Voorjaar

Het is voorjaar! Vanacht nog -7, maar nu dooit het. De witte kledder op mijn balkon verandert in water. De wegen zijn onbegaanbaar door regen op de nog ijzige ondergrond, maar dat zal in een paar uur voorbij zijn. Straks weer gewone schoenen aan, de sneeuwklossers kunnen de kast in. Lopen, fietsen, zomaar ergens naar toe gaan waar ik niet heen hoef. Op de brug naar de watervloed gaan kijken bij voorbeeld, en naar de kapper.
Ja ja, de kou zal weer terugkomen, maar eerst een weekend Frühlingserwachen. En dan is het al bijna maart.

1 reactie

Opgeslagen onder Klimaat

Een Reactie op “Voorjaar

  1. (Geredde reacties:)
    Bob 01/06/2011 02:49:20 PM
    Bijna maart? Sie sind wohl ein wenig zu optimistisch, Herr Emigrant. Dit is slechts een tijdelijke dooiperiode, daarna komt de winter dubbel en dwars terug.
    Overigens is er vandaag voor heel Thüringen een Amtliche Unwetterwarnung uitgegeven wegens ijzel, sneeuw en storm. Collega’s van mij stonden vanochtend anderhalf uur in de file in Eisenach. Op het moment is het weer echter rustig bij mij.
    —–
    emigrant 01/06/2011 05:02:04 PM
    Ja dat we zo geheel zonder tot God te smeken een vervroegd voorjaar zouden krijgen geloof ik ook niet, maar anderzijds, als je het niet heraufbeschwörst komt het nooit. Goed, de gewone schoenen heb ik nog even uitgelaten, want overal op straat is kledder, maar het dooit flink hier. Morgen weer gewoon lopen dan.
    —–
    Leo 01/08/2011 05:52:53 PM
    Hier was het vandaag 10-12 graden. Net lente. Ik zag vanmiddag muggen vliegen boven de struiken in de tuin.
    De hele komende week blijft het kwik op voor-lenteachtig niveau. Niks gekwek over Elfstedentochten en zo meer. De wegen zeer goed berijdbaar, de stoepen weer begaanbaar als in de zomer. Van mij mag de lente morgen beginnen.
    —–
    emigrant 01/08/2011 08:03:06 PM
    Hier dooit het ook heel flink, ook ’s nachts. Wat mij verbaast is dat de sneeuw zo langzaam wegsmelt. Er is vast een natuurkundige verklaring voor.
    —–
    Leo 01/09/2011 01:27:21 PM
    Ja, dat is net zo als bij die gletsjers. Die dooien volgens de ‘deskundigen’ ook heel langzaam. Op elkaar geperste sneeuw of ijs houdt het langer vol dan dat verspreide spul op straat.

Reageer

