Stuur ons plaszakken!

Plasschandaal in S-Bahn voor de rechter

Het plasschandaal in een Duitse S-Bahn komt vandaag voor de rechter. Voor het kantongerecht in Düsseldorf (Nordrhein-Westfalen) tekent vandaag een medewerker van de Deutsche Bahn verzet aan tegen oplegging van een boete van 100 Euro. Zijn werkgever wil dat geld van hem hebben omdat hij een passagier had aangeraden, in een afvalbak in de eerste klas te urineren.

De man voert aan dat er in de S-Bahn geen toilet is en dat de passagier het niet meer tot de volgende stop had kunnen ophouden. Bovendien hebben de spoorwegen geen aanbeveling gegeven, wat passagiers in een dergelijke situatie aan te raden is, aldus een spreker van het gerecht.

(Bron: T- Nachrichten; dat is niet veel soeps, maar het gaat ook eerder om de grappigheid van het verhaal. Eerste klas reizen is ook niet meer wat het geweest is.)

Pipi-Eklat in S-Bahn vor Gericht 26.10.2011, 6:44 Uhr

Der Pipi-Eklat in einer deutschen S-Bahn kommt jetzt vor Gericht: Vor dem Verwaltungsgericht in Düsseldorf (Nordrhein-Westfalen) wehrt sich heute ein Mitarbeiter der Deutschen Bahn gegen eine Geldstrafe von 100 Euro. Das Geld will sein Arbeitgeber von ihm haben, weil er einem Fahrgast empfohlen hatte, in einen Müllbehälter in der ersten Klasse zu urinieren.

Der Mann macht geltend, dass es in der S-Bahn keine Toilette gibt und der Fahrgast nicht mehr bis zur nächsten Haltestelle habe einhalten können. Zudem habe die Bahn keine Dienstanweisung gegeben, was Fahrgästen in einer solchen Situation zu raten sei, sagte ein Gerichtssprecher.

8 reacties

Opgeslagen onder De mens, Duitsland

8 Reacties op “Stuur ons plaszakken!

  1. Een mooi verhaal, dat goed aansluit op de pleeloze sprinters in Nederland. Voor onze buurvertaalster is het ook wel handig om na te gaan welke treinssoorten tussen Duitsland en NL overeenkomen.

    S-bahn = sprinter (alle stations korte ritten)
    RB = Stoptrein (wel wc’s)
    RE = Intercity/Sneltrein
    IC = Intercity
    ICE = TGV = Thalys = HSL

    Daarbij hebben we ook buslijnen als de Qliner (voorheen Interliner) die als treindienst werken vergelijkbaar met een sneltrein. Tussen Alkmaar en Leeuwarden kunnen mensen daar een paar uur in zitten ook zonder toilet of plaszak. De bus kan wel eenvoudiger een noodstop maken bij een tankstation om intern gezeik te voorkomen. Voor gezeik in de sprinter moeten mensen naar de WC’s op de stations. Volgens mij zijn niet op alle stations WC’s, maar in Duitsland denk ik dat dat beter geregeld is.

  2. Op kleinere stations in Duitsland is lang niet altijd een WC, maar je vindt eromheen wel veel platteland … . Of een oude loods of zo. In Frankfort is er natuurlijk wel een WC, maar daar moet je eerst in de rij staan en dan nog 70 cent betalen. Goede redenen om het vrijwillig nog even op te houden.

  3. Het is en blijft een probleem om die vervoerders om te vormen tot klantgerichte en vooral vriendelijker organisaties. Men beslist vaak ergens op een hoofdkantoor op basis van cijfers dat het beter is om bepaalde zaken uit de korte-afstandstreinen of bussen te verwijderen. Zoals wc’s. Daarbij geen rekening houdend met de wensen van de klanten. Die willen wel een toilet of zo, maar wat heb je aan zo’n ding als het stuk is? Zoals mij onlangs overkwam aan boord van de Intercity tussen Den Bosch en Amsterdam. Ik had geen behoefte aan die voorziening, maar een wat oudere dame wel. En toen bleek dat het toilet (stond op bezet vanaf vertrek) defect was in onze wagon. En doorsteken naar een andere wagon niet mogelijk voor haar. Dat je dan pas op Utrecht even naar buiten kunt is op zich prachtig. Maar je mist dan wel de trein waar je in hebt gezeten. Die rijdt na 1,5 minuut wachten door…..Ook onze lange-afstandsbussen, van het type Zuidtangent en zo meer, rijden tramdiensten. Met weinig haltes. Dus als je moet, ga vooraf. Je kunt er uiteraard onderweg wel op bepaalde plekken uit, maar het ding rijdt snel, stopt maar heel beperkt en veelal op afgelegen industrieterreinen….Plannen is de boodschap, hoe groot of klein die boodschap op zich al zijn zal…

  4. Voor die wat oudere dame viel er misschien niet veel meer te plannen. Voor oudere heren vaak ook niet.

  5. Bob

    Er blijft niets anders over dan zelf een plaszak mee te nemen. Of een incontinentie-luier, dan ziet niemand dat je het doet; kun je het gewoon op je stoel in de wagon laten lopen …

  6. Tja, en dan zijn we weer terug bij Leo’s opmerking: klantgerichtheid en goede dienstverlening zijn zowel bij de Nederlandse als de Duitse “Bahn” nog niet echt gemeengoed …

  7. Nog niet? Ik zou zeggen: niet meer. De NS waren nog tot in de tachtiger jaren prima voor elkaar. Om nog maar te zwijgen van de jaren dertig of vijftig, toen de auto nog niet zo belangrijk was en de spoorwegen gewoon móesten deugen.

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s