Sharia

Sharia2Helaas al gebruikt voor een tijdschrift, anders had ik het graag als boekomslag gehad.

Geredde reacties

Leo, 23 september om 8:22
Zal toch niet hetzelfde betekenen als Sharia?

Emigrant
Lijkt me wel Leo.

Marjan, 23 september 2010 om 10:51
Is het een evenwichtig, informatief, genuanceerd tijdschrift Emigrant? Of bedient het vooral het linkse pro-palestijnse kamp?
Niet dat ik een abonnement overweeg. De Duitse taal is voor mij een te grote drempel.

Emigrant
Wat hebben de Palestijnen er nou weer mee te maken? Ik weet wel dat volgens de chaos-theorie alles met alles te maken heeft, maar dat bedoel je vast niet.

De karikatuur drukt uit dat de zorg en de angst voor de Sharia overdreven is.

Bob, 23 september 2010 om 11:54
Is dat zo? Ik moet zeggen dat ik niet bepaald zit te wachten op een rechtsspraak die gebaseerd is op een religie.

Emigrant
@Bob – De angst voor de sjariah en alles wat er mee van doen heeft kan niet voldoende onder de aandacht worden gebracht. Niemand in onze ontwikkelde streken heeft behoefte aan invoering van een woestijnwet. Zeker niet als die bepaalde groepen heel erg achterstelt t.o.v. andere.

@Marjan, ik bedoel dat de Palestijnen per ongeluk of met opzet een mondiaal symbool geworden zijn van bijna alles wat fout is gegaan tussen ‘het westen’ en de ‘islamitische wereld’.
Pro-Palestijns is vaak links en anti-westers en hetzelfde geldt andersom en dat vind ik jammer, eenzijdig en niet meer interessant.

Dat tijdschrift ken ik niet. Het lag op een van de standjes op het congres hier, maar ik heb niet de moeite genomen het in te bladeren. Of het pro-Palestijns is, in welke betekenis ook, weet ik dus niet en wil ik ook niet weten. Ik vond het omslag leuk en heb de bijbehorende poster meegenomen. Vermoedelijk wil het vooral de spot drijven met de Europese angsten voor de sharia.
En bespottelijk zijn die angsten inderdaad. Geen schijn van kans dat er hier ooit een rechtspraak komt op basis van de islam.

Bob, 24 september 2010 om 10:31
Ja maar, dat zeg je nu wel “geen schijn van kans”, maar in Engeland zijn er al organisaties die recht spreken volgens de sharia en waar mensen vrijwillig naar toe kunnen gaan.
Twee tellen googelen en voila: er zijn 85 sharia-rechtbanken in Engeland.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1196165/Britain-85-sharia-courts-The-astonishing-spread-Islamic-justice-closed-doors.html
Leo, slijp de zwaarden! 😉

Ik ben van mening dat dit ongewenst is, zelfs als het vrijwillig is.

@Bob/Emigrant – Dat experiment in Engeland is al een brug te ver naar mijn mening. Het geeft toe aan de wens van de barbaren om onze samenleving om te vormen tot een dictatuur, waar rechtspraak en geloof niet meer gescheiden van elkaar bestaan. Als dat hier ook maar wordt overwogen, ga ik in het verzet. Gewapend als het moet. Vooralsnog met argumenten tegen dit idiote plan. We accepteren de wet van de jungle toch ook niet in onze streken?
Geplaatst door: Leo | 24 september 2010 om 11:30

Lijkt me ook ongewenst. In Duitsland of Nederland bestaat dit niet.
Onderwerping aan zo’n sharia-“rechtbank” in Engeland is vrijwillig, als ik het goed begrijp. Men kan zich ook tot een Britse rechter wenden. Neemt niet weg dat juist analfabeten daarmee problemen zullen hebben. Een misstand dus.
Geplaatst door: emigrant | 24 september 2010 om 12:50

Emigrant, ik vrees dan dat je iets niet goed begrijpt. Ik heb teveel moslimvrouwen ontmoet die het woord of begrip vrijwillig niet kennen.
Als de familie, clan, iman, vader, echtgenoot kiest voor een Sharia rechtbank dan is het voor veel moslims en zeker voor vrouwen ondenkbaar daar tegenin te gaan. Ondenkbaar in de zin dat ze het niet eens bedenken.
Geplaatst door: Marjan | 24 september 2010 om 18:18

Ja, toch, dat begrijp ik goed.
Je kunt dus zeggen: het recht in Europese landen moet die vrouwen beschermen tegen hun eigen onwetendheid.
Maar wat er dan gebeurt wanneer zij bijv. als moederziel allenig individu tegenover hun clan zouden komen te staan is een vervolgprobleem, waarvoor een Britse rechtbank geen verantwoordelijkheid zal nemen en iemand anders ook niet. Daar kunnen ze ook aan kapot gaan.
Geplaatst door: emigrant | 24 september 2010 om 19:13

In Duitsland dreigde het ook een keer mis te gaan. Is nog net gecorrigeerd.
http://www.tagesspiegel.de/politik/deutschland/scharia-in-deutschland/825384.html
Geplaatst door: emigrant | 24 september 2010 om 19:19

Ja, dat wil ik inderdaad zeggen, inclusief het vervolgprobleem.
Al snel zullen de imams, fundi’s etc door hebben dat voor hen het feest over is. Mensen die met alle geweld willen leven onder een sharia wetgeving hebben geen andere keus dan verhuizen maar ik verwacht niet dat ze daar massaal voor kiezen.
Geplaatst door: Marjan | 24 september 2010 om 20:59

Het gaat om hele kleine groepen; zie http://www.nrc.nl/binnenland/article2622968.ece/Studie_salafisten_geen_gevaar_voor_democratie. En de Europese overheden hebben wat beginnersfouten gemaakt maar worden nu inderdaad wakker.
Geplaatst door: emigrant | 24 september 2010 om 21:19

Oh, maar daar heb ik me ook nog geen moment serieus bezorgd over gemaakt. Met de toekomst van mijn dochters zit het wel goed.
Ik maak me zorgen over de kinderen van die ‘kleine groepen’.
Deze week ging het vooral over de Roma waarvan een deel het niet nodig vindt dat hun kinderen naar school gaan. Er zijn nog altijd types die vinden dat we die mensen daar niet in moeten dwingen want het is hun cultuur om arm en analfabeet te zijn.
Geplaatst door: Marjan | 24 september 2010 om 22:15

Er bestaat leerplicht, die kan worden afgedwongen.
Voor de controlerende ambtenaren zou er ook een leerplicht moeten bestaan, en ze zouden gecontroleerd moeten worden. Maar dat zal wel weer te duur zijn.
Die houding die jij beschrijft, en ook die van de Britse overheid, lijkt me gewoon de opvolger van de koloniale mentaliteit: laat die inlanders op een laag niveau hun eigen bedoeninkje maar regelen, zolang wij maar geen last van ze hebben … .
Geplaatst door: emigrant | 24 september 2010 om 22:32

Waarheen zouden die sharia-fans moeten verhuizen? Naar een uithoek van Somalia misschien. In Marokko wordt niet volgens de sharia recht gesproken, en in Turkije ook niet.
Geplaatst door: emigrant | 24 september 2010 om 22:38

Zolang we ook besnijden van meisjes door nieuwkomers min of meer oogluikend toestaan, anders zijn die mensen zo ongelukkig.., zie ik ook niet zoveel bezwaren ontstaan in links-liberale kring tegen het evt. eens proberen van die flauwekul van eigen rechtsspraak. Mij lijkt het altijd en overal ongewenst. Men moet thuis maar geloven wat men wil, maar in een samenleving als de onze bestaat geen behoefte aan de invoering van dit soort tegen de mensenrechten gerichte onzinwetten. Iedere discussie is al teveel eer voor die lieden die snakken naar een dominantere rol van een geloof in de open en nog steeds vrij ademende westerse wereld…Wie echt wil genieten van deze wetgeving doet er goed aan naar het vriendelijke Iran te verhuizen of het altijd warme Saudi-Arabië.
Geplaatst door: Leo | 25 september 2010 om 9:40

In Saudi-Arabië is het lang niet altijd warm, Leo.
http://wattsupwiththat.com/2008/01/30/snow-in-riyadh-saudi-arabia/
http://wattsupwiththat.com/2009/05/12/snow-in-sa
Geplaatst door: emigrant | 25 september 2010 om 9:55

Wat mij betreft verhuizen mensen die weigeren zich vrijwillig aan onze rechtsstaat te onderwerpen naar bijv. Frankrijk of Duitsland of de VS. Dan hoeven wij in Nederland niets af te dwingen. Nederland is daar niet goed in en als we een keer hard optreden is het halve land overstuur waaronder ik.
Als het moet betalen we er voor en geven we het een mooi woord.
Geplaatst door: Marjan | 25 september 2010 om 11:01

Sarkozy stelt vast de vrijgekomen woonwagens van de verjaagde Roma ter beschikking.
Geplaatst door: emigrant | 25 september 2010 om 11:31

@Emigrant – Ik heb die Roma overal en nergens gezien en ook meegemaakt welke ellende ze soms veroorzaken. Ik kan me voorstellen dat Frankrijk ze liever kwijt dan rijk is. Open grenzen hebben ook zo hun nadelen, dit is er maar een van…
Geplaatst door: Leo | 25 september 2010 om 12:06

Inderdaad, waarom zou tegenzin in vreemdelingen ook tot moslims beperkt moeten blijven? Blanke, HEMA-worst etende Nederlanders, dat is altijd maar het gezelligst
Geplaatst door: emigrant | 25 september 2010 om 12:45

Ik ben opgegroeid vlak bij een woonwagenkamp met blanke hemaworst etende kampers.
De politie durfde er niet in. Als je per ongeluk ruzie kreeg met een kamper dan had je vette pech. Het was voor hen wel handig dat ze geen herkenbaar uiterlijk hadden, zowel voor de goede als voor de criminelere types.
Geplaatst door: Marjan | 25 september 2010 om 14:57

Emigrant, je reactie van 12.45 vind ik onnodig kwetsend en onjuist. Ik wilde het eerst niet zeggen maar ik dacht: ik zeg het toch maar even.
Geplaatst door: Marjan | 25 september 2010 om 15:04

O dat spijt me Marjan, al begrijp ik niet goed wie of wat ik gekwetst heb. Geen kwaad woord over die worst natuurlijk. Het was overigens een reactie op Leo.

Toch schijnt er een verband te zijn tussen afkeer tegen Moslims en die tegen Roma. De Roma is een veel kleinere groep, dus dan durven ze wel: Berlusconi, Sarkozy en nu ook Nederland? Er was al een CDA-dame die erover begon. Of is het proefdraaien, kijken hoe ver ze kunnen gaan?
Geplaatst door: emigrant | 25 september 2010 om 16:50

Emigrant, ik snapte dat het een reactie op Leo is maar dat wil niet zeggen dat ik me er niet aan erger. Jij stoort je bijvoorbeeld aan mensen die nare onjuiste dingen over moslims zeggen ook al ben je zelf geen moslim.

Jij kiest er voor om kritiek op Roma of moslims aan te zien als vreemdelingenhaat. Je hebt het over afkeer tegen moslims en afkeer tegen Roma terwijl het daar niet om gaat.
Geplaatst door: Marjan | 25 september 2010 om 17:44

@Marjan: Okay, maar ik had toch niets naars over Roma gezegd?
Hoe het in Nederland met de Roma is weet ik ook helemaal niet, maar van Frankrijk en Italië meen ik toch zeker te weten dat het vreemdelingenhaat is. En ik maak mij zorgen dat dat overslaat.
Geplaatst door: emigrant | 25 september 2010 om 18:01

@Marjan: Mij lijkt het een probleem van openbare orde als groepen inwoners out of control geraken, ongeacht of het Marokkaantjes of Roma of Nederlandse woonwagenbewoners betreft. Je schildert het zelf al bij dat woonwagenkamp: de politie durfde er niet in. Dat komt omdat er, anders dan in Duitsland, misschien niet meer dan twee bromsnorren waren.

Maar de ergernis die naar aanleiding van zo’n niet opgelost ordeprobleem ontstaat neemt in het geval van de twee eerstgenoemde groepen al heel gauw het karakter van vreemdelingenhaat aan. Zeg ik daarmee iets nieuws of verkeerds? Ik begrijp nog steeds niet wat je me verwijt.
Geplaatst door: emigrant | 25 september 2010 om 22:09

Emigrant, excuus, ik verwijt je misschien iets dat je niet zo bedoeld hebt.
Vreemdelingenhaat klinkt voor mij als een zware beschuldiging, even zwaar als racisme of antisemitisme Ik had het idee dat je Leo daarvan beschuldigde: van een afkeer tegen vreemdelingen.

Als ik kritiek heb op jouw woorden of je gedrag dan ben ik in het ergste geval een zeikerd. Als ik een Marokkaan kritiseer dan krijg ik te horen dat ik discrimineer en als de Marokkaan het zelf niet roept dan staat er wel een Nederlander achter die Marokkaan met het vingertje te wijzen.
Geplaatst door: Marjan | 26 september 2010 om 10:28

@Emigrant – Voor de goede orde, ik heb geen afkeer van Roma, ik beschreef slechts een situatie. En zie ook, maar wellicht ben ik de enige, dat open grenzen niet alleen voordelen hebben. Je haalt er ook bevolkingsgroepen mee binnen die niet zo passen bij de Nederlandse, Duitse of in het geval van mijn voorbeeld, Tsjechische. Ik ben erg veel op bezoek geweest in het oosten en daar was de afkeer van Roma groter dan de algemene Nederlandse van Marokkanen om maar eens een voorbeeld te noemen. De regering luisterde daar wel beter naar. Net als de Franse die haar grondwetten naleeft als ze besluit om mensen die slechts de boel komen verstoren door onaangepast of asociaal gedrag de deur te wijzen. Het blijft toch een kwestie van iets meer opletten denk ik om te zien wat er af en toe speelt en niet meteen te smijten met kreten als ‘vreemdelingenhaat’. Het gaat in dit voorbeeld om onaangepast gedrag. Wie zich gewoon wel aanpast, integreert, scholing ondergaat, de taal leert en de 10 geboden van Mozes navolgt zal geen problemen ervaren in onze beschaafde democratische landen dunkt mij. Of is dat ook discriminerend? Overigens kan ik aardig tegen die kritische woorden hoor, hoe lief ik de steun van Marjan ook ervaar. Zolang het niet buiten de inhoud om gaat is mij alles goed. Wie een stevig standpunt uit mag kritiek verwachten.
Geplaatst door: Leo | 26 september 2010 om 16:14

O, dat was het. Inderdaad heb ik Leo vreemdelingenhaat verweten. Of dat nu terecht was of niet, ik heb daarmee niet willen kwetsen. Leo en ik hebben vaak een hartige gesprekstoon.

Vreemdelingen mogen dus blijven áls ze maar …
Toevallig stond er juist vandaag iets in de krant hier van een Duitse integratiedeskundige, zelf van Iraanse afkomst, dus ze wist waar ze het over had. Ze verweet de Duitse regering het te makkelijk te zien: een beetje inburgering hier, een taalcursusje daar, dat helpt niet echt. Deze dame voorzag dat er zo’n dertig jaar nodig zouden zijn. Intuïtief geef ik haar gelijk. Met de huidige vreemdelingen is het inderdaad lastiger dan met de Surinamers indertijd.

Laat ik er één punt uit lichten, waar ik enigszins verstand van heb. De andere punten zijn ook al zo vaak ter sprake geweest.
Buitenlanders moeten de taal leren ja. Maar naar mijn schatting is de helft der mensheid zelfs onder optimale omstandigheden niet in staat een taal te leren die verwant is met hun moedertaal en 80% is niet in staat een niet-verwante vreemde taal te leren. Nooit niet. Eenvoudig voorbeeld: Geert Wilders kan Engels leren, maar geen Turks; ook niet als hij dat wél zou willen. Hoe zouden dan weinig ontwikkelde mensen uit verre landen Nederlands kunnen leren?
Nu even bezien vanuit de andere kant: waar zijn de leraren, de leermiddelen, de klaslokalen die voor een grootscheepse inhaalslag nodig zouden zijn? Nergens. De inspanningen op dit gebied zijn zo bedroevend gering, dat je geen overheid serieus kunt nemen die zegt dat er Nederlands (of Duits) geleerd met worden. Natuurlijk staat er af en toe een interview in de krant met een enthousiaste lerares en een klasje vol aardige Afghaantjes. Maar dat is er maar een; er is sinds jaren een massief tekort op dit gebied. Het mag namelijk niets kosten, en taalonderwijs is arbeidsintensief en dus duur. En hoe is die lerares opgeleid? Een diploma “Nederlands als tweede taal” moet ze hebben, niet alleen een enthousiast gemoed en ervaring op een basisschool.

Kinderen, ja die kunnen een vreemde taal leren. Gemengde scholen dus, maar ook: uitnodigen voor de verjaardag en zo veel dingen meer.
Maar er gaat juist sociaal zo heel veel mis. Een taal leren ligt blijkbaar erg gevoelig. Als er tegenslag is blokkeert de geest en vertikt hij het verder.
Twee voorbeelden uit mijn eigen kennissenkring (en dat betreft geen ongeschoolde arbeiders of hun kinderen):
– Een goede vriend, een Duitser die ik al van jongs af aan ken, is arts. Een intelligente man, die echter geen woord Engels kent. Waarschijnlijk had hij dat kunnen en willen leren; het stond normaal op het programma op het internaat waar hij school is gegaan. Maar daar was een probleem met een leraar; iets wat altijd ongezegd gebleven is. Een misbruikschandaal? Iets ernstigs in ieder geval. Resultaat: mijn vriend heeft nooit Engels kunnen leren. Ook niet toen hij het later nodig had.
– Een andere vriend, een Engelsman, trouwde in Indonesië met een Indonesische vrouw. Hoe haar begaafdheid voor het leren van onverwante talen was weet ik niet. Maar haar sloeg in Engeland een golf van racisme tegemoet. Haar schoonmoeder, met wie mijn vriend toen brak, sprak zelfs van “that little black dog that R. brought from Java.” R.’s collega’s en hun vrouwen waren niet veel beter. Die Indonesische heeft nooit behoorlijk Engels kunnen leren. Vindt iemand het gek?
Als ik vreemdeling was zou ik na een avondje van Gogh of Wilders geen Nederlands meer kunnen leren.
Geplaatst door: emigrant | 26 september 2010 om 21:23

Je hebt inderdaad mensen die, hoe ze ook hun best doen en hoeveel lessen ze ook volgen, zich na 10 of 20 jaar nog steeds niet verstaanbaar kunnen maken in het Nederlands en het Nederlands ook niet verstaan en niet kunnen lezen.
Tien jaar geleden wist of besefte ik dat nog niet en heb een aantal mensen een vaste aanstelling gegeven terwijl ze amper Nederlands konden.
Ik hoopte en verwachtte dat we tzt wel met elkaar zouden kunnen communiceren. Zelf hoopten ze dat ook.
We zijn nu tien jaar verder en ik kan nog steeds geen gesprek met ze voeren. Nu we in Nederland die inburgeringsplicht hebben zijn een paar van mijn medewerksters bang dat ze het land uitgezet worden omdat het ze niet lukt om de taal te leren. Laatst was er weer één gezakt voor een examen en liep huilend op het werk. Ik heb geprobeerd op te zoeken wat de regels zijn en ik heb de indruk dat ze mag blijven maar ik ben geen jurist. Het zijn lastige teksten. Ik weet niet precies wat hun situatie is en zij zelf ook niet en ze verstaan mij niet en ik hen niet dus ik kom er niet zomaar achter.
Als het moeilijk wordt nemen ze vaak hun papieren mee naar het werk en gaat mijnheer molrat zich er in verdiepen.

Van mij hoeven ze niet weg, mijn medewerksters. Ze verdienen hun eigen geld, ze vallen niemand lastig, ze zijn aardig, je kunt met ze lachen etc..
Bij sommigen, vooral als ze geen kinderen hebben, vraag ik me af of ze niet beter terug kunnen gaan omdat ze hier niet gelukkig zijn, vaak ziek, eenzaam; omdat ze buiten hun schoonfamilie en collega’s met niemand contact hebben; omdat ze helemaal niets zelfstandig kunnen doen of regelen.

Als het om racisme gaat dan zijn ze vaak erger, harder en genadelozer dan Nederlanders.

Dat van die ‘little black dog’ is wel erg zeg. Die kende ik nog niet en ik heb al een hoop gehoord.

Uit dezelfde taalgebieden komen trouwens andere volwassenen die in no time het Nederlands op pikken. Die hebben ergens een talenknobbel of zo. Ik vrees dat ik zo’n talenknobbel niet heb en hoop dan ook dat ik nooit hoef te vluchten naar een land met een rare taal.
Geplaatst door: Marjan | 26 september 2010 om 22:38

Oeps wat een lap tekst 😦
Geplaatst door: Marjan | 26 september 2010 om 22:39

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Islam, Nederland

Reageer

