst. Is dat zo?
    Brede voeten, anders gezegd: een Spreizfuß of een Hallux Valgus. Dat heb ik dus. Dan staat je middenvoetsbotje aan de binnenkant van je voet zo ver naar de zijkant dat hij een hoek maakt met de grote teen, die dan weer de ander kant op wijst. Niet mooi. Je kan je er voor laten opereren. Er zijn veel Leidensgenossen:
    http://www.hallux-forum.de/

    Ik kan dus ook moeilijk passende schoenen krijgen. Maar als de dichtsbijzijnde winkel in Keulen is, dan is me dat te ver weg. En online koop ik geen schoenen die ik niet kan passen.

  6. Ken het probleem van het op te grote voet leven niet zo. Echte vaderlander. Wel dat goede schoenen een prijs vragen. Hoewel…. Ik ben een Ecco-liefhebber. Draag ik als pantoffels bijna. Voel ze niet, ook niet als ik kilometers lang wandel. Clarks staan ook in de kast en nog wat speciale handgemaakte voor speciale gelegenheden. Overblijfsel uit een tijdperk dat geld echt geen rol speelde. Paar jaar geleden in Aken stond ik voor de etalage van een winkel die ik niet kende. Men was filiaal van Rieker. Een Duits merk dat zgn. anti-stressschoenen verkoopt. Dat leek me wel wat. Een mooi paar aangetrokken, in mijn maat uiteraard, zaten als gegoten. Betaald en meteen aangehouden. Heerlijke schoenen. Die zijn zo goed gemaakt dat je er altijd in past. Laatste tripje naar Aken, in december nog, vond ik een paar halfhoge soort van wintersportschoenen. Weer in Aken, voor een prikkie. Met van die kleine reflectoortjes in de hak, dat men je in de nacht kan zien als je er mee loopt. Heb ze nu aan, omdat het hier sneeuwt. Heerlijk! Duitse schoenen zijn van uitstekende kwaliteit, dat is me wel duidelijk. En idd liggen Kleve en Aken zodanig dichtbij dat je daar altijd wel even heen kunt om nieuwe te scroren….dat doe je op je sloffen…

  7. @Bob: Nee, een hallux valgus heb ik niet. Gewoon verzakt over de hele breedte. Mijn benen hebben veel weelde te dragen, vandaar. Trippen is in Oost-Berlijn, je hoeft er niet voor naar het Westen. Hun website heeft wel degelijk tekst.

    @Leo: Ja, Ecco ken ik ook, zeer comfortabel inderdaad. Ik heb er nog Wanderschuhe van, licht en toch waterdicht. Van Ecco en ook van Clarks had ik vroeger meer schoenen, maar ze zitten me niet meer zo lekker de laatste tijd.

    Natuurlijk heb ik hierboven ook wat overdreven over de niet-verkrijgbaarheid van aangenaam schoeisel. Ik moest nodig eens een dagje naar Keulen, dat zal toch duidelijk zijn. Je kunt daar ook Indonesisch eten trouwens, wat hier helemaal onmogelijk is.

  8. Ik heb in Duitsland juist een ander probleem: ik heb te smalle voeten. Aangezien nederlandse en met name duitse vrouwen over het algemeen juist brede voeten hebben, is het voor mij moeilijk schoenen kopen. Ik heb ook nog maat 41, en kan dus in Spanje of Italie ook geen schoenen kopen.
    In de uitverkoop in duurdere winkels wil het nog wel eens lukken, maat 41 met extra smalle leest blijft natuurlijk altijd over.
    Ik heb trouwens heel toevallig gisteren ook Ecco’s gekocht. Wij hebben in Straubing een Shoecenter-outlet, daar kun je uren lekker snuffelen en alles aanpassen zonder dat iemand komt roepen dat het je bééééldig staat, en alles is met korting. Juist in die winkel duikel ik voor de leukste prijsjes de fijnste schoenen van de beste merken op.

  9. Qua schoenen ben ik een ware ramp. Ik stel totaal andere eisen, de zolen mogen niet overdwars scheuren en ze moeten erg licht in gewicht zijn. Duur of goedkoop maakt daarbij niet uit. Door mijn fietsgebruik scheuren de meeste zolen overdwars. Daarbij heb ik een setje dure schoenen die nooit af zullen raken. Ze zijn net iets te smal en ik krijg bij ook maar een paar km lopen eelt en blaren aan de zijkant van beide kleine teentjes. Dus een geweldige miskoop terwijl mijn voeten redelijk normaal zijn waar het de lengte/breedteverhouding betreft. Leren zolen wil ik overigens ook niet, doe mij maar iets van gerecyclede autobanden.

    Om dit alles koop ik vaak goedkope rommel en het ene paar houdt het langer vol dan het andere.

    Rieker (wat Leo) noemde is in NL een jaar of 35 op de markt. Zijn voor mij goede schoenen en ik kocht ze vaak op het dorp waar ik woonde. Onlangs zag ik er weer een paar van bij de V&D.

    Wat mij vooral opvalt is dat je bij schoenen niet speciale bredere of smallere uitvoering (42w of 42s) kan kopen, zoals bij broeken en overhemden wel bestaat. De halve maatjes (bijv. 42,5 en 43,5) zie ik overigens ook nooit meer. Je zou juist verwachten dat duurdere schoenen op dat gebied meer keuze leveren.

  10. Extra breed zie ik nog wel eens, extra smal nooit. Maar de Trippens zijn allemaal breed, middeleeuwse leest denk ik.

  11. Hetzelfde euvel met maatvoering heb ik bij jeansbroeken. Normaal trek ik moeiteloos 34/34 aan. Altijd goed, maar er zijn merken waar ik soms 36/34 of 34/32 moet pakken om een goed zittende broek met normale pijpen te vinden. Opmerkelijk verschijnsel. En die halve maten zouden mij ook beter passen. Ik kom ze eerlijk gezegd ook niet meer tegen…te ingewikkeld zeker..

  12. An inch is not an inch…

  13. Teuny

    superleuke Trippen schoenen gekocht bij de Sarah Pacinni shop in Amsterdam!! Helemaal blij en ze zitten heerlijk!!!

  14. Anoniem

    Ik wilde dat je gewoon in een schoenwinkel een leuk model schoenen voor mensen die hallux valgus hebben zou kunnen kopen.

  15. Trudy Visman

    Ook ik krijg naarmate ik ouder wordt bredere voeten.
    Draag daarom al jaren Birkenstock, loints, Rover en trippen.
    Duur? Ja maar ze gaan ook jaren langer mee.
    Wat ik jammer vind aan de website van Trippen is dat je de schoen niet rondom kunt bekijken,daarom ga ik het liefst naar een winkel.
    bedankt voor de tip dat er in Kleve ook een schoenwinkel is die Trippen verkoopt. Voor mij dichterbij dan Amsterdam.

  16. Anita

    Klopt het dat de schoenen/laarzen van Trippen een maat groter uitvallen, dus 40 is maat 41?

Reageer

