Onderwijs voor de integratie

Islamitische godsdienstleraren en imams moeten volgens de Duitse regering in Duitsland worden opgeleid. Zoals katholieken en protestanten aan een universiteit theologie kunnen studeren, zo moeten ook moslims dat kunnen doen. Er moeten geen leraren en imams meer worden ingevlogen: geen onderontwikkelde zulthoofden, en ook geen in Ankara goed opgeleide personen die het verlengstuk van de Turkse regering zijn.
Dat horen we al jaren maar er gebeurde niets. Man höre und staune: nu gebeurt het ineens wel. Er is geld, er zijn concrete projekten, in drie steden wordt er per september een opleiding gestart. Voordat de eerste leraren of imams van de band rollen zal nog een paar jaar duren; dat gaat werkelijk niet vlugger. Maar op dit gebied gebeurt er nu werkelijk iets. Volgend jaar is voor Duitse begrippen snel.
Universiteiten uit heel Duitsland konden solliciteren naar die opleiding en er is zelfs een zekere concurrentiestrijd geleverd. Alsof het een lolletje is, zo’n opleiding in huis te hebben. Maar ja, het kan universiteiten allang niet meer schelen wat ze onderwijzen, als het maar geld oplevert. Marburg had ook gesolliciteerd maar was niet uitverkoren. In januari komt reeds de tweede ronde; dan gaat er weer een aanvraag de deur uit. De regering van de deelstaat staat geheel achter Marburg, al was het alleen al om te voorkomen dat Frankfort het krijgt. Daar zitten namelijk de ‘Turken’, en er moet nu een puur Duitse Islam komen. Als het geld niet uit Berlijn komt, wil zelfs de deelstaat ervoor dokken.
Er is bij de overheid veel misplaatst optimisme. De Ministeres van Onderwijs meent dat in die opleidingen een historisch-kritische opvatting over de koran onderwezen moet worden, zoals bij de christenen over de bijbel. Dat kan ze vergeten, of het wordt meteen matten. Maar bovendien: wie moet dat dan doen? De christelijke theologie kan beschikken over vele modern getrainde docenten; de islamitische nog niet. Alleen in de USA zijn er een paar. Maar toch: de wil is er en, o wonder, er gebeurt iets. Een verstandig besluit.
Voor het eveneens broodnodige taalonderwijs, waarvan ieder politicus tegenwoordig de mond vol heeft, was het zeer bescheiden jaarbudget al in september opgebruikt. Er komt geen cent bij, ook volgend jaar niet. En dat terwijl er tienduizenden mensen op wachtlijsten staan voor een (vrijwillige) cursus Duits. Dat betreft een zeer eenvoudige beginnerscursus. Er zouden ook vervolgcursussen moeten komen, maar daar heeft blijkbaar nog niemand aan gedacht. Voor de liberalen onder u: ook zelf betaald privé-onderwijs ‘Duits als tweede taal’ is nauwelijks te krijgen. Veel te weinig opleidingen, en voor een deel zijn die in handen gevallen van twijfelachtige … migranten. Die hadden tenminste de markt geroken; maar ja, ervaring in bij voorbeeld de autobanden-branche qualificeert nog niet voor het taalonderwijs.
Van de onlangs aangekondigde erkenning van buitenlandse diploma’s horen we niet meer. Mevrouw Merkel heeft gezegd dat die op de integratie-topconferentie van volgend jaar weer te sprake komt. Kortom, dat gaat niet door.
Opmerkelijk is dus dat ook hier alleen de religieuze kant van het ‘integratie-probleem’ als urgent wordt gezien. Al het andere mag verder in de blubber blijven steken.

1 reactie

Opgeslagen onder Duitsland, Europa, Godsdienst, Politiek

Een Reactie op “Onderwijs voor de integratie

  1. Geredde reacties)

    AUTHOR: Marjan     DATE: 11/04/2010 01:58:06 PM
    Vind je niet dat je als je een relevant blog schrijft zoals dit, dat het goed zou kunnen zijn een groter podium te zoeken?
    Ik heb de neiging om linkjes naar dit log te gaan rondmailen en twitteren en zo maar dan krijg je ook weer fanatici over de vloer…..
    —–
    AUTHOR: Bob     DATE: 11/04/2010 02:07:42 PM
    Als er zo’n opleiding in Marburg komt, dan is dat waarschijnlijk ook een oppepper voor je eigen vakgebied?

    Interessant dat er zoveel vraag naar Duitse taalcursussen is. Een gat in de markt dus. Met de Duitse strenge regels op opleidingsgebied zal dit gat helaas wel niet zo snel gevuld worden.
    —–
    AUTHOR: emigrant     DATE: 11/04/2010 03:47:22 PM
    @Marjan: Omdat het over Duitsland gaat had ik niet direct aan relevantie voor Nederland gedacht. Nederland is met die islam-opleidingen ook al wat verder, bijv. aan de VU. Maar als je het wilt linken, mij best hoor. Tegen fanatici ben ik al jaren immuun; een voordeel van mijn studie.

    @Bob: Een gat, inderdaad. Er zijn denk ik best een hoop goede taalleraren. Veel Letterenstudenten, die wel aanvoelen dat ze met Italiaanse poezie e.d. geen droog brood kunnen verdienen, hebben zich ook in “Duits als tweede taal” bekwaamd. Maar als er van overheidswege geen infrastructuur wordt geschapen en er in de prive-sector alleen modderige instituten zijn komen ze toch niet aan de bak. Daar moet nog aan toe worden gevoegd, dat leraren “Duits als tweede taal” slecht betaald worden: ze krijgen minder dan een schoonmaakster en nooit ergens een vaste aanstelling.

    Is die islamopleiding leuk voor mijn vakgebied? Ik maak me daar nog grote zorgen over, vooral als er een vermenging zou plaats vinden tussen de gelovige, theologische vakken enerzijds en de religievrije filologische anderzijds. Die moeten wel scherp gescheiden blijven vind ik.
    Zelf zou ik heel goed in staat zijn de bedoelde historisch-kritische korankunde te doceren, maar ik waag er mijn gezondheid niet aan. Er zijn al enkele koppen gerold door protesten van woedende moslims enz. Ik vind het goed dat die nieuwe opleidingen er komen; het lijkt me goed voor West-Europa, maar ik blijf zelf liever wat op afstand. Dat gehoereer om geld bevalt me helemaal niet. Ik zal ook niet gevraagd worden, want omdat ik niet tot gezwatel en gezwachtel neig, geld ik hier als moslim-vreter. Maar ik ga sowieso met pensioen, dus ik hoef het niet meer mee te maken. In geschrifte zal ik graag nog het een en ander bijdragen.
    —–
    De kwestie die wordt opgeworpen in de laatste zin van mijn blog: hoe belangrijk is de religie voor de integratie, daar wil ik nog eens op terugkomen. Maar pas volgende week, nadat ik gedineerd heb met een godsdienstwetenschapster van wie ik op dit gebied interessante info verwacht.

    —–
    AUTHOR: Xiwel     DATE: 11/04/2010 07:42:11 PM
    Ik had idd begrepen dat NL al eerder begonnen is met Imamopleidingen. Of die onafhankelijk blijven van invloeden uit Saudi-Arabië vraag ik me wel af. Mensen in dat land hebben erg veel geld over voor hun goede doel.

    Je verhaal is duidelijk. Ik kijk er niet van op gezien de laatste uitingen van Merkel op dit gebied. Net als Wilders en Blair heeft ook zij de wereld versimpeld tot de ‘gevaarlijke’ moslims als opvolger van de ‘gevaarlijke’ communisten.
    —–
    AUTHOR: Emigrant     DATE: 11/04/2010 10:16:43 PM
    @Xiwel: De autoriteiten in beide landen doen hun best, Saudi’s en hun invloed te weren. Wanneer een degelijke vooropleiding verlangd wordt is dat ook niet zo moeilijk. De militanten zijn meestal slecht geschoold en vallen door de mand. In Duitsland was overigens al eerder een Saudische zog. ‘academie‚’ wegens opruiende leerstof gedwongen te sluiten.

    Of Merkel zo eenzijdig denkt betwijfel ik. Maar zij moet de rechter vleugel van het CSU bij de les houden. Na elke conservatieve uitspraak doet zij een redelijk progressieve. Vandaag bij voorbeeld dat er meer migranten onder de ambtenaren moeten worden opgenomen.
    Wat Blair eigenlijk wilde weet ik niet, maar of hij bang was voor moslims? Hij heeft tijdens zijn bewind veel geld toegespeeld aan islamitische opleidingen, die echter helaas door de foute mensen werden bedreven. Ik denk eerder dat hij een kip zonder kop was.
    —–
    AUTHOR: Marjan     DATE: 11/04/2010 10:23:39 PM
    Jij geldt als moslimvreter? Mijn hemel.

    Kun je wel opschieten met degenen die wel zwatelen en zwachtelen?
    —–
    AUTHOR: Marjan     DATE: 11/04/2010 10:29:45 PM
    Je hebt misschien wel gelijk. In Nederland zijn we nogal met onszelf bezig de laatste tijd.
    Sappige, hysterische stukken verkopen ook nog eens beter.
    —–
    AUTHOR: emigrant     DATE: 11/04/2010 10:49:45 PM
    @Marjan: Nee, met zwachtelaars en dergelijke kan ik niet overweg. Dat speelde indertijd ook een rol toen ik naar Duitsland verhuisde. Na Nederland was en is Duitsland wel een verademing, in dat opzicht.
    —–
    AUTHOR: Leo     DATE: 11/05/2010 08:25:30 AM
    Het lijkt mij een groot goed dat er puur-Europese, dus meer liberale en ook wat vrijblijvender opleidingen komen voor imams. Om ze net als de andere voorgangers van al wat oudere kerken meer te kunnen laten functioneren als open-minded bliksemafleiders van alle middeleeuwse gedachten die nog steeds het merendeel van de gelovigen beheerst. Ook in Nederland is zoiets, maar of het nu echt iets heeft opgeleverd is de vraag. De meeste gelovigen uit landen waar dit geloof tot de cultuur behoort willen helemaal geen liberalisatie. Die sturen hun kinderen naar als slecht bekend staande moslimscholen, maar weten dan (..) wel dat het geloof zuiver wordt bijgebracht. Bij twijfel niet inhalen en die twijfel wordt gezaaid als je bijvoorbeeld Turken en Marokkanen oproept om het geloof puur te blijven beleven, het tweede paspoort in ere te houden, en vooral niet zo sterk te integreren. Want integratie houdt toch een verwijdering in t.o.v. het geloof. En die twee dingen wil men in nieuwkomerkring liever niet scheiden. Daarbij, het geloof wordt pas interessant als je de twijfel toestaat, de filosofie over bepaalde teksten heen durft te laten komen. Zoals ik ooit ontdekte dat veel van het scheppingsverhaal niet kon kloppen. Toen begon mijn twijfel, werk ik minder kerks. Tot nu toe kon niemand me uitleggen hoe, als je het zuiver benadert, Adam en Eva aan nakomelingen zijn gekomen als die niet met elkaar een incestueuze relatie aan zijn gegaan. Opmerkelijk natuurlijk. Maar een ware gelovige zal nooit twijfelen…die neemt aan.
    —–
    AUTHOR: emigrant     DATE: 11/05/2010 08:39:41 AM
    @Leo: Je kunt de resultaten van de Nederlandse imamopleidingen nog niet beoordelen, Leo. Ze zijn pas een paar jaar geleden geopend, de eerste afgestudeerden moeten nog aan de slag. Beluister ik bij jou een verlangen naar slecht nieuws?

    Hoe weet jij dat moslims geen liberalisatie willen? Kén jij dan die nieuwkkomerkring? Toch hoogstens uit de media, en die zijn in Nederland over dit onderwerp volledig onbetrouwbaar.
    —–
    AUTHOR: trijntje     DATE: 11/05/2010 04:50:07 PM
    Een beetje off topic: ik denk dat het aantal paspoorten dat iemand heeft weinig zegt over zijn of haar positie en inburgering in het land waarin hij of zij woont.

    Ik denk verder dat het haast onmogelijk is om een algemeen beeld te schetsen van het al of niet liberaal denken van moslims, christenen, atheïsten; of van Turken, Chinezen, Surinamers, enzovoort.

    En voor mij is ook niet het grote ideaal een samenleving waarin iedereen liberaal is.

    Ik vind het wel van belang dat ieder de vrijheid heeft om zich te verdiepen in allerlei religies en wereldbeschouwingen, of hoe je het ook maar noemen wilt. En ook de vrijheid om daarin eigen keuzes te maken.

    Ook als dat keuzes zijn die ingaan tegen hoe ik mijn plaats inneem in kerk en maatschappij.

    Ik weet dat er Marokkaanse meisjes, Turkse jongens, Afghaanse asielzoekers zijn, die een HEAO-opleiding volgen en stage lopen bij het ingenieursbureau van mijn broer.
    Hij vindt het heel boeiend om met al deze verschillende mensen op te trekken.
    —–
    AUTHOR: trijntje     DATE: 11/05/2010 04:51:10 PM
    Ik realiseer me nu dat het misschien geen HEAO opleiding is, op een ingenieursbureau, maar het zijn in elk geval studenten aan HBO-opleidingen.
    —–
    AUTHOR: emigrant     DATE: 11/05/2010 05:37:44 PM
    Ik had ook graag twee paspoorten gehad, maar dat mag niet.

    Een vrije keuze uit de supermarkt der godsdiensten? Zo van: “Dan nemen we toch liever het boeddhisme, dat is vredelievend en daar zit het goed met het nirwana?” Dat kan ik me niet goed voorstellen.

    Sommige mensen vinden buitenlanders interessant, anderen kunnen er niet tegen. Waarschijnlijk is ook dat niet te beïnvloeden. Ik was als klein jongetje al bezig, exoten te bestuderen en hoopte ook altijd dat een buitenlander mij naar de weg zou vragen. Nu ben ik er zelf een.
    —–
    AUTHOR: Leo     DATE: 11/06/2010 02:30:04 PM
    @Emigrant – Ik stond ooit een paar jaar in de nieuwkomersklei. In een wijk waar 70% van alle inwoners van elders kwamen. Waar boerka’s te zien waren en nikaabs. Waar problemen waren, maar ook mensen hard werkten om er in Nederland (Amsterdam) iets van te bakken. Hoe hoger de opleiding hoe beter men de taal sprak en het gesprek aan ging als dat nodig bleek. Heel plezierige en mooie mensen, maar ook heel wat totaal niet geïnteresseerden laat staat geïntegreerden. Voor wie geloof echt veel belangrijker was dan alles wat om hen heen plaatsvond. Waarmee communicatie door taalproblemen niet mogelijk bleek. Leg het me maar uit. Dus het verwijt dat ik niet uit eigen ervaring weet waar het over gaat, is in dit geval niet zo relevant. Wat me vooral opviel was dat sommige mensen uit nieuwe landen wel heel snel integreren en zoeken naar mogelijkheden om ook wat onder het juk van al die door geloof bepaalde regels uit te komen. Maar met name de grootste groep nieuwkomers doet het in dat opzicht toch niet zo best.
    —–
    AUTHOR: emigrant     DATE: 11/06/2010 04:07:10 PM
    Zo is het altijd Leo: een hoop mensen kunnen de migratie-situatie niet aan, kunnen geen Nederlands leren, kunnen niet begrijpen waarom de buurvrouw in haar blote tieten met een fles in de tuin ligt, en verschansen zich dan in de enige zekerheden die ze wél (menen te) hebben. Zo komt het dat er in Slotervaart soms nog vromere moslims wonen dan in Marokko. Des te belangrijker is het dat zulke mensen, die zelf buiten staat zijn zich verder te ontwikkelen, een niet al te stomme imam voorgezet krijgen.
    —–
    AUTHOR: Leo     DATE: 11/07/2010 09:42:48 AM
    @Emigrant – Of te wennen aan het feit dat in onze omgeving blote tieten, voor zover nog voorkomend in het huidige klimaat, horen bij die samenleving waar zij ooit voor kozen om in te leven. Comfort van de verzorgingsstaat kent zijn prijs. Voor mij is het geen punt om tege die blote dames aan te kijken, ik ben er aan gewend. Nou ja, symbolisch dan…
    —–
    AUTHOR: emigrant     DATE: 11/07/2010 09:53:12 AM
    Zij zijn er niet aan gewend, schrikken en kruipen in hun schulp. Vaak kozen zij niet …
    —–
    AUTHOR: emigrant     DATE: 02/13/2011 10:56:51 AM
    NASCHRIFT: ‘en ook geen in Ankara goed opgeleide personen die het verlengstuk van de Turkse regering zijn….’
    Van dit laatste standpunt is de Duitse regering blijkbaar heel makkelijk weer afgestapt. De onderwijsminister mevrouw Schavan heeft een goede vriend in Frankfurt …

Reageer

