Bestseller

Ah, dat is goed nieuws: Wilders werkt aan een boek over de Islam in het Engels. Als dat nou maar stompzinnig genoeg wordt, dan verkoopt het goed in de USA en wordt hij uitgenodigd voor een think tank aldaar. Ayaan achterna. Het is voor hem langzamerhand het enig mogelijke carrièreperspectief en zo komt Nederland ook van hem af. Eindelijk zonder bewaking, dat is voor alle partijen het prettigst en goedkoopst.

Misschien heeft half Nederland deze gedachtengang al gehad, maar ik kwam er vanochtend pas op.

21 reacties

Opgeslagen onder Nederland, Politiek

21 Reacties op “Bestseller

  1. Hirsi Magan, Verdonk en Wilders zijn alle 3 zo ongeveer tegelijk door de VVD binnengehaald. Ik zou wel eens willen weten welk ‘genie’ daarachterzat. Was het Gerrit Zalm, Bolkestein of Smit-Kroes-Peper-en-zout?

  2. Ik schat Bolkestein. Zo iemand zonder liefde, met een zuur mondje.

  3. Ik kan me niet voorstellen dat Geert een boek zal schrijven over de geweldige wereld van de islam. Het lijkt me eerder dat hij een vurig pleidooi zal houden tegen de uitwassen die onlangs weer eens zo mooi werden geillustreerd door de steniging van twee vrouwen in Afghanistan. Ik zou me maar meer druk maken over de rol of positie van vrouwen in het islamitisch recht dan over een man die bewezen heeft tenminste het onderwerp ‘uitwassen’ op de agenda te hebben gezet binnen de internationale politiek. Anders was het nog decennia lang zo doorgegaan dunkt mij. En nogmaals voor de goede orde; ik onderschrijf echt niet alle denkbeelden van de man, maar hij reageert binnen de hier geldende vrijheden op zaken die domweg niet deugen maar jarenlang zijn verzwegen….

  4. Ik denk ook dat W’s boek weinig met de islam te maken zal hebben, maar dat is haast een voorwaarde voor een bestseller. En daar gaat het om.

  5. Bob

    Iedereen schrijft tegenwoordig maar boeken.

  6. En nog wel zonder eerst een cursus fictie schrijven te volgen.

  7. Bob

    @Leo: Het wordt tijd dat er eens iemand opstaat en zijn mond durft open te doen over de uitwassen van het fundamentele christendom, zoals daar zijn:
    – het vermoorden van artsen die abortus plegen bij vrouwen die verkracht zijn in de USA
    – het verbieden van onderwijs in algemeen aanvaarde wetenschap (evolutietheorie)
    – het vermoorden van meerdere kinderen en leraren in Noorwegen (Breivik is een extreme Christen)
    – Adolf Hitler was een overtuigde Christen
    – In India oefenen christelijke missionarissen terroristisch geweld uit op de Hindu-bevolking.

    Het is waarschijnlijk niet zo makkelijk te zien dat de Islam even goed of slecht is als het Christendom, als je in de alle kranten en tv-berichten constant iets anders leest.

  8. @Bob: Je zou aan je lijst extreme christenen nog de Katwijkse predikant kunnen toevoegen, die op grond van een boek uit de zeventiende eeuw het ‘kastijden’ van zondige kinderen voorstaat: http://www.telegraaf.nl/binnenland/10919689/__Kamervragen_over_slaan_kind__.html
    De kamervragen komen ditmaal niet van de PVV.

  9. Ik denk dat mensen godsdiensten teveel waarde toekennen als oorzaak. Voor mij zijn het altijd de mensen die godsdienst als (propaganda)wapen gebruiken om andere mensen achter zich te krijgen en op te zetten tegen hun vijanden.

    Joden/Israeli’s als bevolking zijn daar heel goed in. Zij spannen de USA al jaren moeiteloos voor hun karretje. De kans is groot dat dat niet eens vanuit Israel wordt aangestuurd, maar vanuit de USA zelf.

    Wat dat betreft had Tegenlicht in 2007 een mooie serie en dit was er een van:
    http://player.omroep.nl/?aflID=4337248
    als die niet werkt staat ie ook bij youtube in het Engels:

    Die uitzending verklaart voor mij ook waarom Libië door de Navo is aangevallen en niet Tunesië of Egypte. En ook waarom de Afrikaanse Unie (de Afrikaanse tegenhanger van de EU en de Navo en leveren in diverse Afrikaanse landen blauwhelmen) niets deed.

  10. @Xiwel: Ik heb nu even geen tijd om een film van vijftig minuten te zien. Maar ik ben het met je eens over die vergodsdiensting. Een Duitse nieuwsdienst wist nu weer te vertellen dat de onthoofding van een moordenaar in Saudi Arabië te maken heeft met de ‘stricte naleving van de Sharia’ aldaar. Maar in zo’n straf voorziet de Sharia helemaal niet. Bloedwraak kán (maar hoeft niet) door de familie van de gedode geoefend worden; niet door de evt. islamitische overheid.
    Het joodse karretjespannen in de USA heeft denk ik ook veel te maken met het warm gehouden schuldgevoel over de zogeheten Holocaust.
    Zou Israël overigens zo dwaas zijn een doel in Iran te beschieten kan het zeer snel zijn beste vriend kwijtraken.

  11. @Emigrant: Het is idd een lange documentaire in een serie van 6. Die daarna ging geheel over de inzichten van Joris Luyendijk die zich als correspondent een speelbal voelde en daar moeilijk iets tegen kon ondernemen.

    Die boven is zeker het bekijken waard, Iran komt er ook in voor. Maar je moet er natuurlijk wel de tijd voor hebben. De Nederlandse versie heeft een mooiere kwaliteit dan die op youtube. Die laatste werd door wordpress ingevoegd, ik wilde alleen een alternatieve link plaatsen.

  12. Ah, maar ik heb wel het mooie boek van Luyendijk gelezen over zijn belevenissen als correspondent. Daaruit is mij toen definitief duidelijk geworden dat een krant of televisiezender niet een bron van zekere kennis kan zijn.

  13. Joris Luyendijk is veel, maar niet bepaald onpartijdig. Mag, uiteraard, maar met een gekleurde bril op is alles leuk wat je ziet of tegenkomt in vreemde culturen. Wie mij goed kent weet dat ik alles wat met extremisme van doen heeft, zeker als het zich baseert op godsdiensten die niet meer zijn dan uitingen van het eigen brein en zich verder onbewezen baseren op in de woestijn geschreven stellingen, verwerp. Zeker als men dood en verderf zaait vanuit de naam van een zelfbenoemde godheid. Het is vreemd om de term afgoderij te gebruiken maar barbarij is de meeste gelovigen niet vreemd. Uitwassen binnen de islam zijn dus even verwerpelijk als die in het christendom. Wat zich in de VS afspeelt op dit punt is bijna even erg als de extreme neiging van moslims terug te willen naar de wereld van 1490 of daaromtrent. En dan met name dominantie na te streven op juist het gebied waar ik het meest voor vrees, geloof. Wilders’ achterban verzet zit tegen al te grote invloeden van een voor Europa vreemde cultuur waardoor zaken worden geimporteerd en door semilinks geaccepteerd die het daglicht niet kunnen verdragen. Iedere echte democraat zou dit van zich moeten afwerpen. Vrouwen achterstellen, besnijden, onderdrukken, en zo meer, is net als het bashen of ophangen van homo’s een uiting van een ‘achterlijke cultuur’. Deze uitspraak stond al te lezen in de analyses van Fortuyn. Maar dat is extreem christendom en milieuterrorisme ook. Dat de extremisten dan ook nog steun krijgen vanuit Teheran waar een mallot van een president olie op het vuur gooit door de holocaust stelselmatig te ontkennen geeft wel aan met wat voor lui we in dat geloof van doen hebben. Niet voor niets kwamen de politieke moordenaars in onze recente geschiedenis uit extremistische hoek. Normale mensen moorden niet. Die proberen er met zijn allen iets van te maken. Het lijkt mij goed dat we in Europa een algemeen verbod op iedere godsdienst zouden doorvoeren. Pas dan is er een garantie op een leven vol vrede en nauwe samenwerking…

  14. @Leo: Ik herinner mij Luyendijks boek vooral als verslag over de journalistieke praktijk.
    Normale mensen moorden ook hoor, als je ze maar voldoende opjut (Nazi-Duitsland, Joegoslavië enz.). Wollt Ihr den totalen Krieg? JAAAA!!

  15. Naar ik mij herinner, dan wel kan nalezen, komen bij die gegeven voorbeelden toch ook vaak heel oude frustraties naar boven over onverwerkte verledens. Zeker op de Balkan was de overheersing door de Turken en het ‘achtergelaten’ volksdeel dat de islam aanhangt daar reden om in de jaren negentig even een paar honderd jaar oude rekeningen te vereffenen. Aangejaagd door een extreem nationalisme. Dat lappendekentje van landen daar had ook in de 2e wereldoorlog al soms wonderlijke keuzes gemaakt. Overigens ben ik er van overtuigd dat moorden niet past bij fatsoenlijke mensen. Zij die menen dat omwille van een doctrine of woestijngeloof wel mag worden gemoord of gemarteld kwalificeer ik erg graag als Barbaren. Erg dat we moeten constateren dat die nog steeds bestaan anno 2011.

  16. @Xiwel: Nu heb ik de film bekeken. Mooi werk.

  17. Marjan

    Nee, ik had deze gedachtengang nog niet gehad.
    Als Wilders naar de VS vertrekt dan kan het zijn dat de PVV instort en dat de kiezers weer ‘gewoon’ CDA, SP en VVD gaan stemmen.
    Het kan ook zijn dat er een nieuwe populist komt en dan misschien wel één die echt gevaarlijk is.

    Ik vind overigens dat we op dit moment een paar fijne Nederlandse journalisten hebben lopen in de zgn Islamitische wereld. Jan Eikelboom en Esmeralda Boon hebben, vind ik, een prettige toon, niet hijgerig of hetzerig. Hun reportages geven blijk van interesse, respect en liefde voor de gewone mensen. Ze laten verschillende kanten zien en zijn er eerlijk in dat je lang niet altijd weet wat er waar is. Esmeralda Boon spreekt en verstaat Arabisch zodat ze ook zonder tolk met veel mensen direct kan praten.

  18. @Marjan: De twee journalisten die je noemt ken ik nog niet; ik zal er eens op letten. Ik ken wel Marijn Kruk, die o.a. in Tunesië en Libië is geweest voor Trouw.

    Wat Wilders betreft: ja, je zou ook kunnen zeggen: laat hij vooral nog even blijven tot iedereen uit zich zelf kotsgenoeg van hem heeft, dan is het verschijnsel voorbij en kan men beginnen met zich schamen. Maar hij heeft dan wel (nu al!) diepe sporen nagelaten, vooral in horkerig taalgebruik. Dat ook weer zijn eigen werkelijkheid schept.

  19. @Xiwel: Bolkestein, Verdonk en Wilders hebben één ding gemeen: een Nederlandsch-Indische familieachtergrond. Wrokkigheid om het teloorgaan van dat paradijs, een uitgesproken gevoel voor raszuiverheid. Een achtste ‘Indisch bloed’ tikte daar al flink aan hoor.

  20. @Emigrant: Dan zal Van Baalen ook wel zo’n achtergrond hebben. Ook uit dezelfde periode en ook fout na de oorlog. Het leuke is dat die door de VVD naar de EU is gestuurd en dus een andere kant is opgegroeid dan zijn voormalige collega Wilders.

    @Marjan: Die Eikelenboom vind ik redelijk zwak. Dwz hij stelt zich neutraal en goedwillend op, maar tuint op een naieve manier in de spelletjes die daar door de diverse partijen worden gespeeld. Althans zo komt het op mij over. Wat dat betreft vond ik Bertus Hendriks (voor de Wereldomroep) beter, die doorziet zaken beter.

    Wie ik vooral goed vind is Bram Vermeulen in Turkije. Met een blij gezicht vertelt ie dingen voor de camera waar de Turkse regering andere journalisten voor het land uitstuurt.

  21. Naschrift: Wilders’ boek gaat heten …: Marked for Death. Islam’s War Against the West and Me. Tikje narcistisch wellicht, die titel? Dat ‘de islam’, wie dat ook zij, helemaal de moeite gaat nemen oorlog te voeren tegen hém …
    Het boek is bij voorbaat al in de aanbieding: http://www.amazon.com/Marked-Death-Islams-Against-West/dp/1596987960/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1326122481&sr=8-1

Reageer

