Mormeldier

Het was geen déjà-vu, het was een mormeldier.
De film Groundhog day wordt soms ook in Nederland vertoond, maar in Duitsland heeft hij bijna een cultstatus. Misschien ligt het aan de pakkende titel: Und täglich grüßt das Murmeltier. U kent het verhaal: in een Amerikaans stadje moet een journalist de jaarlijkse Groundhog1 day verslaan. De volgende dag wordt hij op dezelfde dag wakker, alles gebeurt precies zoals gisteren, en de volgende dag ook, tot hij een uitweg vindt. De Duitse televisie viert dit thema door elke avond wel ergens op een net dat mormel te vertonen.
Vrijdag reed ik naar het Noorden en besloot even koffie te gaan drinken in Winterberg. Waarom? Het ligt maar een uur van mijn woning vandaan en moe was ik nog niet. Maar het nogal lelijke toeristenplaatsje heeft minstens tien café’s. De huiveringwekkende charme van dit oord is dat er veel Nederlandse toeristen doorheen schuifelen, type Henk en Ingrid, hongerig naar heuvels en appeltaart. En natuurlijk altijd op zoek naar koopjes, die speciaal voor hen de berg op worden gesleept. ‘Kijk eens Ans, wat een beeldig hesje!’ — zoiets hoor ik anders nooit, en daarom stop ik soms even in Winterberg.
Koffie dus. Ik koos voor een Italiaanse ijssalon, dacht ik tenminste, waar ik koffie en een tosti bestelde. Dat viel tegen: de serveerster lachte vals, de koffie was Italiaans noch lekker en de tosti smaakte gruizig. Een jonge moeder riep iedere twintig seconden haar peuter die tussen de tafeltjes kroop: Emily! Emily!
Maar het ergste was: toen ik daar een tijdje zat besefte ik dat ik bij mijn vorige stop in Winterberg in precies hetzelfde café gezeten had en even ontevreden was geweest. Het was een mormeldier dat mij in zijn greep hield; ik had niets geleerd. Het zal mij nog wel eens te pakken nemen. Ben nog niet rijp voor iets anders.

1. groundhog = (Wald)murmeltier = bosmarmot = marmota monax, een Amerikaans dier.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Duitsland, Persoonlijk

Reageer

