Knolletjes voor fietsers

Een Knöllchen is het Duitse woord voor bekeuring. Als je tenminste geen officiëlere uitdrukking wilt gebruiken. Ik heb er net weer een gehad: 130 Euro plus een “punt in Flensburg”. (Voor de Nederlanders: dat is geen stuk gebak in een Konditorei.) Mijn tweede al dit jaar; de eerste was slechts 65 Euro. Als je 18 punten hebt bij het centrale registratiebureau voor verkeerszonden verlies je je rijbewijs. Ik was door rood gereden met de fiets. De naast mijn rode licht staande voetgangerslichten waren al groen, dus ik had me maar vast in beweging gezet. Je weet dan dat jouw licht ook zo op groen springt, en als je niet rechtsaf slaat ben je geen gevaar voor anderen en ook niet voor jezelf. Mag dus niet. En met die agenten weet ik nooit de juiste gesprekstoon te vinden.
Intussen heb ik begrepen dat de Duitse autoriteiten een grootscheepse actie tegen ongedisciplineerde fietsers zijn begonnen. Het betrof dus niet een eenmalige bijdrage aan de kas voor het personeelsuitstapje van de politie. Ik sta hier wat dubbel tegenover. Die “punt” vind ik wel grappig; het betekent dat ik hier geïntegreerd raak. Maar als dat menens wordt met die gestrengheid moet ik voortaan te voet naar mijn werk. Want op mijn twaalf minuten fietsweg naar de werkplek kom ik negen stoplichten tegen. Als ik daar allemaal voor moet stoppen gaat fietsen niet sneller dan lopen. Anderzijds zou ik het heerlijk vinden als de fietsers eindelijk eens van de trottoirs verjaagd werden. Dan wordt lopen ook weer interessant. Maar zo grondig zullen ze het wel niet aanpakken.

1 reactie

Opgeslagen onder Duitsland, Fietsen

Een Reactie op “Knolletjes voor fietsers

  1. (Geredde reacties:)

    Xiwel 10/04/2010 10:49:10 PM
    He nu breng je mij in een spagaat. Dwz ik ben ook dit jaar een flink stuk door Duitsland gefietst en kwam in een stad waar erg veel gefietst werd en waar een groot deel door rood, fietste of liep. Maar ja, misschien doe ik nog zo’n vakantiequiz, dus kan ik de naam van die stad nog niet noemen. 😦
    —–
    emigrant 10/05/2010 07:40:22 AM
    Bielefeld zal het niet geweest zijn; dat is zo’n brave plaats ….
    —–
    Marjan 10/05/2010 10:54:38 AM
    Sjonge 130 euro nog wel terwijl je niemand in gevaar bracht.
    Heb je niet gezegd dat je er niets aan kunt doen, dat je Nederlander bent, dat hier in Nederland geen enkele fietser stopt voor rood als er op dat moment niets aan komt?

    Ik was vorige week even in Duitsland en toen viel me op dat de meeste kinderen geen fietshelm droegen. Het was een heuvelachtige streek, beetje zoals Limburg.
    —–
    emigrant 10/05/2010 11:33:16 AM
    Dat had ik bij de vorige gelegenheid al gezegd. Maar Nederland heeft hier niet zo;n goede naam, althans niet bij politieagenten.

    Hier dragen veel kinderen wel een fietshelm, en volwassenen ook.
    —–
    Bob 10/05/2010 02:21:47 PM
    130 euro?? Dat is nog duurder dan met de auto. Tenzij het licht al langer dan 1 seconde op rood stond (ja, echt waar). Dan krijg je meteen 3 punten en 4 weken rij-ontzegging.

    Het is het gebrek aan fietspaden dat de fietsers noopt tot concurrentie-gedrag met voetgangers en automobilisten. Allemaal zitten ze in elkaars vaarwater, en de fietsers worden snel als asociaal betiteld. In plaats van daar echt iets aan te doen, gaan ze strenger controleren. Waar ken ik dat toch van?
    —–
    Leo 10/05/2010 03:04:13 PM
    Ik was gisteren weer even bij de oosterburen. Liep dwars door het rode voetgangerslicht naar de overkant van een weg. Er kwam nergens verkeer aan dus waarom wachten? Toch deed een grote meute Duitse mensen dat wel heel keurig. En die bekeken mij met een zeker dedain. Ik mompelde dat ik ‘ein Amsterdammer bin’ en voelde me toch wat opgelaten. In onze eigen stad krijg je pas een bekeuring als je met groen oversteekt. De meeste taxichauffeurs hier vinden dan dat zij alsnog toeterend wel langs die overstekende mensen kunnen komen…..Het is maar net uit welke cultuur je afkomstig bent…
    —–
    emigrant 10/05/2010 07:01:53 PM
    De Duitsers gunnen zich de illusie dat het leven volgens regels verloopt. Mensen die misschien wel eens bij rood oversteken zullen dat nooit doen als er kinderen bij zijn, en ook anderen worden dan bestraffend toegesproken. De kleinen moeten hun geloof in regels behouden.

    Met de auto zou ik nóóit door een rood licht rijden.
    —–
    trijntje 10/05/2010 09:37:58 PM
    ik houd er ook rekening mee of er kinderen in de buurt zijn als ik een regel overtreed, zoals oversteken bij rood voetgangerslicht, als er geen auto of fietser te zien is.
    Of ook, bij de spoorwegovergangen met enkel spoor, waar toch staat dat je moet wachten totdat het rode licht gedoofd is, want er kan nog een trein komen.
    Als er kinderen in de buurt zijn wacht ik dan dus wel totdat het rode licht gedoofd is, terwijl het echt onmogelijk is dat er nog een trein komt, binnen de tijd dat het licht nog brandt.
    —–
    emigrant 10/05/2010 10:41:29 PM
    Ja, dat klinkt zinvol Trijntje. Het lijkt me dat je in Nederland een betrekkelijke uitzondering daarmee bent. Uit mijn Nederlandse tijd herinner ik mij zulk gedrag helemaal niet.
    —–
    Leo 10/06/2010 08:20:12 AM
    @Emigrant – In een stad als Amsterdam is het zo dat de kleur van de verkeerslichten niet bepalend is voor het evt. oversteekgedrag, meer het verkeersaanbod. Fietsen doe je op de stoep, als de metro of tram stop ren je meteen naar binnen en wacht zeker niet op hen die naar buiten willen. Auto’s houden zich zelden aan de maximum snelheid en parkeren doe je alleen al omwille van de enorme kosten het liefste onder het mom van een goede smoes zonder bonnetje achter de voorruit. In Duitsland, waar ik daarom wellicht graag kom, moet ik wel altijd even omschakelen. Net als in Engeland overigens, waar mensen nog netjes in de rij gaan staan als ze ergens naar binnen willen. Kom daar bij ons maar eens om…
    —–
    emigrant 10/06/2010 10:31:34 AM
    Ja, Amsterdam is net Cairo, in dit opzicht.
    —–
    Pepijn 10/07/2010 11:41:13 PM
    Met het bovenstaande allemaal eens, maar ik verbaas me over de hoogte van de boete. Natascha heeft in 2006 een punt in Flensburg opgelopen omdat ze voor einde bebouwde kom maar na de laatste zijweg/uitrit alvast gas gaf. Ze reed daardoor tussen de 20 en 30 km te hard, buiten de bebouwde kom mag hier 100, dus nog geluk dat het geen pakweg 45 km te hard was. Zoals bekend, rijden horeca uitbaters altijd te hard… 😉 Dat werd dus weer bevestigd. De boete was verrassend laag, 68 Euri meen ik, maar dat ene punt had ook tot gevolg dat je niet te snel in herhaling mocht vallen, op straffe van 3 maanden rijontzegging. De redenering was toen dat het punt ook een straf was, waardoor de geldboete lager uitviel.
    —–
    emigrant 10/08/2010 08:02:58 AM
    Misschien was de boete zo hoog, omdat ik er al eens een gehad had. Of het Beierse Woud is gewoon voordeliger.
    Als ik auto rijd ben ik een heel ander mens dan op de fiets, braaf en saai. Ik houd me aan de maximumsnelheden, maar voel dan in een situatie als jij beschrijft wel vaak ongeduldige chauffeurs achter me. Ik laat ze maar denken: “Kan die ouwe niet eens opschieten?”

Reageer

