Slapen

Al twee nachten niet goed geslapen, en het is al vaker gebeurd. Het gaat zo: ik lees als altijd een paar bladzijden lichte kost in bed tot mijn ogen zwaar worden en ik de slaap voel komen. Dan leg ik het boek weg, doe het licht uit en draai me op mijn zij. Het nieuwe is: vanaf dat moment ben ik helemaal niet slaperig meer, maar alleen nog wakker. Nee, ik tob nergens over, ik denk aan helemaal niets, ik lig daar maar. Later slaap ik dan toch nog in, maar word ook weer heel vroeg wakker en dan is er geen weg meer terug. En dat terwijl ik vroeger niets beter kon dan slapen. Is dit het begin van de senile Bettflucht?

6 reacties

Opgeslagen onder Persoonlijk

6 Reacties op “Slapen

  1. Leo

    Trucs; niet iets eten of drinken na 8 uur ‘s-avonds. Kijk naar de Nederlandse tv zenders, lees een boek met een wat meer ontspannende inhoud, denk niet te veel na, zorg voor een altijd frisse slaapkamer, drink een half glas lauw water….en zie….je valt vanzelf om….

  2. Ja, dat met dat eten en drinken is vast een goede tip … . Ik ben nogal een eter/drinker en dat is duidelijk niet goed voor de gezondheid. De rest pas ik al toe, behalve dan de Nederlandse tv zenders, die ik hier niet kan ontvangen.

  3. Bob

    Als je overdag niet moe bent, dan is het toch helemaal geen probleem? Je hebt dan gewoon minder slaap nodig. Ga later naar bed en sta vroeger op.

    De wiki is een beetje tegenstrijdig over de senile Bettflucht (wat een naam). Aan de ene kant zeggen ze dat het normaal is dat oudere mensen minder slapen, aan de andere kant zeggen ze dat middagslaap een goede oplossing is.

    Probeer niet tegen de natuur te vechten, dat verlies je.

  4. Nee dat lukt niet, ik ben dan ’s morgens zo moe dat ik voor elf uur helemaal niets waard ben. Het zal zich moeten uitkristalliseren.
    Eindelijk tijd voor mijn memoires? Of een wereldrijk stichten? Alexander de Grote had maar heel weinig slaap nodig en die zoop!

  5. Een probaat middel is een avondwandeling door een zuurstofrijke bosomgeving en het liefst na een regenbui. Afhankelijk van het weer kan er wel eens weinig zuurstof in een woning, scholen en boomarme gebieden zijn. Veel groene planten in huis kan ook goed werken.

  6. Ook een goede raad en goed realiseerbaar, want achter mijn woning verrijst een beboste heuvel.

Reageer

