Minaretten

Keurvorst Carl-Theodor van Beieren en de Pfalz vond het van belang, de tolerantie van de Verlichting tegenover de wereldgodsdiensten ook architectonisch gestalte te geven. Daarom liet hij een grote moskee bouwen in de tuin van het kasteel te Schwetzingen. In 1779 werd ermee begonnen, in 1796 was hij klaar.
Voor godsdienstige doelen werd hij toen niet gebruikt, want er waren geen moslims in de buurt. In 1871 waren die er wel: de Marokkaanse krijgsgevangen uit de Frans-Duitse oorlog namelijk. Toen is er inderdaad gebeden in die moskee, en in de jaren tachtig van de vorige eeuw schijnt hij ook weer gebruikt te zijn.
De bouwmeesters wisten niet goed hoe een moskee eruit moest zien. Het hoofdgebouw had net zo goed een kerk kunnen zijn, maar de minaretten zijn prima gelukt. Overal zijn tableaux met Arabische teksten. Die zijn niet zo goed geworden, omdat de steenhouwers afbeeldingen van papier moesten kopiëren zonder zelf het Arabische schrift te kennen. Het ensemble als geheel is een hoogtepunt in de prachtige kasteeltuin.

6 reacties

Opgeslagen onder Duitsland

6 Reacties op “Minaretten

  1. Daar zou ik zonder de Emigrant niet gauw achter zijn gekomen. Dat Arabisch weergeven zonder het te kennen doet mij denken aan een verhaal van Van Gulik (Murder in Canton), waarin een Chinees zich afvraagt hoe een volk in hemelsnaam zijn gedachten behoorlijk kan uitdrukken als het slechts 28 karakters tot zijn beschikking heeft. Prachtig verhaal, kon ik het maar weer lezen maar al mijn boeken zitten in de opslag.

  2. Leo

    Ik zou zo graag eens iets willen lezen over die geweldige kathedraal die momenteel mag worden gebouwd in Teheran, Ryadh of Mekka….

  3. @ Leo: Welnee Leo, dat zou je helemaal niet graag.

  4. @Irene: Die Rechter Tie-mysteries van Van Gulik heb ik heel lang geleden ook graag gelezen. Maar hier zijn ze natuurlijk helemaal niet.

  5. Fascinerend verhaal, wist ik niet. Ik heb gelijk opgezocht of het ergens in de buurt was, maar helaas….

  6. Het zwaartepunt van Beieren lag toen nog in de Pfalz. Op een dag is het hof verhuisd en toen zaten ze tussen de Dirndls en de Lederhosen.

Reageer

