Genoeg

Net heb ik in mijn korte ego-tekst hierboven geschreven dat ik flink genoeg heb van mijn werk aan de universiteit. Waarom eigenlijk? Ik heb het toch altijd met plezier gedaan? Mijn belangrijkste motivering, althans voorzover ik het zelf kon zien, was het verlangen mensen het onderwijs te geven dat ik zelf nooit behoorlijk heb gehad. Je wilt toch dat de ‘kinderen’ het beter hebben? Natuurlijk kan iemand ook autodidact worden, maar dat kost zoveel tijd! En er blijven dan altijd bepaalde dingen scheef zitten.

Genoeg is het geweest omdat ik steeds ouder word en de studenten steeds jonger. We begrijpen van elkaar niet meer waar we mee bezig zijn. Alleen de hele goede studenten, die schijnen noodzakelijk ook ouderwets te zijn, want daarmee is de communicatie probleemloos.

Wat me bijzonder stoort is de corruptie. Ik weet geen ander woord om de tegenwoordige politiek te benoemen om zoveel mogelijk studenten naar de universiteit te lokken, ze om het even wat te laten leren en dan met om het even wat voor diploma weer te laten gaan. Ook als ze er geen aanleg voor hebben of geen zin hebben en niets leren: studenten mag je niet wegsturen. Pakweg de helft van onze studenten is volkomen ongeschikt om Arabisch te leren; de meesten willen het ook niet eens. Maar eenmaal binnen moeten ze (bijna) allemaal jaren bij ons rondhangen en tentamenbriefjes krijgen, want daarvan is onze financiering afhankelijk gemaakt. Ze hebben ons dus in de hand, en dat weten ze. Het snelle wegsturen dat vroeger werd gepraktiseerd, het liefst in november van het eerste jaar, had grote voordelen. Die studenten konden dan nog iets gaan doen waarvoor ze wél geschikt waren en de docenten hoefden hun tijd niet met hen te verdoen. Want u raadt het al: het meest tijdrovend zijn die studenten waar niets van terecht zal komen. Zonde.

Egypte was ons al voorgegaan. Daar was reeds in de jaren zeventig de universiteit, althans in de alfavakken, tot MAVO-niveau afgezakt, en daar gaat het hier dus ook naar toe.

Oude mannen hebben door de eeuwen heen altijd geklaagd over de teloorgang van het niveau. Schopenhauer jammerde bij voorbeeld over die armzalige studenten, die Griekse en Latijnse teksten alleen nog in vertaling konden lezen. Mijn gezeur zou natuurlijk ook van deze aard kunnen zijn; met die mogelijkheid wil ik best rekening houden. Maar, maar … ik kan toch vergelijken? Ik heb nog altijd een stel scripties van tien, twintig jaar geleden in de kast liggen. En die zijn zo goed! Sommige zouden zo in een tijdschrift kunnen. Dat niveau heb ik de laatste jaren echt niet meer gezien.

21 reacties

Opgeslagen onder Persoonlijk, Universiteit

21 Reacties op “Genoeg

  1. Het kan altijd nog zo zijn dat het toch met je eigen leeftijd te maken heeft. Hoe ouder men wordt des te meer is er om mee te vergelijken. Maar wordt er eerlijk vergeleken? Zaten tussen die oude scripties ook wat waardeloze die weggegooid zijn? Of paste die stijl van toen meer bij jou?

    Daar is natuurlijk een simpele verificatie op te bedenken. Hoe denken de jongere docenten over die oude scripties t.o.v. de huidige?

    Ik was zelf een waardeloze leerling op taalgebied. Leerkrachten klaagden destijds enorm over mij. Ik weet wel dat er iets in de genen zit waardoor oudere mensen steeds meer teleurgesteld raken in van alles. Misschien om zo het naderende verscheiden minder afstotelijk te maken. 🙂

    In de politiek had ik een jaartje terug wel een aardig vergelijk. Er werden integrale uitzendingen van kabinetsformaties op Politiek24 uitgezonden. Teruggaand tot 1960. Ergens in 1967 verscheen Hans Wiegel ten tonele. Ik vond ‘m toen al nix, maar nu pas zag ik dat ie destijds nog ongenuanceerder was dan Wilders nu. Dat was me destijds helemaal niet zo opgevallen. Ik was erg jong en had geen vergelijkingsmateriaal. Later heeft Wiegel tijd genoeg gehad om wat zinniger over te komen en dat is wat we ons nu nog van hem herinneren.

  2. Ja het zal wel overwegend een oudemannenprobleem zijn. Toch bestaan er nog echte wetenschappelijke enclaves, in Oxford, Harvard en dat soort plaatsen. Daar bloei ik meteen op.
    Dat met die genen en dat verscheiden is wel juist ja. Het afscheid wordt steeds makkelijker.
    Jij hebt een geweldig talentalent, dat heb ik allang gezien. Maar er zal iets grondig mis zijn gegaan in de verhouding met de leerkrachten. Misschien had het te maken met je tegenzin in lezen en spellen?
    Ik herinner me de mooie anti-Wiegel poster: ‘Is gehakt soms niet goed genoeg voor jullie?’

  3. Bob

    Eigenlijk is het ideaal: tegen de tijd dat je moet stoppen met werken heb je er ook geen zin meer in. Dan treur je er straks niet over dat je niet meer ‘mag’. Nu is het wel zaak om andere interessante bezigheden te vinden. Een andere sport? Proza schrijven? Muziek? Een studietje? Grote of kleinere reizen?

    Of het niveau werkelijk zakt? Kan ik niet beoordelen. De corrupte die je beschrijft was er in ieder geval vroeger minder, dat is zeker.En die heeft het grote nadeel dat de waarde van een diploma niet meer eenduidig is. Vroeger wist je dat een diplomand een bepaald niveau had; nu kan het so oder so zijn. Dat is voor werkgevers ook lastiger geworden.

    Kun je de slechte studenten niet gewoon laten vallen en negeren? Zodat die niet zoveel tijd kosten? Daar is sowieso geen eer aan te behalen.

  4. Als bezigheden dienen zich aan: doorgaan met de onderzoekskant van mijn werk, schrijven, ook mijn populariserende Leeswerk Arabisch en islam nog volschrijven, voor de paar geïnteresseerde Nederlanders en Belgen. Perzisch leren. Muziek is nooit weggeweest. Reizen interesseert me niet. Sport gaat niet meer. Op proef probeer ik Tai Chi.
    Niet opgelost is nog de vraag, waar te wonen, en zo ja met wie?

    Slechte studenten maken lawaai en oproer en beginnen rechtszaken. Een groot pluspunt is echter: men heeft de aanwezigheidsplicht laten vallen, zodat een hoop lui helemaal niet meer verschijnen.

  5. Bob

    Maak je muziek of luister je muziek?

  6. @Bob: Pijnlijke vraag eigenlijk. Voordat ik naar Duitsland kwam heb ik fluit gespeeld, op vrij hoog amateurniveau. Sindsdien heb ik het ding niet meer aangeraakt. Maar ik luister wel natuurlijk.

  7. Bob

    Dwarsfluit, neem ik aan? Doet er ook niet toe. Een uitstekende bezigheid om weer mee te beginnen als je meer tijd hebt!!! Zoek een stuk uit met piano-begeleiding, dan spelen we het allebei apart in, en we voegen het op de pc samen (geen idee hoe dat gaat, maar dat kan vast wel).

  8. @Bob: Ja, dwarsfluit. Ben er nog niet aan toe, daar weer mee te beginnen. Techniek zal wel erg verroest zijn.

  9. Ha wat leuk. Maar het betreft maar een klein deel van het geheel.

  10. Bob

    Ik heb overigens net geleerd bij xiwel hoe je oude websites/ blogs uit de google cache opvist. Geef maar eens in bij google:

    cache:emigrant.web-log.nl

    (precies zo ingeven)

  11. Trijntje

    bij mij werkt dit niet, dit zo ingeven

  12. Toch is het fiasco van webstreepje wel weer ergens goed voor, anders was ik nooit via de uitwijkpost bij de emigrant terechtgekomen. Bijna met pensioen, prima. Perzisch leren, ja, dat is leuk. Zo heel anders dan Arabisch weer, maar heel interessant.

  13. Naam van een hond, een paardenvrouw! Dag Irene.

  14. Dag emigrant. Jawel, een paardenvrouw geïnteresseerd in taal. Gaat emigrant het stukje ‘Over de schrijver’ nog aanvullen? Voor lezers die nieuw zijn en momenteel niet in het webstreepjelogarchief kunnen snuffelen? U wekt mijn nieuwsgierigheid.

  15. @Irene: Hier dan het kopje bij mijn twitter-account: ghurabalbayn: ‘Still trying to teach Arabic and Arabic literature to German students in a quiet university town. Hope to be pensioned off soon!’ Verder wil ik in het kosmische geruis niet veel over mijn persoon kwijt.
    Misschien zal mijn Leeswerk Arabisch en islam U ook interesseren:
    ghurabalbayn.wordpress.com

  16. Tja, wat moet ik nu zeggen. Mijn studies waren zeer vakgericht. Handel, marketing, PR, communiceren op een wijze die duidelijk is, de open discussie aangaan, maar wel met argumenten en niet omwille van de politiek correcte inhoud. Meer van thuis meegekregen dan door het genoten onderwijs. Want dat was meestal stampen geblazen. Het moest binnen een bepaalde periode in de bol zitten. Daarnaast gewoon werken, carrière maken, zoeken naar verbreding. Ik heb mijzelf nu parttime met de vut gestuurd, doe alleen nog leuke dingen, loop niet meer achter elke prospect-klant aan te hollen. Leuk als het komt, zo niet, eten we er geen boterham minder om. Alleen reizen we dan wat minder ver. Studeren is ook een kwestie van motiveren. Waarom zou je Arabisch studeren? Dat heeft pas zin als je er voor later iets mee kunt. Als ik jonger was zou ik wellicht kiezen voor Chinees. De cultuur bestuderen en de taal proberen te snappen. De nieuwe wereldmacht zal haar invloed in de komende decennis sterker dan ooit doen gelden. Daar berust de macht, het geld, de oude en ver terug gaande cultuur en men gaat pragmatisch om met geloof. Maar ja, voor het hier en nu is het wellicht wat veel. Ook ik word ouder, en ik heb al zoveel interesses….

  17. Ik heb nu testenderwijs twee oude logjes vanuit die cache naar hier overgebracht, maar dat kost zoveel tijd, dat het geen doen is.

  18. @Leo: Ik had als jongen ook graag Chinees gedaan, maar mijn vader vond dat een slecht idee. Communisten enzo. En dat terwijl zijn eigen ideeën in Moskou of Peking niet hadden misstaan … .
    Wat heeft zin, waar ‘kun je wat mee’? Verpleegster, verwarmingsmonteur of bakker worden is duidelijk zinvol, maar de meeste andere menselijke bezigheden zijn totaal overbodig. Gelukkig maar.

  19. @Emigrant – Als de omstandigheden anders waren geweest had ik vermoedelijk nu naast de bekende talen ook de Slavische beheerst. De interesse voor die landen werd al vroeg gevormd. En ik ontdekte redelijk snel de nodige woorden Tsjechisch tot me te kunnen nemen en ook de betekenis nog te begrijpen ook. Ging me beter af dan Frans of Spaans. Maar ja, ook daar hing het geurtje van communisme over en dat was indertijd niet bepaald een aanbeveling…

  20. “Alleen de hele goede studenten, die schijnen noodzakelijk ook ouderwets te zijn”

    Dat herken ik heel erg, als ex-journalist van een universiteitskrant.

  21. @groninganus: Dat doet me deugd, maar begrijp jij ook waarom dat is? Ik helemaal niet.

Reageer

