De rechtse kerk

De rechtse kerk had in Hongarije de verkiezingen gewonnen en maakt langzamerhand beleid. Nu reeds heeft zij de persvrijheid opgeheven. Alsof Berlusconi nog niet genoeg was! Zo gaat Europa langzaam naar de knoppen, en dat zonder enig ingrijpen van buitenaf.
Er is nog een andere sterke kerk in Hongarije, de katholieke. In Polen was die indertijd heilzaam als tegenstander van het communisme. Maar te vrezen is dat zij nu eerder zal samenwerken met die democratisch gekozen rotregering.
Wat gaat er nu gebeuren? Er zal dus een Hongaarse radio- en televisiezender in Wenen moeten komen. Joden en Zigeuners zullen vermoedelijk graag emigreren. Andere nette Hongaren toenemend ook, zodat de achterblijvers gemiddeld nog akeliger worden. Zulke dingen. De EU zal zonder twijfel werkeloos toezien.

1 reactie

Opgeslagen onder Europa, Politiek

Een Reactie op “De rechtse kerk

  1. (Reacties gered uit ouder weblog):

    Bob 12/22/2010 08:44:53 AM
    Die zender in Wenen begrijp ik even niet. Om daarvandaan de Hongaarse bevolking te informeren bedoel je?
    —–
    emigrant 12/22/2010 09:29:50 AM
    Ja.
    —–
    Marjan 12/22/2010 02:47:20 PM
    Oei wat een populistisch stukje!

    Inperken van persvrijheid is natuurlijk verkeerd. Inhoudelijk vind ik de voorgestelde maatregelen voor een deel niet eens zo onverstandig maar pers hoort vrij te zijn en uit eigen vrije wil nette journalistiek te bedrijven.
    En internet? Hoe gaan ze dat doen?

    In Nederland hadden we een jaar of zo geleden een flinke rel toen Mark Rutte voorstelde om de vrijheid van meningsuiting nog verder te verruimen. Het land was te klein.

    Zijn mensen die een hekel hebben aan joden en/of zigeuners akelige mensen? Of alleen als ze ook nog eens rechts gestemd hebben?
    —–
    emigrant 12/22/2010 04:53:00 PM
    Is mijn stukje populistisch of de nieuwe Hongaarse regering?
    Zigeuner- en jodenhaters hoeven niet rechts gestemd te hebben om akelig te zijn, maar zo’n regering in het zadel helpen maakt het duidelijk akeliger.
    Ze zijn in Hongarije al wat verder dan in Nederland. Zie bij voorbeeld http://de.wikipedia.org/wiki/Magyar_G%C3%A1rda
    http://en.wikipedia.org/wiki/Jobbik
    De info op die bladzijden is alweer verouderd. Enerzijds omdat dit soort clubs onder of in de nieuwe regering onvermoede kansen krijgt. Anderzijds omdat ze onder elkaar verdeeld raken, God zij dank.

    —–
    Marjan 12/22/2010 05:49:45 PM
    Het lastige is dat mensen met ‘foute denkbeelden’ als mens vaak helemaal niet zo akelig zijn.

    Ze zijn vaak selectief blind, verkeerd voorgelicht, gehersenspoeld, boos of bang, gelovig.
    Dat maakt democratie een gevaarlijke sport.
    —–
    emigrant 12/22/2010 07:07:44 PM
    Wie door dat soort mensen bedreigd wordt zal zich in het algemeen weinig interesseren voor hun zielenleven of persoonlijke omstandigheden.
    —–
    Xiwel 12/22/2010 07:53:26 PM
    Wenen is ook niet alles. In Oostenrijk, Zwitserland en Liechtenstein zijn ook flink wat nationalisten die weinig ophebben met buitenlanders. Kroatië is mogelijk nog erger. Dus dat Hongarije naast Italië meedoet is niet zo raar. Die zender zal dus wel naar Ljubljana moeten. Of is dat ook al zo’n eng land aan het worden?
    —–
    Marjan 12/22/2010 09:26:52 PM
    Emigrant, die laatste reactie laat zien dat je inderdaad al lang weg bent uit Nederland.
    —–
    Bob 12/22/2010 10:51:52 PM
    @Marjan: Hoezo?
    —–
    Marjan 12/23/2010 06:55:57 PM
    @Bob, hier in Nederland heb je verbijsterend veel mensen die, ook al zijn ze zelf slachtoffer van bedreiging, overval, mishandeling etc.., begrip, sympathie en medelijden voelen met de dader, vooral als de dader een kleurtje heeft.

    —–
    emigrant 12/23/2010 07:42:48 PM
    Wat een grappig volk toch, die Nederlanders. En intussen zo schreeuwen …
    —–
    Marjan 12/23/2010 08:56:26 PM
    Dat zijn anderen, die schreeuwers maar daar schreeuwen veel mensen die vinden dat ze niet schreeuwen weer over.
    —–
    Marjan 12/23/2010 10:19:01 PM
    Ik lees net in NRC boekenbijlage een interview met de Duitse Juli Zeh die jaloers is op het ‘geschreeuw’ in Nederland. Ze schreef samen met nog iemand een pamflet dat in het Nederlands Aanslag op de vrijheid heet. Ze vindt Duitsers ‘door en door xenofoob’.
    Een citaat uit het interview:

    ‘Dat is niets anders dan politieke correctheid. Het zegt niets over wat mensen voelen. Ik ben eerlijk gezegd nogal jaloers op landen als Nederland waar het debat open is en waar je tenminste ziet en hoort hoe mensen werkelijk denken. Hier zal iedereen je verzekeren dat ze niets tegen buitenlanders hebben, maar intussen zijn ze vervuld van ressentiment. Het zou beter zijn wanneer ze hun hart konden luchten.’

    —–
    emigrant 12/24/2010 09:41:39 AM
    Ja, verzwijgen heeft ook nadelen. Maar de Duitsers houden niet zo vaak hun mond hoor. Ik vind dat ze heel vaak expliciet hun bezwaren tegen buitenlanders luchten. Het is overduidelijk dat ze door en door xenofoob zijn. Misschien zijn alle inwoners van grote landen dat. Nederland en Scandinavië waren dat niet, maar dat is nu anders geworden.
    —–
    Marjan 12/24/2010 12:13:13 PM
    Hoe xenofoob Duitsers zijn weet ik niet.
    De meeste Nederlanders hebben nog altijd hun open, nieuwsgierige en welwillende houding tegenover buitenladers. Ook de meeste PVV-ers stemmen niet op PVV omdat ze xenofoob zijn of iets tegen buitenlanders hebben. Ook PVV-ers hebben geen moeite met hun Poolse klusjesman, hun Turkse kleermaker, Indische buurman, Surinaamse juf op school etc..
    Steeds meer Nederlanders hebben een hekel aan met name Marokkanen en dan vooral de ‘bontkraagjes’. Steeds minder Nederlanders hebben zin om zich aan te passen aan het geloof van immigranten.
    Steeds meer Nederlanders vinden dat ‘we’ de immigratie en integratie helemaal verkeerd aangepakt hebben. Met xenofobie heeft dit niets te maken. Diezelfde mensen zitten over een paar maanden weer all inclusive in Turkije en komen terug met verhalen over de vriendelijke bevolking.
    Veel Marokkanen en Turken hebben een hartgrondige hekel aan Nederlanders/Westerlingen. Dat is in mijn ogen een groter probleem. Ik probeer het niet als persoonlijk kwetsend te ervaren maar ik vind het wel erg moelijk omdat je als gezin met kinderen wel vrij intensief met elkaar samen leeft.
    —–
    emigrant 12/25/2010 12:54:41 PM
    Wederzijds veel hekel en toch niets met xenofobie te maken. What is in a name?
    —–
    Marjan 12/25/2010 08:01:16 PM
    Het kan belangrijk zijn om dingen bij de goede naam te noemen, bijvoorbeeld als je iets wilt oplossen.
    Je behandelt diarree ook anders dan verstopping ook al kan het allebei buikpijn met zich mee brengen.
    —–
    emigrant 12/25/2010 08:53:15 PM
    Vreemdelingenhaat lijkt mij een uitstekende naam voor het verschijnsel; xenofobie wat minder (fobie=vrees), hoewel die ook niet geheel onzinnig is. Maar ik weet al dat je het er niet mee eens bent; je hoeft het niet nogmaals uit te leggen.

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s