Hoed onder hoofddoek

Bij een bezoek aan de Golf heeft Koningin Beatrix dezer dagen een vernieuwing in de islamitische damesmode voorgesteld. Zij droeg een hoed, zoals we van haar gewend zijn, maar daaroverheen had zij een hoofddoek. Het resultaat was majesteitelijk. Het was niet een hoed met een uit nood geboren doekje eroverheen, maar echt wat in modekringen heet: een ensemble. Een creatie. Prinses Máxima zag er heel wat conventioneler uit.
Het is bekend: veel islamitische vrouwen zitten gevangen in vervelende zwarte lappen, om het even of ze die opgedrongen hebben gekregen of er zelf voor hebben gekozen. Er zijn echter ook steeds meer vrouwen die de grenzen van de islamitische mode verkennen en verleggen (zie de foto’s hieronder, en bijv. dit filmpje.) Ik denk dat zulke vrouwen met interesse naar de kleding van onze vorstin hebben gekeken. Zij krijgen nu een hart onder de riem gestoken, en wie weet laten ze zich er ooit persoonlijk door inspireren. Misschien had de Koningin ook in haar achterhoofd: ‘Ik zal die vervelende kleinburger Wilders eens op zijn plaats zetten.’ Of is dat overinterpretatie? Zij zelf alleen weet het.
Ik ben geen modekenner, maar ik heb even gegoogeld en vond wel wat afbeeldingen van vrouwen die een hoed of pet over hun hoofddoek heen droegen, maar nergens een foto van een hoed ónder een hoofddoek. Een doorbraak dus. Niet alles wat uit het Westen komt is slecht; dat blijkt maar weer eens.

16 reacties

Opgeslagen onder Nabije_Oosten, Nederland, Onzin

16 Reacties op “Hoed onder hoofddoek

  1. Fokke en Sukke hadden er een mooie tekening over.

  2. Prachtig, vooral die punkhoofddoek. Ik ben altijd erg blij met uw benadering, emigrant.

  3. Klikt iedereen wel die vrouw in die groene japon aan? Zij is gekleed in biologisch geteelde sla! Ik heb me er tranen met tuiten om gelachen.

  4. Tham

    En toch blijf ik het een rare vertoning vinden. Het haar is gegeven tot een sieraad van de vrouw. Het deksel is er voor om de man te erkennen als gezaghebbend boven de vrouw. De koningin doet dus dubbel op.
    Weet je.. ik ben groot gebracht met eerbied hebben voor het woord van God, en heb 40 jaar elke zondag met een hoed opgezeten in de kerk. En nog steeds ben ik het niet eens met dit gebruik… het haar van een vrouw is gegeven tot een deksel staat er in Korinthe. Tuurlijk vind ik een hoed mooi staan… en het heeft ook wat. Als er iemand de kerk in kwam zonder hoed dan werd een hoedje aangereikt of gezegd dat ze de volgende keer wat op moeten zetten. Ik vind het geen goed gebruik zo.
    Maar om daarmee te laten zien dat je onderdanig zou zijn aan de man… nee dat gaat bij mij te ver. Ik zie veel liever mooi en verzorgd haar op een vrouwen hoofd. Onderdrukking van de vrouw ben ik wars van geworden door ervaring binnen kerkcultuur. Ik blijf mijn hoedje afnemen voor hen die zichzelf durven te zijn. Ach.. ieder zijn vak;)

  5. Tham

    Volgens de bijbel is het haar van een vrouw gegeven als een deksel…. het sieraad van de vrouw volgens de bijbel (koran ook?) en daarom mocht /mogen vrouwen ook hun haar niet kort dragen. Ik snap er niets van hoor, maar zo is het mij geleerd. Ook al heb ik kort haar en draag ik geen hoed meer. En dat slabehangen vrouwtje… het zal me een worst wezen haha.

  6. @Tham: De Koningin heeft op mij nooit een onderdanige indruk gemaakt, hoeveel hoeden ze ook droeg.
    Ik snap wel dat jij niet terug wilt naar de hoed, maar dat hoeft ook niet.

  7. Tham

    Moet je luisteren Emigrant. De koningin vertegenwoordigd ons land en is Christen. Door een moskee te betreden met een dubbel bedekt hoofd geeft ze te kennen dat ze de ( wie ?Allah ofzo?) die eerbiedigd.
    Kijk , dat zij hun respect betoont is wel goed.. door dat malle doek. Maar dat ze überhaupt een moskee ingaat… daar kan ik niet bij. Ik heb daar geen respect voor. Hiermee ontkracht ze haar eugen geloof. Nu gaat het daar in Iran nog niet zozeer dat er alle vrouwen onder drukt worden.. maar in andere landen wel,.. daar is dat gehannus met kleden en sluiers een teken van onderwordpen heid.. Nou ja.. ik maak me er niet druk om hoor, ze doet maar , mijn verantwoording is het niet… t zal mij een worst wezen, al zet ze een emmer op dr bol. 😉

  8. Hier kan ik niet bij.

  9. Leo

    Vanuit mijn RTK opvoeding is er maar een waar geloof, dat van Rome. Daar werden ook voorschriften verstrekt voor de klederdracht van mannen maar vooral vrouwen. Opdat zij niemand in verleiding zouden brengen, vooral niet de vrijwillig tot het celibaat gedwongen priesters of nonnen. Dus trek je in een grote kathedraal niet je bikini aan als je daar naar binnen wilt, of je tijgerslip. Je kleedt je netjes. In een moskee wordt je gevraagd als niet-gelovige een hoofddoek losjes om je haren heen te slaan als vrouw en ook je schoenen voor de ingang te laten staan. Daar is nog best enig respect voor op te brengen, ik loop ook niet te gillen in een bieb waar men om stilte vraagt. Maar wat onze vorstin deed was meer dan een modegril, dat was een statement! Onderwerping! En als de koningin van ons land buigt wat moet die arme Ingrid dan wel niet. Die kan geen weerstand meer bieden aan de invloed van een onwesterse cultuur. Die moet haar strakke truitje uitdoen, een boerka aantrekken, want anders raken de importmannen en zij die niet zijn aangepast oververhit. Zij zien onze vrouwen toch al vaak als hoeren, de ongelovigen als heidense varkens en homo’s als potentieel ophangwerk. Nu viel mij vandaag in de geschiedenisboeken op dat de dames van adel uit de tijd van de kruisvaarders er vaak uitzagen als onze koningin in de moskee. Zou ze dan toch een dubbele agenda volgen? Dan is er nog hoop voor de vrije westerse democratieën…En voor Rome! Weg met de ketters en de barbaren, een kruistocht, dat hebben we nodig..:)

  10. Ik zeg het maar in de woorden van onze vorstin: ‘Echt onzin!’

  11. Bob

    Ze wordt oud. Ik zag gisteren een trailer voor een nieuwe film met Nicolas Cage (mevrouw HiD smacht een beetje voor Nicolas Cage); die wordt ook oud.
    Overigens een hoed met daarover een doekje of een doorzichtige sluier meen ik wel te kennen uit films en zo. (rouwkleding?) Kan heel mooi zijn. Natuurlijk heeft dat niets met de islamitische hoofddoeken te maken.

  12. Ja, time flies. Andere vorstinnen met hoofddoek worden ook oud: http://tinyurl.com/7qd5ey2, om over Onszelf nog maar te zwijgen.
    Kunnen hoofddoeken islamitisch zijn? Dan krijg ik nu trek in een christelijke haring. Met uitjes.

  13. Jammer dat inhoudelijke argumenten zo snel als onzin worden betiteld als ze niet in de kraam te pas komen. Op die manier help je de democratie net zo om zeep als de leftwingers in onze streken de multiculti-samenleving. Gewoon door net te doen of daar geen nadelen aan verbonden zijn en klagers af te doen als onzinverkondigers. Overigens heeft Nederland goed gescoord tijdens die missie. De knievallen van de koningin waren het bedrijfsleven in ons land zeer wel gevallig….Iedereen glimt van trots na thuiskomst. Principes overboord voor het geld…zoals zo vaak.

  14. @Irene: Haha, ja! Ik lees Youp niet altijd zo graag, maar hier heeft hij het goed getroffen. Jij trouwens ook, met je hoofdletters: De Kwestie. Omdat kabinetten in Nederland altijd vallen over minieme kleinigheden dacht ik al dat deze Kwestie daar misschien het juiste formaat voor had. Maar nee, nog niet.

Reageer

