Cairo: Tahrir & graffiti

In Marburg loopt vanaf 9 december tot februari een tentoonstelling over de revolutie op het Tahrirplein in Cairo, van februari tot heden. 130 grote foto’s. Bijzonder verrassend vond ik de graffiti. Deze uiting was in Egypte vroeger vrijwel onbekend; als graffiti al bestonden werden ze snel verwijderd. Nu blijkt dat die dingen een heel behoorlijk niveau hebben. Spannend!
Wie de rondreizende tentoonstelling, die eerst nog naar Wenen, Hamburg en Londen gaat, naar Nederland wil halen kan in het Arabisch, Duits of Engels contact opnemen met Atef Botros, genoemd in de documentatie hier.
Onderstaande foto’s van de tentoonstellingsfoto’s heb ik gemaakt. Die kiekjes van mij hebben geen kwaliteit, maar geven toch een indruk van de echte werken.

3 reacties

Opgeslagen onder Cairo, Nabije_Oosten, Politiek

3 Reacties op “Cairo: Tahrir & graffiti

  1. Marjan

    Grafitti, tja, ik vind het in Nederland meestal niet mooi. Het geeft vaak een sfeer van verloedering, onveiligheid, onvrede etc.. Ik geef mijn kinderen geen spuitbussen voor hun verjaardag in elk geval.

    Toch is het een vorm van vrijheid; dat dan weer wel. Ik kan me voorstellen dat ze er in Cairo een hoopvol revolutie-gevoel van krijgen.

  2. Ik zie ze hier ook niet graag, maar in Egypte spelen ze echt een rol bij de protesten, dan is het wat anders. Bovendien hebben deze graffiti kunstzinnige waarde; dat kun je van het geklieder van onze halfanalfabete pubers niet zeggen.
    Okay, de kunstzinnige waarde is niet enorm, maar naar Egyptische maatstaven toch al heel behoorlijk, vooral als je bedenkt dat het genre altijd onderdrukt is geweest.
    Wanneer graffiti echt goed zijn, zoals die van Banksy in Londen, dan kun je je er alleen maar aan overgeven. Altijd spannend om er daar onverwacht weer eentje te zien. En je onthoudt ze.

  3. Ik heb niet zoveel op graffiti tegen, vooral niet als er een fietser is afgebeeld. 🙂 Zelf vind ik dat heel veel grauwe gebouwen en bijvoorbeeld schakelkasten er om smeken. En er is natuurlijk kwaliteitsverschil. Erg mooi vind ik hier een clubgebouw dat regelmatig compleet onderhanden wordt genomen. Niet door de gemeente, maar door de spuiters zelf die weer iets heel anders bedenken. Ik heb er wel eens wat foto’s van gemaakt en moet daar eens over bloggen.

    Wat ook aardig is is dat je er andere dingen mee kan meten. Zo beschildert hier de horeca vaak hun buitenmuren met fraaie AZ-taferelen, maar die vallen qua aantal ver in het niet bij de vele AFC-handtekeningen door de hele stad. Bij de jeugd speelt AFC (Alkmaarse Football Club) dus meer dan het grote en veel commerciëlere AZ dat nota bene boven aan de eredivisie staat.

Reageer

