Vrachtvervoer

Rijdend over de Autobahn denk ik soms dat deze grote wegen erg praktisch zouden zijn als daar niet steeds die vrachtauto’s waren. Kunnen de goederen niet gewoon per spoor vervoerd worden?
Toen ik onlangs weer eens naast een belangrijke spoorlijn fietste begreep ik dat dat niet kon. Daar passeerde namelijk iedere paar minuten in beide richtingen een trein. De meeste waren goederentreinen; af en toe was er ook een personentrein. Die lijn is dus al vol. Meer vervoer zou daar alleen mogelijk zijn door verdubbeling van het aantal sporen en dat is niet haalbaar.
De regering gaat nu proeven nemen met nog veel grotere en zwaardere vrachtwagens op de Autobahn: de Mega- of Gigaliners. Als die elkaar dan ook nog gaan inhalen (het zogenaamde Elephantenrennen) zullen personenwagens voortaan op de linkerbaan ook 80 moeten rijden.
Die vers aangeschafte te grote vrachtwagens worden natuurlijk weer verboden wanneer één, nee pas wanneer er drie gammele Autobahnbruggen zijn ingestort. Die zullen de zware wagens niet kunnen dragen. De overheid weet dat al lang, maar de gewinzucht is groter dan het verstand.
Beter zou het zijn, minder goederen te vervoeren. De vrachtwagen met Coca Cola die van A naar B rijdt kan weggestreept worden tegen de vrachtwagen met Pepsi Cola die van B naar A rijdt, enzovoort. Al die overbodige spulletjes overal; bah!

(Kent u ze al: die verlagingen van de maximumsnelheid op de Autobahn tot 60 km per uur of minder, met een bordje Brückenschäden erbij? Je ziet ze steeds vaker. De bloeitijd van de Bondsrepubliek ligt alweer geruime tijd achter ons.)

4 reacties

Opgeslagen onder Auto, Duitsland, Trein&tram

4 Reacties op “Vrachtvervoer

  1. Ik was in de afgelopen dagen weer eens actief bij de oosterburen. Reed over verschillende Autobahnen Schlange. Veel te veel vrachtwagens, uit alle windstreken denderen ze in colonne op weg naar hun bestemmingen. Niet ver van Düsseldorf werd er een gesneden door een als een debiel uitvoegende Audi. De combinatie maakte een driftige zwaai naar links, daarbij een voor mij rijdende auto bijna verpletterend. Doordat iedereen niet remde maar stuurde, ik ook, ging het maar net goed. Het is de combi die zorgt voor het gedoe op de snelwegen. Te veel langzame vrachtwagens en mensen die met krankzinnige snelheden en met ware doodsverachting alles aan hun laars lappen en doorraggen. Als het dan mis gaat, is het ook meteen goed fout. De diverse journaals maken er dan melding van. Ook in NL stikt het van de vrachtwagens. Daaraan heeft een Betuwelijn niets kunnen veranderen….

  2. Dit is ook een van de redenen dat ik me een anitiglobalist voel. Dwz transport van kennis vind ik prima, maar transport van water (want cola en die andere meuk is voor 99% water) vind ik grote onzin. Het wordt nog erger als dat water uit Franse of Belgische bronnen moet komen.

    Met cola gaat het overigens al anders. Uit de USA komen siropen die in NL en Duitsland aangelengd worden tot wat wij in de flessen aangeleverd krijgen. Eigenlijk zou die siroop tot in de winkel en tot in mijn huis kunnen en gooien we er zelf 90% kraanwater bij.

    Kan goed, in 1970 kregen we van een Canadese tante bruistabletten die van water sinas maakte. We vonden het fantastisch. Dat kan voor heel veel frisdranken en bespaart erg veel brandstof en ruimte op de wegen.

    Maar ook meubels worden vanuit China hier naartoe verscheept. Die meubels zijn niet te zippen tot koolstof waar je later wat water aan toe kan voegen tot het weer hout is. Ze nemen daarnaast veel meer ruimte dan de losse planken die er voor gebruikt worden. Niet alleen veel vrachtwagens zitten er vol mee, maar ook flink wat containerschepen die er 40 dagen mee varen van Shanghai naar Rotterdam. En dat is altijd nog gunstiger dan het spul op de trein of op het vliegtuig te zetten.

    Mijn oplossing is dat we hier meubels uit Nederland kopen gemaakt van hout uit Nederlandse productiebossen. Die bossen hebben we toch nodig voor voldoende zuurstof en omzetting van de CO2 die we uitstoten. Aanvankelijk zal het met de Nederlandse lonen duurder lijken, maar nu de lonen in China stijgen kan dat wel eens snel over zijn.

    Vrachttreinen raad ik voor 100% af. Vrachtschepen zijn het gunstigste qua verbruik en lawaai. Daarna vrachtwagens die veel flexibeler zijn. Dat kleine prutsbeetje dat per trein gaat zorgt voor veel ellende. Een goederentrein gaat langzamer en is langer. Dat geeft veel meer en veel langer lawaai dan een personenentrein. Geen station is uitgelegd op dat lawaai. Op CS heb je oordoppen nodig als er een staaltrein van de hoogovens langskomt.

    Nee, het is beter als de goederentreinen verdwijnen en er daardoor meer ruimte op het spoor ontstaat, voor personentreinen die sneller en met minder oponthoud kunnen rijden. Dat zuigt mogelijk nog wat auto’s van de autobahn. Die vracht kan dan het beste in schepen en anders vrachtwagens. En dat beetje vrachtwagens extra zal geen indruk maken op de weg. Ik vind wel dat het snelheidsverschil tussen vracht- en personenauto’s moet verdwijnen. Maak van beide 100km/h. Geen reden meer tot inhalen en een betere doorstroming. De mensen die sneller willen nemen maar het vliegtuig of de ICE/TGV.

  3. Ik zou het liefst veel minder gesjouw met goederen zien. In de huizen in het openluchtmuseum, maar ook in de kastelen die ik heb bezocht, is het altijd weer een verademing, een kamer te zien met maar heel weinig spulletjes erin. Maar dat de fabricage van prullenboel zal afnemen is een droom die tijdens mijn leven niet meer bewaarheid zal worden.

    Als de goederentreinen weg zouden zijn wordt het personenvervoer per trein niet noodzakelijk beter. Het spoorwezen is sterk op zijn retour, de Duitse spoorwegen heffen steeds meer verbindingen en soms hele trajecten op, en de ICE stelt ook niet veel voor. Omdat er nog een heleboel olie in Groenland en op de Noordpool gewonnen kan worden zitten we nog wel tien of twintig jaar aan de verbrandingsmotor vast. Het leven wordt er niet gerieflijker op. Maar ik zelf word minder beweeglijk; straks blijf ik gewoon thuis.

    De overlast van vrachtauto’s op autowegen is niet te onderschatten. Er zijn er nu al te veel; als het spoor zou wegvallen wordt het nog ongenietbaarder. 100 km/h met vrachtauto’s? De rechter vrachtauto rijdt 85 kmh, hij wordt ingehaald door een andere die maar liefst 88 rijdt, je kunt wel na gaan hoe lang dat duurt. Voor Nederland is langzaam rijden misschien niet erg; daardoor lijkt het land wat groter. Maar in Duitsland betekent het al gauw dat je uren onderweg bent.

  4. Bob

    Als er geen vrachtwagens zouden rijden, dan zouden de snelwegen veel goedkoper gebouwd kunnen worden en ze zouden veel langer mee gaan. Het is geen sprookje dat een gemiddelde vrachtwagen de weg 100.000 maal (!) zo sterk belast als een personenauto. Met die 60-tonners wordt dat nog erger. Waarom wordt de wegenbelasting niet eerlijk verdeeld naar wegen-BELASTING? Dan zijn we snel van die overlast af. Ik kan er wel mee leven als mijn t-shirts, iPad en televisie duurder worden omdat ze niet meer door uitgebuite arbeiders en kinderarbeid in India, China etc. worden gebouwd.

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s