Hoogtepunten

Een week in Oostenrijk bracht enkele hoogtepunten.

De opera Andrea Chenier op de zogenaamde Seebühne in Bregenz: een fantastisch en perfect uitgevoerd spektakel met overtuigende muziek. Het libretto had een revolutionair onderwerp; de Bodensee diende hier als badkuip voor Marat.

Een wandeling rond het stuwmeer van Silvretta (2030 m.). De weg ernaar toe, over duizend serpentines, was ook mooi, maar toen moest ik wel erg op de weg letten. Twee keer even gestopt in een inham om het uitzicht te genieten.

Een lekkere pot luieren in Längenfeld in het Oetztal, waar een Thermalbad is met uitzicht op weer andere Alpen.

10 reacties

Opgeslagen onder Europa, Persoonlijk

10 Reacties op “Hoogtepunten

  1. Mooie foto’s. In Bregenz hebben ze decormatig weer flink uitgepakt. Ötztal ken ik alleen van het plaatsje waar de Ötz in de Inn stroomt.

  2. Zag je die fietser op de serpentine, Xiwel? Wij spraken boven op de pas (2030 m.) een geoefende fietser die het hele eind naar boven was geklommen. Dat deed hij wel vaker; hij woonde in een dorp verderop. Een tochtje op zondag. Voor hem was het misschien niet zo bijzonder, maar voor zijn jonge buitenlandse vrouw, die nog niet lang fietste, waarschijnlijk wél. Toch had ook zij het klaargespeeld. Het ergste voor fietsers daar lijkt me overigens het gebruik van een nogal smalle weg waarop ook auto’s en motorfietsen rijden.

  3. Ik zie ‘m nu pas als ik de afbeelding in een nieuw venster open. Met de weergave van webminlog gaat het niet goed. Dan mis ik de onderste derde van de foto en kan ik er niet naartoe scrollen.

    Ik ben niet zo’n klimmer, maar tegenwoordig is het met 24 versnellingen wel een stuk eenvoudiger geworden. Het hoogste punt op de fiets was iets van 1600m en toen door een tunnel Spanje in.

    Lastiger vond ik de Yorkshire Moors met hellingen van 33%. Toen had ik nog maar 10 plattelandsversnellingen en werd het lopen omhoog en lopen naar beneden. Want bij zo’n percentage en wat bagage stelden m’n remmen ook niets voor. 🙂

    Tot een procent of 7 kan ik het lang volhouden. Zo was de Brennerpass een makkie. Bij steiler neemt de afstand snel voor me af. Hangt overigens ook van het weer af. Het wil nogal eens uitkomen dat ik juist een flinke helling heb bij veel te warm weer. In dat geval veel last van tekort zuurstof. Ook die keer dat ik met de Fernpass het Inndal uitfietste.

  4. Hoeveel procent de Silvrettaweg is weet ik niet, maar het profiel dat de pagina ‘Quäl dich’(!) aanbiedt doet het ergste vrezen: http://www.quaeldich.de/qdtp/anfahrten/178_274_gradient.gif

    De jonge Thai(?)vrouw van die sportfietser daar boven dacht misschien dat het een voorwaarde was voor een geslaagd huwelijk dat zij zich ook op de de fiets afmartelde. En misschien is dat ook zo.

    Het Ötztal is ook bekend om Ötzi, een prehistorische man die ergens op een gletscher in bevroren toestand is gevonden. Hij was doodgeslagen als ik mij wel herinner. Wat zocht hij ook buiten dat comfortabele dal van hem?

  5. Die verjaarde moord op Ötzi haalde zelfs hier de kranten. 🙂

    Het hoogteverschil is maar 1000 m en het gemiddelde ligt zo rond de 7%, met daarin stukken tot 14%.

    Op diezelfde site vond ik ook de helling naar de Grand Ballon. Die is maar 1400m hoog. Omdat je daar op 400 meter begint is het hoogteverschil eveneens 1000m en die moet je binnen 12km nemen.

  6. trijntje

    Het Oetztal, mijn eerste kennismaking met de Alpen, in 1973; we kampeerden met een stel studenten op een camping aan een beekje in Huben.
    Ik betwijfel of het Aquadome er toen al was.

  7. Nee, dat Aquadome is nog vrij nieuw en hardstikke Feng Shui.

    Ik ben in een vlakte opgegroeid, heb als student een hoop tijd in spartaanse Arabische landen doorgebracht en heb nu een zekere inhaalbehoefte: bergen, mooie en lekkere dingen enz.

  8. Leo

    Dus je was even op weg naar de hemel, maar dan lopend? Lijkt mij wel iets. Mooie wandelingen, muziek, stilte en toch niet te ver van huis. Alles beter dan enorme hitte in een of ander resort waar je gewoon Nederlandse producten kunt krijgen en de basiskleding te genant is voor woorden…

  9. Oostenrijk is koel en zeer beschaafd. Een wat welgestelder en bergachtiger Duitsland eigenlijk.

  10. Leo

    @Emigrant – Ik ken er slechts de omgeving van Salzburg en Innsbruck. Verder nooit geweest. Wat me wel opviel dat het landschap er heel anders is dan bij ons in Flevoland of zo. En dat ze er heerlijke aardappel/knoflooksoepen serveerden…

Reageer

