Doe het niet, Melanie!

Amsterdam, Rotterdam en Den Haag krijgen een jaar extra om zich voor te bereiden op de privatisering van het openbaar vervoer. Fors minder trams en bussen in Amsterdam. Zulke berichten bereiken mij uit Nederland.
Om vele redenen hoop en bid ik vurig dat de mensvijandige Nederlandse regering binnenkort valt. Met dit soort berichten komt er nog een bij.
In West-Nederland, en vooral Amsterdam, is het autoverkeer vastgelopen, dat hoeft toch niemand uitgelegd te krijgen? Juist daarom zou het van belang zijn dat er eindelijk een krachtig openbaar vervoer kwam. De overheden doen er echter alles aan om het tegendeel te bereiken. Stom.
Hoe moet dat dan verder in Amsterdam? Met de auto kun je er nauwelijks meer in. Als het rijden nog zou lukken, het parkeren is daar alleen voor rijke mensen. Ik weet, de stad is klein, in een uur kun je er een heel eind lopen, of fietsen in een half uur. Maar mensen die niet goed ter been zijn, kleine kinderen bij zich hebben of zware tassen, die kunnen dat niet of slechts zeer moeizaam. En vaak regent het.
Doe het niet, Melanie, het is zo dom! In Frankfort, waar ik elf jaar gewoond heb, was er ook eens zo’n idee. Het uitstekende stelsel van ondergrondse treinen zou verkocht worden, aan een of ander onverschillig Amerikaans consortium. Een idee van burgemeester Petra Roth – overigens een voortreffelijke regente, maar op dit punt zat ze er faliekant naast. Er kwam binnen een week een petitie, 48.000 stemmen tegen de uitverkoop! Toen is het nog afgewend. Ik denk dat dezelfde Petra Roth nu erg opgelucht is dat ze voor deze misstap is bewaard. In andere steden is de ellende van de privatisering al lang zichtbaar geworden. Ten dele is die ook alweer voor veel geld teruggedraaid. De nieuwe eigenaren geven namelijk niet om hun spullen, laten ze versloffen, verkopen ze verder, worden zelf bij een fusie opgeslokt, en in een paar jaar is het onduidelijk van wie je tram eigenlijk is. Omdat er toch openbaar vervoer moet zijn, ook naar niet rendabele wijken, wordt zo’n stad gedwongen grof bij te betalen, zodat de privatisering nog duurder uitvalt dan wat er daarvoor was.
Ik zou wensen dat er ook in Nederland een volksoproer ontstond over deze kwestie. Maar dat gebeurt natuurlijk niet; anders was het eerder al ontstaan over nog veel ergere misstappen van deze regering.

14 reacties

Opgeslagen onder Nederland, Politiek, Trein&tram

14 Reacties op “Doe het niet, Melanie!

  1. Bob

    100% mee eens. De Nederlandse burger is veel te apathisch om nog te protesteren tegen schadelijke overheids-ingrepen. Misschien zijn ze moe van het protesteren, of nog waarschijnlijker: er wordt te veel geprotesteerd tegen triviale zaken, zodat het instrument burgerprotest zijn kracht verloren heeft.

  2. Amsterdammers hebben de naam, graag de kont tegen de krib te gooien. Maar na de Februaristaking is daar bij mijn weten nooit meer geprotesteerd; niet tegen het slechte vervoer, niet tegen de miserabele woningen.
    Frankfort heeft 700.000 inwoners; dan is 48.000 protesteerders best veel.

  3. Sehr schön auf den Punkt gebracht, om het op z’n Duits te zeggen. Ik vrees alleen net als jullie dat er niemand in gaat tegen dit buitengewoon dom en kortzichtig beleid ..

  4. Er is iets fundamenteel mis met deze stellingen. Namelijk de kennis van de Amsterdamse situatie. Want laten we wel zijn, Amsterdam kent al decennia lang een links college van B en W, de PvdA en Groen Links doen net zo lang er alles aan om het autorijden in de stad te ontmoedigen en mensen op ongelooflijke kosten te jagen. Parkeren is het duurst ter wereld geloof ik in de Nederlandse hoofdstad en het is de linkse mallotige partijgenoten nog steeds niet genoeg. Intussen graaft men aan een bodemloze put, voor een metrolijn die van niets naar niets voert. Alles omwille van het grote rode ideaal dat iedereen gelijk is en dus in de metro of tram moet reizen. Nou ja, in de tram, zodra die metro eindelijk rijdt, met meer dan tien jaar vertraging en miljarden budgetoverschrijdingen verder, haalt men vele trams uit de reisschema’s. Bussen zijn nu al afgeknipt van het vroeger zo luxe programma van het redelijk ineffeciente GVB. Dat zogenaamd is geprivatieseerd maar nog steeds werkt als overheidsbedrijf en geen enkele concurrentie naast zich duldt. Is dit een nieuwe situatie? Nee, want men pestte ooit de mooie blauwe NZH trams de stad uit, gevolgd door de bussen van NBM, Centraal Nederland en Maarse en Kroon. Geen van die lui mocht passagiers meenemen binnen de stadsgrenzen. Omdat men bang is voor concurrentie. Bang is voor tariefoorlogen, bang voor weglopende passagiers. Dit is al sinds de jaren vijftig zo, niets nieuws dus, en al helemaal niets Minister Schultz. Zij wil juist liberaliseren. Zorgen dat net als in Engeland trams wel op tijd rijden, het personeel wel klantvriendelijk is, lijnen wel op elkaar aansluiten en dat metro’s tenminste iets verbinden waar reizigers om hebben gevraagd. De tijd van de staatsbedrijven is geweest, men heeft het bijna 100 jaar lang mogen proberen, maar de klanten zijn er nog nooit iets mee opgeschoten. Je betaalt steeds meer voor al maar minder. Om het over de arme Amsterdamse automobilist of zijn familie en vrienden van buiten maar helemaal niet te hebben……

  5. En wat dat mensonvriendelijke kabinet betreft; gelukkig krijgen we het goede voorbeeld aangereikt uit de landen van Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Waar de Arabische Lente wordt gevolgd door de islamitische winter. Wat de nieuwe generaties daarmee op is geschoten vraag ik me af. Teheran als voorbeeld? Nog meer bandietenstaten waar mensenlevens minder waard zijn dan die van varkens? In Nederland is al eeuwen lang een zeer liberaal beleid van toepassing voor iedereen die zich in Nederland aanpast en een echte bijdrage levert aan de brede maatschappij. Wie dat niet wil wordt nu met scheve ogen aangekeken, maar regeringsbeleid is het nergens. Soms moet je niet de emotie, maar de ratio eens laten spreken….vooroordeelbevestigend schrijven is af en toe niet zo handig….

  6. @Leo: Ik heb bij elkaar zevenentwintig jaar in Amsterdam gewoond en herinner mij heel goed hoe beschamend slecht het openbaar vervoer was. Twee maal zo snel als lopen, en erg benauwd. Het wordt nu duidelijk nog waardelozer. Vroeger kon ik goed fietsen en lopen; dat zou nu moeilijker gaan. Ik zal dus ook om deze reden zeker niet meer in Amsterdam gaan wonen.
    Met links of rechts heeft dat slechte vervoer, hebben die beroerde woningen helemaal niets te maken. Wel met het ontbreken van de competente bestuurders die de stad in de jaren dertig nog had (De Miranda!). De ‘woningnood’ van 1945 is eigenlijk nooit opgeheven.

    De bovengenoemde burgemeester van Frankfort Petra Roth is van de CDU, maar ze is zó goed (nee, niet feilloos dus; wie is dat wel?) dat haar lidmaatschap van die partij er niet meer toe doet. Zulke bestuurders zou ik ook Nederland toewensen: echte mensen en hoog opgeleid, d.w.z. geen technocraten met hoge schoolcijfers, maar breed ontwikkelde wereldburgers die hebben leren denken en over goede smaak beschikken. Waarschijnlijk bestaan zulke mensen ook in Nederland, maar die hebben natuurlijk geen zin om zich een potje te laten gedogen door een lummel. Vandaar dus uitsluitend tweede garnituur in de regering.

  7. Wat je voor goed bestuur tenminste nodig hebt is mensen die uit de stad zelf komen, de cultuur begrijpen en de taal spreken van de burgers. Amsterdam moest zo nodig over op deelraadsbesturen, waardoor nog meer geparachuteerde politieke provincialen deze stadsdelen kwamen opfleuren met hun soms wel erg bijzondere regeltjes. Van oorsprong kent deze stad geen ‘zachte ggg’, maar helaas. Juist dat soort figuren kwam me met de nieuwe politieke linkse stromingen. Gelukkig neemt dit kabinet het besluit om af te zien van die vreselijke stadsdelen en terug te gaan naar de oude situatie. De VVD mag nu meebesturen en meteen wordt er nagedacht over veranderingen en vernieuwingen die voorheen ondenkbaar waren. De stad kreeg na Cohen een betere burgemeester, Van der Laan is weliswaar lid van de ‘verkeerde partij’, maar toont tien keer meer daadkracht dan zijn voorganger en komt wel uit de hoofdstad. Dat maakt meteen een verschil. Hij benoemt ook de problemen in de stad en doet er iets aan. Thee drinken is over en uit. Het o.v. is helemaal niet zo beroerd in de hoofdstad, maar het GVB heeft wel een monopolistische houding gehouden en dat past niet bij een geprivatiseerd bedrijf. Overigens niets mis met de schitterende nieuwe trams die we tegenwoordig rond hebben rijden. Maar op sommige lijnen moet je er wel erg lang op wachten. OV moet efficient zijn, luxe, warm, comfortabel, veilig, betaalbaar en zo meer. En dat bereik je pas als er concurrentie wordt losgelaten op die vast zittende markt…

  8. Waarom zou een burgemeester uit de stad zelf moeten komen? Dat kon wel eens erg ons-kent-ons worden. Mevrouw Roth komt uit Bremen.
    Nee, het openbaar vervoer vind ik niks in Amsterdam. In Den Haag ook niet. Waarschijnlijk ben ik te vaak in steden geweest waar het vlugger gaat. Onder de eigenschappen van goed OV noem jij ‘snelheid’ ook niet.
    Bij privatisering, zo is in Engeland gebleken, zijn de dure buurten/landstreken beter af dan de arme. Dat kan toch de bedoeling niet zijn. Rijke mensen rijden toch al veel meer auto.

  9. Trijntje

    Mijn oudste dochter, rasecht Amsterdamse: daar geboren, gewoond tot haar twaalfde; teruggekeerd om er te studeren, internationaal gestudeerd, en nu weer teruggekeerd naar Amsterdam, is heel tevreden over het stadsvervoer in Amsterdam.

  10. Ik bedoelde het volgende. Een ritje van mijn vroegere ouderlijk huis naar school ziet er (nog steeds) zo uit:
    Van huis naar de tramhalte: 5 minuten
    Wachttijd op de halte: gemiddeld 5 minuten
    Rijtijd: 20 a 25 minuten
    Van de aankomsthalte naar school: 7 minuten
    In totaal 37 a 42 minuten.
    Op de fiets is het 20 a 25 minuten, te voet 60 minuten.
    De tijdwinst door het OV ten opzichte van lopen is te klein. Voeg daarbij dat ik het benauwd vind in die smalle trams, dan is de keuze voor een andere mogelijkheid snel gemaakt.
    Dat ligt natuurlijk maar voor een deel aan het vervoerbedrijf. Aan de manier waarop Amsterdam is gebouwd is niets te doen; aan de onaangenaamheid van vele medereizigers blijkbaar ook niet.
    Lopen kost meer tijd, maar het is (in Amsterdam) prettig en je hoeft minder andere dingen te doen om fit te blijven.

  11. Trijntje

    Als je kunt fietsen, en je kunt dat binnen een half uur, dan is fietsen in Amsterdam te verkiezen boven openbaar vervoer.
    Voor grotere afstanden vind ik ook zelf het openbaar vervoer in Amsterdam heel acceptabel. Ik heb geen problemen met de smalheid van de trams, voel me niet onveilig in de metro, en de frequentie is over het algemeen in orde.
    Voor mij is vooral frequentie belangrijk.
    Lopen doe ik graag, maar kost vaak te veel tijd. Als ik in Amsterdam ben doe ik dat overigens vaak wel voor afstanden tot een klein half uur lopen, gewoon om het plezier ervan. Ik ben daar in dat geval ook om toeristische redenen.

  12. Toen ik nog in Amsterdam woonde was ik daar niet om toeristische redenen, maar het lopen door die stad gaf mij ook altijd veel plezier.

  13. Trijntje

    Toen ik zelf nog in Amsterdam woonde liep ik ook wel met plezier door Amsterdam, als ik er de tijd voor had. Als dat niet zo was nam ik de fiets, of het openbaar vervoer, bijvoorbeeld van Amsterdam Zuid Oost, waar ik gewoond heb, naar Amsterdam West: beetje ver om te lopen, of zelfs om te fietsen.
    Later ging ik nog wel eens naar het centrum, voor mijn eigen plezier, en vaak met onder andere als doel een tentoonstelling, en vervolgens naar mijn vader in Buitenveldert. Een fiets had ik dan niet tot mijn beschikking.
    In het centrum liep ik veel, en ook soms wel van het centrum naar het Van Goghmuseum, al nam ik ook vaak een stukje met de tram.
    Naar Buitenveldert nam ik dan altijd een tram, en dat beviel me altijd goed.
    De huidige trams vind ik comfortabeler dan die van dertig jaar geleden.

Reageer

