Overhemden van V&D

Gisteren heb ik een overhemd weggegooid dat ik omstreeks 1995 bij V&D had gekocht. De kraag was nog goed, maar de manchetten begonnen door te slijten en dus moest het weg. Ik heb het vaak gedragen, het was een van mijn favoriete hemden. 100% katoen, zestien jaar oud.

Toen ik nog in Nederland woonde kocht ik nooit overhemden bij V&D. Dat gold niet als een goed adres daarvoor; waarom weet ik niet meer. Maar op een dag moet er toch een goed overhemdenaanbod zijn geweest, want ik kocht er drie. De twee andere heb ik nog; die heb ik ook veel gedragen. De naam van het warenhuis staat in de kraag: het huismerk dus.

Het lange leven van deze textiele voorwerpen stelt mij voor een raadsel. Iedereen zal wel hetzelfde hebben ervaren als ik: textiel gaat nooit lang mee, of het nu beddenlakens, ondergoed, hemden of jeans betreft. Zestien jaar is een ongelofelijke leeftijd. Het is dus wel degelijk mogelijk, iets te fabriceren dat lang meegaat! Maar van V&D zal het indertijd wel een vergissing zijn geweest, misschien juist omdat overhemden niet zo hun gebied waren. Per ongeluk goed spul ingekocht. Hun tevreden klanten hebben ze natuurlijk nooit teruggezien; zestien jaar is te lang om op hen te wachten.

8 reacties

Opgeslagen onder Einkaufen

8 Reacties op “Overhemden van V&D

  1. Bob

    Nou, het komt wel vaker voor dat zoiets lang meegaat. Tegen de tijd dat het aan vervanging toe is, weet je dan meestal niet meer waar je het gekocht hebt.
    Ik zit nou na te denken over een voorbeeld, maar die dingen die lang meegaan zijn ook meestal die dingen die ik weinig draag. Dingen die ik regelmatig draag en toch lang meegaan:
    – mijn badjas (ik weet niet meer hoe oud die is, iets meer dan 10 jaar schat ik)
    – T-shirts van Fruit of the Loom
    – T-shirts van S. Oliver

    Voor de meeste dingen heb je wel gelijk, vooral hemden, die slijten snel. Volgens mij gaan hemden met een percentage polyesther langer mee. In ieder geval zijn ze makkelijker te strijken. Ik draag tegenwoordig bijna geen hemden meer, vanwege het strijken dus.

  2. Ik houd niet van polyester en strijk graag. Strijken = mediteren.
    Badjassen! die zijn bij mij in twee, drie jaar al op.

  3. Ik draag veel katoen omdat het lekker zit. Wel altijd met korte mouwen, die strijken sneller. Bij mij slijten ze ook niet echt, ik wordt gewoon te dik en heb dan een maat groter nodig. 🙂

    Kleding slijt vooral door wasdrogers en die heb ik niet. Ik doe nog gewoon aan de lijn en dat probeer ik ook om wat maatvaster te worden.

  4. Bob

    Ik zal eens voor je kijken wat voor een badjas dat is. Hij kwam geloof ik uit een speciaalzaak voor badjassen (!) in Erfurt, het was een verjaardagskado. Waarschijnlijk bestaat die winkel al niet meer.

  5. Bob

    Hij is van “Ringella”, 100% katoen. Eine Kaufempfehlung von mir.

  6. Dankjewel Bob, ik zal het merk in de gaten houden. Tenminste één zo’n badjas moet ik nog tot op de draad kunnen afdragen.

  7. V en D heeft vaak een saaie naam gehad, maar was dit altijd terecht? Ik denk het niet. Als je overhemden veel draagt, dus ook veel wast, moeten ze redelijk wat kunnen hebben en dan is 16 jaar of langer best een hele tijd. Ik zelf heb met sommige dingen best een verbluffend soortgelijk effect gehad. Droeg altijd kostuums van de Makto. Simpel, netjes, altijd in de vouw. Ze gingen jaren mee. Ik vloog en vergaderde er heel wat jaren lang mee, het werden mijn uniformen indertijd. Pas in 2007 ging het laatste (doorgesleten zitvlak) de deur uit. Na 14 jaar. En het deed me nog pijn. Een veel duurder kostuum van een duur Italiaans merk was na 1,5 jaar versleten. En dat was echt ook minder gebruikt. Een kostuum van De Bijenkorf wat ik ooit kocht is nog steeds helemaal toppie, net als een budget-winterjack van C en A. Hoewel de echte merken ook in de kast hangen of liggen zijn juist die aanbiedingen me veel liever. Ten bewijze van het feit dat saai helemaal niet slechter hoeft te zijn…Integendeel zelfs.

  8. Nu is V&D zelf versleten. Ik ga het missen. Waar kan ik nu hoeden voor de lol passen? Of uren twijfelen over welke kalender ik moet kopen. Of bijzondere sokken, handschoenen en oorbellen uitkiezen. Toen we naar Nederland kwamen, hadden we maar 48 dozen met niet veel meer dan studieboeken, jeugdboeken en kleding. Een heleboel huisraad hebben we toen bij V&D gekocht en daarna kleding, speelgoed, kinderkleding. En ook nog onze eerste nep Kerstboom. Hij doet het nog steeds, 30 jaar later. Helaas, V&D is niet zo gelukkig geweest.

Reageer

