Moskee

Het koninklijk bezoek aan de Emiraten heeft mijn aandacht gevestigd op de Sheikh Zayed moskee in Dubai Abu Dhabi. Wat een ding: een koepel van 75 meter, minaretten van 107 meter, plek voor 40.000 gelovigen en van alles veel te veel. Het gebouw heeft enerzijds de saaiheid van zich herhalende, steriele massawaar, anderzijds doet het denken aan oriëntaalse fantasieën in stripverhalen. Een oosterse droom uit het westen.
Die moskee geldt daar als de hoofdbezienswaardigheid. Wat zal die stad dan saai zijn verder.

10 reacties

Opgeslagen onder Nabije_Oosten

10 Reacties op “Moskee

  1. Psst, dit lel (met erg veel parkeerruimte) staat in Abu Dhabi. Hij is overigens maar de helft van het complex in Mekka en een stuk kleiner dan het Pentagon. 🙂

  2. Ik zie toch liever, hoe vreemd ook, de St.Pieter in Rome. Is toch iets meer onze culturele achtergrond. En verder? Foute kleding voor de koningin en kroonprinses, maar dat zal je niet verbazen vanuit mijn anti-geloofsstandpunten…

  3. @Ximaar: Ja, je hebt gelijk, ik heb het veranderd, dank je wel. In Mekka is veel minder parkeerruimte.
    @Leo: Tja, de heer Wilders heeft het werkelijk bestaan de vorstin een lesje in goede smaak te geven. Hij maakt zich steeds belachelijker.

  4. Ik was eens in de Hassan II moskee in Casablanca toen die nog de grootste ter wereld was, dat heeft niet lang geduurd voor weer een andere monarch met grootheidswaan een nog grotere liet bouwen. Imposant is het woord. Gewoonlijk vind ik islamitische gebouwen heel wat fraaier dan de gemiddelde kerk, harmonieuzer van proporties en een stuk minder druk zonder al die heiligenbeelden draperieën nisjes en kruiswegstatieën, maar als ze al te protserig worden begint het toch meer te lijken op een paleis voor de oprichter of een kathedraal. Die opmerking over ‘onze culturele achtergrond’ ergert mij licht. Zo gezegd is dat iets dat inherent zou zijn aan iedereen die in het westen geboren is, niets aan te doen, X is westerling dus vindt St. Pieter mooier dan moskee, nog een stap en het is ‘wij westerlingen = wij christenen’, zoals Giscard d’Estaing pleegt te impliceren, maar die consequentie zal voor Leo wel een stap te ver zijn.

  5. Ik vind de Sint Pieter ook mooier dan de Sheikh Zayed-moskee, niet vanwege mijn ‘culturele achtergrond’, die immers niet eng-Europees is, maar omdat dat veel betere architectuur is dan dit koude, computergegenereerde monster. Maar ik ken ook vele ontroerend prachtige moskeeën waarin ik mij kan thuisvoelen en direct een gevoel van welbevinden krijg. De meeste daarvan zijn echter al oud.
    Het vermogen goede architectuur te scheppen is in onze tijd grotendeels verloren gegaan. Bij de kerken in Europa is het tegenwoordig vrijwel niet meer voorhanden, door een gebrek aan goede smaak én aan geld voor een goede architect. Bij particuliere huizen, musea, stations en luchthavens zijn er in Europa nog wel eens juweeltjes te bewonderen. Maar de meeste goede architecten trekken natuurlijk naar China en de Golf, waar het geld zit.
    Wat mij vooral opviel aan de Sheikh Zayed-moskee is het onverhulde ‘oriëntalisme’ ervan. De nieuwrijke parelvissers van de Golf hadden zelf nauwelijks een traditie van architectuur. Ze zullen dus iemand uit het buitenland hebben ingehuurd, en die bedacht voor hen dit oosterse sprookjespaleis, waaruit ieder ogenblik een vliegend tapijt kan opstijgen. Blijkbaar heeft de bouwheer het niet gemerkt. En dat terwijl er gewoonlijk in de Arabische landen flink op oriëntalisme wordt gescholden.

  6. @Emigrant: Dank voor het woord ‘eng-Europees’. 🙂 Ook verder helemaal mee eens, ik was eens in Iran, daar vind je de mooiste moskeeën en hoe ouder hoe mooier, vooral die uit de tijd van de Seldsjoeken, prachtig die eenkleurige baksteenmotieven, je wordt er stil van. En in contrast daarmee die betonnen schrijnen en mausolea en poorten die onder de laatste sjah en Khomeini zijn opgetrokken, brrr.

  7. @Irene: In Iran ben ik ook geweest en Seldsjoeken-moskeeën heb ik ook bezocht. Ik had er zelfs een blog over, maar dat is bij de verwikkelingen met web-log.nl verloren gegaan. Ik zal eens kijken of het nog te herstellen is. Enkele foto’s staan hier.
    In Iran bouwen ze ook overal zog. mosalla‘s: enorme moskeeën, die mensenmassa’s kunnen herbergen. Lelijk als de nacht, Noord-Koreaanse afmetingen en de bevolking blieft ze niet. Voor zover er in Iran überhaupt nog naar moskeeën wordt gegaan gaat men liever naar het eenvoudige buurtbedehuis.

  8. @Irene – Als niet-cultuur-barbaar kan ik mij vaak niet onttrekken aan stadsbezoeken waarbij kerken en musea ook worden meegenomen. Sommige kerken zijn schitterend, andere niet. Het hangt van de architect af. Neem van mij aan dat ik er veel heb gezien. Soms verbaasd, maar veelal onder de indruk. Dat komt niet eens voort uit een grote godsvruchtigheid, want die bezit ik niet. De achterliggende cultuur bezielt me denk ik. Net als ik dat heb bij paleizen, kastelen en mooie musea. Islamitische godshuizen heb ik slechts gezien in Turkije. Zowel in het Europese als Aziatische deel van dat land, tijdens een rondreis. Ik was het meest onder de indruk van die gebouwen die voorheen christelijk waren. De architectuur was dan prachtig. Gestolen door de rovers die indertijd het land van de Byzantijnse edelen stalen. Maar daarom niet minder mooi. De dames mochten naar binnen met een hoofddoekje om, mannen werden geacht hun schoenen uit te doen. Allemaal logisch. Heeft niets van doen met al dan niet als een nationalistische Europeaan denken. Met een barbaars land als Iran heb ik niets. Een land dat uit is op oorlog, met atoomwapens de buren te lijf wil en de holocaust ontkent lijkt mij geen toonbeeld van schoonheid. Want schoonheid zit in meer dan alleen maar een paar al dan niet mooi in elkaar gestoken gebouwen. Ik zie liever uitgestoken handen. En die ontbreken nog wel eens in deze cultuur waarover wij spreken…

  9. @Leo: Grappig. Omgekeerd was ik in Spanje het meest (of eigenlijk alleen maar) onder de indruk van die gebouwen die voorheen islamitisch waren. Met name in de katholieke sector is ook heel wat kitsch gebouwd in de loop der eeuwen. Maar goed, zoals u zegt, sommige kerken zijn schitterend en andere niet. Ik verdenk u niet van cultuurbarbarisme hoor. Zei ik dat? Maar Iran is geen barbaars land. Het heeft een barbaarse regering, een beschaafde bevolking (even generaliserend) en een enorme hoop kunstschatten en schitterende gebouwen, zoals uit de foto’s van emigrant blijkt.

  10. Leo

    @Irene – Je had eens moeten zien wat men allemaal bouwde in het Duitsland van de nazi’s en de Sovjet Unie van Stalin. Maar konden de meeste mensen die leden onder die schrikdictaturen de schoonheid echt niet in ontdekken. Iran is een godsdienstige dictatuur, zonder vrijheid voor vrouwen, andere geloven en voor homo’s. Een land dat uit is op de vernietiging van Israel en/of het joodse volk, dat internationale wetsregels aan haar laars lapt. Ik zie er echt de schoonheid niet van in…sorry!

Reageer

