Nostalgiegolfje

Hoezo, bevalt het ineens niet meer in Duitsland? Doch, doch; ik zou niet weten waarom niet. Nee, de oorzaak is dat ik mijn computer aan het uitmesten was en daarbij veel teksten en correspondentie uit de periode 1990-1996 tegenkwam, de laatste jaren dus dat ik nog in Nederland woonde. Omdat ik een goed geheugen heb voor dingen van vroeger herinnerde ik mij ineens heel veel en bedacht ik hoe goed het toch met mij ging in die tijd. Steeds ontmoette ik nieuwe spannende mensen en nieuwe vriendschappen ontwikkelden zich. Ook publiceerde ik in het Nederlands, werd ik toenemend uitgenodigd voor optredens. Kortom, ik ontplooide mij en genoot zelfs een bescheiden roem.
Dat was allemaal in een klap afgelopen toen ik naar Frankfort verhuisde. O ja, ik ging graag, het was weer eens wat anders en het was een grote opluchting, eindelijk een baan met een vaste aanstelling te hebben, en een comfortabele werkomgeving waar niet iedere minuut over kleinigheden werd gekeuteld. Bovendien was het toen net uit met M., dus de verandering van lucht was welkom. Maar ik was wel alleen in Frankfort en betekende niets meer. De Duitsers bleven altijd wat op een afstand en het zou nog jaren duren voor ik mondjesmaat een nieuwe vriendenkring opbouwde. Die ik dan voor een deel weer verloor bij mijn verhuizing naar Marburg. Je went ook aan het alleen zijn, dus ik werd steeds eenzelviger en ik weet niet hoe deze trend te stoppen.
Dat Nederlandse verleden is geknakt en is niet meer te repareren.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Persoonlijk

Reageer

