Fietsen voor oudjes 2

Een heel klein fietstochtje maar vanmiddag, maar wel iets bijzonders. Ik heb met een gehuurde Flyer electrische fiets met acht versnellingen een proefrit gemaakt. Ditmaal met een gemene helling erin, die ik anders vol ontzag laat liggen. Nu ging het in de laagste van de acht versnellingen tamelijk gemakkelijk. Met toch nog redelijk trappen bereikte ik daar een snelheid van acht, op een plek zes km per uur. Met zo’n fiets  kom je in delen van het land die anders ontoegankelijk blijven.

Ik ben onevenredig moe geworden van dat kleine tochtje. Misschien was dat omdat ik wat bevangen was en soms vergat adem te halen. Het voelde ook niet aan zoals mijn eigen paard. Vreemd, wat was er mis aan die rit? Bij een normale fietstocht heb ik meestal twee of drie hellingen te bestijgen. Dan slaat mijn hart sneller, wat een trainingseffect geeft. Tijden de afdaling kan ik dan weer uitrusten. Vandaag heeft mijn hart niet sneller geslagen. Ik vond het maar verwennerij zo, maar als je eenmaal zo’n ding hebt schakel je hem waarschijnlijk niet uit als het niet moet.

Ik ben ook nog even naar mijn eigen woning gereden, in de laagste versnelling en zonder de elektromotor. Dat was heel zwaar, bijna niet te doen. Op mijn gewone fiets lukt dat zonder gehijg in de op een na laagste van 24 versnellingen.

12 reacties

Opgeslagen onder Fietsen, Persoonlijk

12 Reacties op “Fietsen voor oudjes 2

  1. Ik kan wel een paar verklaringen verzinnen, maar weet natuurlijk niet of dat de redenen zijn.

    Allereerst is zo’n fiets zwaarder. Mijn fiets weegt 14kg zo’n flyer ruim het dubbele. Dus de banden moeten iets harder om dat extra gewicht te compenseren. Ik weet niet of er speciale vering in zit, maar dergelijke vering kan als het tegenzit trapkracht absorberen. Mijn fiets heeft dan ook geen vering.

    Eigenlijk zou die niet zwaarder moeten trappen met de motor uit. Toch hoor je bij veel electrische fietsen dat dat wel zo is. Ik heb de indruk dat een uitgeschakelde motor als generator gaat werken en dus het fietsen belast. Is alleen op te heffen als je de motor mechanisch kan ontkoppelen.

    Zelf vind ik het belangrijkste bij een fiets de zithouding. Als die niet goed is, dan vreet dat ook energie. De meeste mensen op een electrische fiets vind ik vreemd (en dus misschien wel verkeerd) zitten.

    Op mijn gewone fiets stap ik onder de 9km/h af. Lopen (met kleine passen) gaat nog wat langzamer, maar neemt dan wel minder energie.

  2. Er zat veel vering in, heel comfortabel, maar dat zal inderdaad energie geabsorbeerd hebben.
    Een verschil is natuurlijk dat ik normaal een fiets met derailleur en 24 versnellingen heb. Deze had een naafversnelling met acht. De laagste daarvan was blijkbaar nog niet zo laag als die van mijn eigen fiets.
    Ik heb me voorgenomen nog eens zo’n ding te huren en dan een lange dagtocht te maken.

  3. Leo

    Het blijft tobben met die nieuwe technieken. Vrouwlief heeft zojuist een nieuwe fiets gekocht. Een zgn. hybride. In tegenstelling tot wat je bij auto’s dan ziet zit hier geen elektromotor in, maar heeft het ding zes normale versnellingen en aan de linkerkant nog eens vier, met aanduidingen als ‘terrein’, onverhard en zo. Handig als ze weer eens naar de AH toe rijdt….

  4. @Leo: Ja, zoiets is heel praktisch in heuvelachtige gebieden. Je moet er even mee leren omgaan. En dan een paar passende hellingen erbij zoeken.

  5. Leo

    @Emigrant – Ik zet haar morgen dan maar op de trein naar Limburg, want heuvels hier zijn uiterst zeldzaam..

  6. Bob

    Ik begrijp niet hoe het kan dat je hart niet sneller slaat, maar dat je toch onevenredig moe wordt. Dat is eigenlijk tegenstrijdig.

    Die heuvel van 600 meter is natuurlijk een erge klim. Ik kan me goed voorstellen dat dat zelfs met de ondersteuning toch nog zwaarder is dan de route die je normaal fietst.

    Ja en dan telt natuurlijk het gewicht van die fiets, zoals xiwel zegt. Ich schat dat zo’n elektrische fiets met akku een goeie 10 kg zwaarder is. Dat merk je als je de motor uitzet.

  7. Die tegenstrijdigheid begrijp ik ook iet Bob. Het is duidelijk dat ik nog eens een rit moet maken, om het beter te begrijpen. Het waren overigens geen 600 meter hoor, maar iets in de driehonderd.

  8. Die hoogste top is 334m, maar er lijkt 534 te staan. De eerste klim is een hoogteverschil van 141 meter, de 2e van 88 meter. Dat moet te doen zijn. 🙂

    Zelf heb ik overigens ook een 24-gang. Dat betreft 21 versnellingen en 3 vertragingen. Die laatste 3 gebruik ik nooit, om vooruit te komen moeten je als een razende malen. Auto’s hebben overigens helemaal geen versnellingen, alleen vertragingen. (Lijken wel treinen 🙂

  9. Dat maaien wordt meteen al minder razend als je tegen een helling opgaat.Bovendien is dat voor mijn slechte knie soms net lekker: veel bewegen, weinig kracht zetten.
    In mijn huidige toestand zijn zulke hellingen zonder hulp niet meer te doen … De eerste helling had ik altijd gemeden; de tweede neem ik soms toch, maar dan moet ik een stuk duwen.

  10. Bob

    Verrek, ik had zelfs 634 meter gelezen.

  11. Stukken van 11% hakt er zeker in, je kan beter dat rondje in de tegenrichting doen.

  12. Dat ben ik mij bewust Xiwel, dat doe ik normaal ook, maar deze keer wilde ik juist die electrofiets eens testen en hem meteen een zware opgave geven.

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s